Majstrovský plán [4O %]
Komédia
Pondelok, 02 December 2013 03:00

Recenzia heist movie komédie s Benom Stillerom, Eddiem Murphym, Alanom Aldom a Matthewom Broderickom.

Vopred sa ospravedlňujem za to, že MAJSTROVSKÝ PLÁN dávam medzi komédie. Je to žáner, ku ktorému má najbližšie (bližšie má už len k heist movie, ale takú kategóriu naše Recenzie nemajú). Pritom ale nie je vtipný!

MAJSTROVSKÝ PLÁN nevyzeral úplne zle, ale dopadol tak. To, čo pred premiérou vyzeralo ako potenciálne plusy, sa po nej zmenilo na malér, fiasko a hrozný priemer hraničiaci s plnohodnotným podpriemerom. Spravidla sa ani pri najlepších komédiách nezvyknem smiať nahlas, nieto ešte aby som sa od smiechu váľal po zemi. Ale toto je asi taká komédia, ako preventívna návšteva zubárky. Síce viete, že ak aj vám niečo nájde, nebude to hneď „opravovať“. Dá vám termín o niekoľko dní/týždňov neskôr. Ale aj tak.

Napríklad tu bola réžia Bretta Ratnera. Skoro všetky jeho filmy sa stali hitmi, ale mne sa žiadny nepáčil. Od ČERVENÉHO DRAKA cez druhú a tretiu KRIŽOVATKU SMRTI, nevraviac o tretích X-MENOCH, REČI PEŇAZÍ a PO ZÁPADE SLNKA. Zaujímavé na týchto filmoch (a tým pádom aj na režisérovi) je to, že sa nejedná o vyložené béčka, ani katastrofy obludných rozmerov. No ich celková priemernosť a pocit premárneného diváckeho zážitku ma vždy takmer až udivovala. Zrejme síce budem vo svojom názore sám (vzhľadom na obrovské zárobky daných titulov...), no trvám si na tom.

Občas ale Ratner milo prekvapí. Rád spomínam na to, ako som v roku 1999 zašiel do kina na prvú KRIŽOVATKU SMRTI, dal som jej s chuťou 80% a keď si ju dnes pozriem v televízii, stále prevládajú pozitíva. Dúfal som, že sa „vráti“ tento Ratner a nie ten, ktorý zničil Hannibala Lectera a X-Menov.

Bohužiaľ. MAJSTROVSKÝ PLÁN je jeden z jeho najslabších a najnudnejších filmov (zrejme i v porovnaní s treťou KRIŽOVATKOU SMRTI). Miestami vyzerá ako nudný pilot k seriálu, ktorý našťastie nikdy nevznikol. Akoby producenti s hrôzou pretrpeli pilot a okamžite stopli nakrúcanie akýchkoľvek ďalších častí, všetkých poslali do hajzlu a za ušetrené peniaze išli do bordelu. S takýmito „veľkofilmami“ fakt nemám strpenia.

Ratner dal dokopy kasting, ktorý na papieri nevyzerá zle. Ako človeka, ktorý vyrastal aj na hollywoodskych filmoch 80-tych rokov, ma asi na tri sekundy nadchlo, že v jednom filme uvidím Eddieho Murphyho (napriek tomu, že je už posledných cca 20 rokov v prdeli), Matthewa Brodericka (napriek tomu, že som ho nikdy nemal rád) a Alana Aldu + „novú“ generáciu v čele s Benom Stillerom, Téou Leoniovou (pamätáte si na ňu v BAD BOYS, DRVIVOM DOPADE a JURSKOM PARKU 3?), Caseym Affleckom (ktorý mal natrénované z minulosti vďaka heist movie trilógii o Dannym Oceanovi), Michaelom Peñom (ktorého som videl v množstve filmov, no páčil sa mi v jedinom), Željkom Ivanekom a neprehliadnuteľnou Precious Gabourey Sidibeovou.

Výsledok? Herci sú rovnako nezaujímaví, ako film. Ani nemám k takej rutine, ktorú predvádzajú, chuť niečo dodávať. Snáď len dve veci. Prvá: skoro na všetkých sa mi zle pozeralo (fakt starnú človeče a nie je to príjemný pohľad). Druhá: Broderick vyzerá ako pedofilný nekrofil a skutočne netuším, čo preboha tohto človeka kedysi viedlo k snahe stať sa hollywoodskou hviezdou (vďakabohu mu to nevyšlo a dnes je „vďaka“ GODZILLE, STEPFORDSKÝM PANIČKÁM či LEVIEMU KRÁĽOVI 3: HAKUNA MATATA na dne).

(Zaujímavosť. Brodericka Stiller v roku 1996 režíroval v nevtipnej čiernej komédii s Jimom Carreym CABLE GUY. Čudujem sa, že aj ten tu nehrá).

Murphy, jedna z najväčších hviezd 80. rokov Hollywoodu, pôsobí dojmom, že jeho postava v scenári vôbec nebola. No keď sa stal producentom snímky, poradil scenáristom, že ak nechcú prísť o prácu, nech do scenára dopíšu vulgárnu výraznú rolu svojrázneho zlodeja. „A kto ho bude hrať?“ spýtali sa možno. „Uvidíme,“ odpovedal Eddie s kamenným výrazom. Zvyšok je história.

Murphyho postava je evidentne navyše a úplne zbytočná, pretože si ju ostatné postavy najali v podstate len kvôli otvoreniu trezoru. No už krátko po najatí prizná, že to nevie. Napriek tomu s ním stále rátajú. No príliš som nad tým neuvažoval, pretože film je plný podobných logických hlušín. Napríklad:

1) Casey Affleck uprednostní prijatie hnusnej roboty, ktorá mu ničí život a ktorá ho nebaví, pred ukradnutím desiatok miliónov dolárov bezcharakternej svini.

