My sme Millerovci [6O %]
Komédia
Streda, 19 November 2014 03:00

Recenzia hrubozrnnej road movie komédie s Jennifer Anistonovou.

Mám rád horory, ale pozriem si rád aj komédiu. Ak je dobrá. Problém väčšiny komédií je, že nie sú dobré/nepripadajú mi vtipné. Dobrou správou je, že 37-miliónoví My sme Millerovci majú originálnu základnú zápletku. To je v dnešnej dobe takmer už až nevídané. Horšou správou je, že napriek robustnej, takmer dvojhodinovej dĺžke chytľavý ústredný nápad nezužitkujú tak naplno, ako som čakal a to napriek tomu, že režíroval Rawson Marshall Thurber, ktorý v roku 2004 nakrútil jednu z minima komédií po roku 2000, ktorá ma rozosmiala (Vybíjanú: Choď do toho na plné gule).

Dobrou správou je, že Rawson je i teraz drsný, nekompromisný a hardcore a občas nebudete veriť, že ste práve videli/počuli to, čo ste práve videli/počuli. V dnešnej dobe je samozrejme strašne ťažké, ak nie takmer nemožné, diváka šokovať. Ale povedal by som, že minimálne v pasáži s pavúkom sa to podarilo a na tých pár záberov na isté partie budete nejaký čas spomínať, hoci by ste na ne najradšej zabudli. Sranda je, že hoci je to samoúčelné, patrí to sem a nehnevám sa, že to tu bolo. Snímka ale ponúka viacero pohoršujúcich momentov/nápadov. Jasné, štyria hrdinovia len predstierajú, že sú rodina. V skutočnosti je to skupinka v podstate cudzích ľudí, ktorí okrem peňazí nemajú nič spoločné. No i tak je sympaticky poburujúce vidieť, ako „otec“ bez mihnutia oka nabáda „svojho“ dospievajúceho „syna“, aby vyfajčil skorumpovaného policajta, lebo ak to neurobí, majú veľký problém. A to som vám ešte nepovedal o trávnatom batoľati, opichaní ucha a „učíme sa bozkávať s matkou a staršou sestrou“.

Film je vtipný i mimo týchto vulgárnych momentov (smetiak, kosatka), no je pravda, že práve prítomnosť vulgarizmov snímku povyšuje na „niečo viac“.

Trocha ma sklamalo, že scenáristi (štyria!) to vzdali a ako keby sa uspokojili s ústredným nápadom (štyria cudzí ľudia predstierajú, že sú rodina, aby z Mexika do USA bez povšimnutia colníkov prepašovali marihuanu) a so štyrmi – piatimi fórikmi a zvyšok je ak nie aj nudný, tak aspoň stereotypný. Nevraviac o podľa mňa vážne mienených morálnych ponaučeniach, kedy sa štyria cudzí a pomerne značne cynickí (okrem „syna“) ľudia začínajú čoraz viac správať ako rodina, ktorá drží pri sebe. Tieto scény nie sú na zvracanie, ale nie je to ani žiadny zázrak a to napriek tomu, že Jasonovi Sudeikisovi, Jennifer Anistonovej a Emme Robertsovej (Valentín, Vreskot 4, American Horror Story: Coven) sa darí získať si u divákov aspoň pár sympatií a to napriek tomu, aké relatívne morálne nízke osoby hrajú (ešte Anistonová je k zúfalému činu v podstate prinútená, ale Sudeikis a Stoneová hrajú vypočítateľných a vychcaných hajzlikov, ktorí si príliš lásky nezaslúžia).

Zriedka sa okrem nich objaví na plátne aspoň trocha známejšia tvár (ulízaný mafián Ed Helms z trilógie Vo štvorci po opici), ale nie je to žiadny zázrak. Snáď len s výnimkou brutálne nadržaného skorumpovaného homosexuála Luisa Guzmána.

P.S. – Uprostred titulkov sú pokazené scény. Pasáž so zvučkou z Priateľov by som sa odvážil označiť za dojemnú a krásnu (ak o tom Anistonová naozaj nevedela).

We´re the Millers, USA 2013, cca 110 minút

Réžia: Rawson Marshall Thurber. Scenár: Bob Fisher, Steve Faber, Sean Anders, John Morris. Hudba: Theodore Shapiro, Ludwig Göransson. Kamera: Barry Peterson. Hrajú: Jennifer Anistonová, Jason Sudeikis, Will Poulter, Emma Robertsová, Ed Helms, Luis Guzmán a ďalší

............................................................................................................................