Jednotka príliš rýchleho nasadenia [7O %]
Komédia
Piatok, 22 August 2014 03:00

Recenzia britskej kriminálnej paródie na buddy movie. S labuťou.

V poslednom odseku obsahuje spoilery.

Všetko sa začalo v roku 2004, kedy režisér Edgar Wright a herci Simon Pegg a Nick Frost vytvorili zombies komédiu Súmrak mŕtvych. Anglický humor je jeden z mojich najobľúbenejších, takže keď sa o tri roky dali dokopy v súvislosti s Jednotkou príliš rýchleho nasadenia, tešil som sa. Svoju „voľnú trilógiu“ (kde si zakaždým brali na paškál iný žáner: zombies, policajné filmy a sci-fi) zavŕšili minulý rok kúskom Na konci sveta. Popritom občas stíhajú spolupracovať „nepriamo“: napr. Wright napísal Tintina, v ktorom si „zahrali“ Pegg s Frostom, prípadne obaja sa stretli, ale už bez Wrighta, v Paulovi.

Jednotka príliš rýchleho nasadenia sa mi páčila a určite nie iba kvôli tomu, že sa v nej mihne supermarket Somerfield, do ktorého sme kedysi s Rižom chodili na nákupy.

I keď film trvá takmer dve hodiny, nudí len zriedka. Akcie je minimum a nebyť akčného finále, zostal by jediným akčným okamihom moment, kedy hrdinovia pozerajú Bod zlomu. Čo teda baví, keď nie akcia? Vtipné dialógy, vtipné hlášky, parádne prostredie odohrávania (milujem filmový a seriálový anglický vidiek!) a vtipné pasáže. Scény „pán Kok*t“ alebo „divadelné predstavenie“ sú scény, pri ktorých sa možno nebudete rehotať, ale budete sa veľmi spokojne usmievať a čakať, čo príde ďalej. A príde všeličo (farmár s rečovou chybou resp. svojským prízvukom a tlmočník v podobe psovoda s vlčiakom Saxonom).

Veľa tomu dávajú sympatické postavy – nebyť finále, bola by to banda idiotov a neschopných fušerov. Vyvrcholenie ale ukáže osadenstvo policajnej stanice v úplne inom svetle. Zrazu sa pristihnete, že by ste ich radi videli v sequele (mojimi favoritmi sa stali Andyovia Cartwright a Wainwright v podaní Rafea Spalla a Paddyho Considinea). Herci sú typovo vybratí na jednotku, ale paradoxne čím známejšia tvár, tým horšie. Našťastie v zásade ide (okrem Jima Broadbenta a Timothyho Daltona) o cameá. Bill Nighy, Martin Freeman, Steve Coogan... Cate Blanchettovú dokonca nespoznáte. Musel som pátrať na nete, aby som zistil, koho vlastne hrá. Je tu dokonca aj Peter Jackson, ale v ešte záhadnejšej úlohe. Až po X rokoch od prvého pozretia som zistil, že sa mihne v úvode ako šialený Santa Claus, ktorý bodne Pegga do ruky.

Kariéry troch hlavných podozrivých sa časom vybrali každá svojou cestou. Wright svoje schopnosti predviedol v snímke Scott Pilgrim proti celému svetu, popri ktorej dlhé roky pripravoval marveláckeho Ant-Mana. Paradoxne, krátko pred nakrúcaním sa so štúdiom dohodol, že by bolo lepšie, aby bol „odídený“ a réžiou prenechal inému.

Frost je najmenej úspešný. V Paulovi vyložene udieralo do očí, že nie je dobrý herec, miestami mi dokonca pripadal hanblivý a rozpačitý. Možno preto, že snímku o čudnom priateľstve dvoch geekov a mimozemšťana mal pôvodne režírovať Wright, ale nakoniec sa mu zrejme nepáčil konvenčný hollywoodsky humor a od nakrúcania odstúpil. Nicka ste ďalej mohli vidieť v Snehulienke a lovcovi a Pirátoch na vlnách.

Pegg možno tiež nedostane Oscara, ale dokáže to maskovať sebavedomím a tým, že vie, čo chcú diváci vidieť. Pre Jednotku príliš rýchleho nasadenia nasadil vysoké akčné tempo a hoci je to komédia, v pohode by som si ho vedel predstaviť aj vo výlučne akčnom filme. Každopádne, keď sa neskôr v nejakom objavil (tretia a štvrtá Mission: Impossible), bol v ňom komickou postavičkou. Jeho kariéra v Hollywoode sa dodnes stopercentne neodštartovala (v Star Trekoch hral podpornú postavu). Wright, Frost a Pegg osamote príliš veľa úspechu nemajú, spolu im to ale šliape. Otázne je, či sa niekedy ešte stretnú, keďže spomenuté tituly sú trilógia a trilógia má tri kusy.

Ale späť k recenzii. Pôvodne som chcel dať 80%, ale potom som si uvedomil, že by to nebolo fér, pretože ten film si čistú osemdesiatku nezaslúži. Rozuzlenie „toho všetkého“ je (i na komédiu) príliš absurdné a akčné scény bohužiaľ nie sú dobré. Nepomáha ani nezrozumiteľný strih (Pegg beží, zrazu sa mu pod nohami prepadne zem, spadne do akejsi jaskyne plnej mŕtvol... a vystúpi z karavanu?!), nelogické záležitosti (je čudné, že o tom, čo sa v mestečku deje, nevedel policajný zbor, len jeho veliteľ), nezrozumiteľné veci (čo vlastne vo finále, keď Pegg našiel isté osoby, za jeho chrbtom robil Frost, ako sa tam dostal a prečo sa správal tak negatívne, keď nevedel, do čoho je namočený jeho otec?) a blbosti (sekta si neoverila, či Frost Pegga naozaj zabil?), nepochopiteľné momenty (Peggov predchodca, ak som to správne pochopil, sa tiež stal obeťou sekty. Prečo sa o tom jeho nadriadení aspoň symbolicky nezmienili aspoň jednou vetou?) a ťažké náhody (vraždenie sa začalo presne v momente, keď Pegg prišiel do mesta).

Hot Fuzz, Veľká Británia | USA | Francúzsko 2007, cca 121 minút

Réžia: Edgar Wright. Scenár: Edgar Wright, Simon Pegg. Hudba: David Arnold. Kamera: Jess Hall. Hrajú: Simon Pegg, Nick Frost, Bill Nighy, Timothy Dalton, Jim Broadbent, Martin Freeman, Stuart Wilson, Paul Freeman, Rafe Spall, Steve Coogan, Peter Jackson (cameo), Cate Blanchettová (cameo) a ďalší

............................................................................................................................

Môj FB profil.