2) Murphy v určitej chvíli všetky postavy podrazí, aby mal všetko pre seba. Postavy s ním prekvapivo následne stále rátajú, dokonca sa s ním plnohodnotne rozdelia (asi nie je spoilerom, že im plán vyjde) a nikto ani sekundu jeho zradu nerieši. Veď čo, každý sme nejaký...

3) Hrdinovia potrebujú dostať auto z mrakodrapu tak, že ho „kladkou“ premiestnia z horného poschodia na poschodie pod ním. Hore môžu byť ľudia, ktorí sa boja výšok, lebo sa od nich nevyžaduje vykláňanie z okna. Stiller napriek tomu (mimoriadne inteligentne) postavu s panickým strachom z výšok nedá na horné, ale na dolné poschodie (kde sa naopak vyžaduje, aby sa vyklonila polovicou tela z okna desiatky metrov nad zemou).

4) Nechcem v komédii seriózne riešiť „drobnosti“, ale pripadalo mi prehnané, že sekuriťáci vo „veži“ sú neschopné komické postavičky. Proste to nie je reálne a aj kvôli tomu nefunguje celkové univerzum príbehu.

Smutný je aj chaotický strih:

A) Postavy sú na streche. Murphy ich tam zamkne, aby mu predviedli, či sa naučili otvoriť dvere spinkou. Nasleduje strih. Nikdy sa nedozvieme, či a ako to dokázali. Ani to, načo preboha vôbec potrebovali vedieť otvárať dvere spinkou.

B) Scéna so švábom v luxusnej reštaurácii - nedokončená.

C) Ako dostali auto z výťahu?

D) Odkedy bol s nimi vrátnik so samovražednými sklonmi?

E) Ako skončil pes?

F) Vrátnik je psychicky na dne, takmer umrie, má zničený život, je na finančnom dne. Napriek tomu v pohode ďalej s úsmevom zostáva vo svojom zamestnaní. Iste, potrebuje peniaze, ale aj tak to pôsobí čudne.

No... čo bohužiaľ ešte dodať. Je to malér a nechápem, prečo do toho títo ľudia vôbec išli, pretože neverím, že scenár mohol vyzerať dobre. Ale chápem, že v stave, v akom je momentálne ich kariéra, by asi podpísali zmluvu na hocičo. Ešte musím dodať, že ku kvalitnému heist movie patrí poriadna nečakaná záverečná finta. Poznáte to – všetko napovedá tomu, že hrdinovia prehrali, zlosyn sa raduje, no následne sa ukáže, že porážka hrdinov bola predstieraná a že v skutočnosti bola súčasťou rafinovaného plánu. Spomínate si na kukláčov v DANNYHO JEDENÁSTKE? Tak teraz nič také. Úkryt auta nestačí.

Celý plán je v podstate až primitívne jednoduchý. Napriek tomu sa pozoruhodne rozpadáva aj v drobnostiach, nieto ešte aby držal pokope v celkoch. Ako agenti FBI vedeli, kto je v Stillerovom tíme? Leoniová ich predsa spolu nevidela ani raz.

Nevraviac o tom, že plán až desivo často ráta s tým, že:

- v chodbe v tej chvíli nebude žiadny z hostí,

- sekurťáci sa nebudú desiatky minút pozerať na monitory, ale radšej budú čítať Playboy,

- ani len zviazanie agenta FBI; proste ho omráčime a budeme dúfať, že sa v najbližších desiatkach minútach neprenudí.

Nechápem, že takto zmasakrovaný a predvídateľný (od začiatku som tušil, že v trezore nič nebude) scenár niekto môže bez výčitiek svedomia dať do výroby a investovať doňho takmer 80 miliónov. Napísali ho najmä Jeff Nathanson a Ted Griffin. Tí síce v minulosti napísali aj veci pre Stevena Spielberga (TERMINÁL a CHYŤ MA, AK TO DOKÁŽEŠ), svojrázny tatranský kanibalský survival VYHLADOVANÍ alebo DANNYHO JEDENÁSTKU (...), ale tiež „pecky“ NEBEZPEČNÁ RÝCHLOSŤ 2: ZÁSAH, KRIŽOVATKU SMRTI 2 a 3, VRAHÚŇOV s Ashtonom Kutcherom a KLEBETÍ SA... s Jennifer Anistonovou. Takže asi tak.

Samozrejme, niečo sa mi páčilo. Asi 4x som sa pousmial, Stillera mám celkom rád aj v jeho „spotrebiteľských produkciách“ a občas tvorcovia zaťali do živého. Sám som stretol veľa bohatých, relatívne vysoko postavených ľudí, ktorí na svojich zamestnancov pozerali ako na hovná, ktoré môžu v sekunde nahradiť inými. A aj to bežne robili, len čo na nich tieto čísla čo i len škaredo pozreli. Znie to kruto, nanič sa to číta, človeku je z toho zle. Ale je to tak. Paradoxne možno úvod, keď vidíme, ako funguje bežný deň v špičkovej „veži“, je zaujímavejší, ako samotná lúpež. Čo je v heist movie asi „troška“ malér.

Tower Heist, USA 2011, cca 104 minút

Réžia: Brett Ratner. Scenár: Ted Griffin, Jeff Nathanson, Adam Cooper, Bill Collage. Hudba: Christophe Beck. Kamera: Dante Spinotti. Hrajú: Ben Stiller, Matthew Broderick, Eddie Murphy, Casey Affleck, Téa Leoniová, Michael Peña, Gabourey Sidibeová, Alan Alda, Željko Ivanek a ďalší