Scary Movie 5 [4O %]
Komédia
Štvrtok, 10 Október 2013 03:00

Recenzia piatej časti parodickej ságy.

Na začiatok by som sa chcel vyjadriť k názvu. V origináli je to síce aj Scary Movie 5, ale aj Scary MoVie. To veľké „V“ sa dá chápať zároveň ako rímska číslovka. To len tak pre zaujímavosť.

Podobne ako minule, ani teraz nejde o príbeh/dej/postavy/logiku. Ide o čo najbrutálnejšie sparodovanie slávnych filmov, ideálne filmov z posledných mesiacov, aby ešte divákovi nevyšumeli z hlavy.

Patrím ku generácii, ktorá si dobre pamätá „dávne“ paródie v čele s viac či menej početnými sériami BLÁZNIVÁ STRELA, HORÚCE STRELY a PRIPÚTAJTE SA, PROSÍM!. Myslím si, že mladým divákom, povedzme narodeným po roku 1995, už nič nehovoria, asi ich nevideli a ak videli, tak pri tom trpeli.

Vtip je v tom, že možno by dnes tieto paródie nehovorili veľa ani mne. Kedysi som sa na nich neskutočne bavil a dával som im minimálne 80%. Ale poznáte to – všetky filmy starnú a paródie možno ešte rýchlejšie. Takže hoci som vyrastal na „starých“ paródiách, nepatrím ku konzervatívnym dinosaurom, ktorí si myslia, že by sa paródie už nemali robiť, lebo stoja za hovno. Aj v 80-tych a 90-tych rokoch také predsa vznikali (DRAKULOVINY).

Napriek tomu je mi trocha smutno za tými časmi, pretože vtipy možno zostarli, ale nie dojem z tých filmov. Človek z nich mal príjemný pocit, že do nich režiséri, scenáristi, producenti a herci išli naplno ako do poctivej drámy s oscarovými ambíciami. Scenáre boli skutočnými scenármi, kde išlo o dej a nie len chaoticky až zmätene a vyložene nesúvisle nahodené scénky bez dejovej kostry. Dnes tvorcom stačí dať do paródie 15 konkrétnych scén z iných filmov + pridať do nich hovná a semeno a je to. Osobne ma takéto paródie príliš nebavia (napr. v nich v jednej scéne zomrie postava a v druhej sa bez vysvetlenia objaví živá a zdravá znova na scéne). Ale musím sa priznať, že si pozriem skoro každú novú paródiu. Prečo? Z rovnakého dôvodu, z akého má (podľa mňa) komerčný úspech séria SCARY MOVIE. Diváci, hoci sa za to možno hanbia, si radi pozrú scénu, v ktorej chlap v opičom kostýme zo záchodovej misy vytiahne hovno a hodí ho do zrkadla. Je to asi porovnateľné s tým, prečo mnohí diváci radi pozerajú erotické filmy, no nahlas o tom nehovoria.

Séria SCARY MOVIE začala svoju filmovú púť v roku 2000, pričom na prvý diel som zašiel do kina. Podobne ako druhý, ho mali pod palcom bratia Wayansovci (scenár, réžia, produkcia, hranie). Takže prvé dva diely mali spoločné hrubozrnné fóry, ktoré mnohí diváci nezvládli. Možno i preto boli Wayansovci v trojke a štvorke „vymenení“ a nahradila ich „stará škola“, ktorá v minulosti robila práve niektoré hore spomenuté klasiky: David Zucker, Pat Proft, Jim Abrahams a herci Charlie Sheen a Leslie Nielsen.

No päťka sa dlhé roky odkladala. Konkrétne sedem. Producenti zrejme neboli presvedčení o tom, že do nej má zmysel ísť a to predovšetkým kvôli silnej konkurencii v podobe záchodovej „série“ Aarona Seltzera a Jasona Friedberga (STRAŠNÁ HALUZ, VEĽKOFILM, TOTO JE SPARTA!, DISASTER MOVIE). Tá bola mimochodom taká lacná, oplzlá, nechutná a vulgárna, že aj najlacnejší, najnechutnejší a najoplzlejší diel SCARY MOVIE oproti nej vyzeral ako vysokorozpočtový návrat k paródiám 80-tych rokov. Seltzer/Friedberg v skutočnosti začínali ako scenáristi v prvom SCARY MOVIE. Až potom sa stali pre túto sériu konkurenciou.

Réžie päťky sa síce chopil nováčik v sérii Malcolm D. Lee (nakrútil viacero filmov, ale žiadny som nevidel), no scenár mali na starosti Proft a David Zucker, pričom Zucker sa podieľal aj na produkcii spolu s bratmi Weinsteinovcami, ktorí produkovali všetky diely.

Piaty SCARY MOVIE každopádne tak úplne plnohodnotným príspevkom do série nie je. Je to prvý raz, čo v nejakej časti nie je herečka Anna Farisová. Zrejme už toho mala dosť alebo toho mali dosť tvorcovia a piaty diel chceli poňať trocha inak.

Poznámka 1: Ale je tu Simon Rex, ktorý hral už v trojke a štvorke, ale (asi aby bolo málo chaosu) iné postavy.

Poznámka 2: Rovnaký chaos je u Sheena, ktorý podľa všetkého nehrá Toma Logana (ktorého hral v trojke a štvorke), ale „skutočného“ Charlieho Sheena. Tom Logan v štvorke zomrel (zabila ho kombinácia mačky, balkóna a Viagry).

Dobrou správou je, že hoci je scenár totálna hovadina, obsahuje aspoň symbolický náznak niečoho ako je dej. Hlavná dejová linka kopíruje MAMU a PARANORMAL ACTIITY, v menšej miere ZRODENIE PLANÉTY OPÍC a ČIERNU LABUŤ a v najmenšej POČIATOK a EVIL DEAD.

Druhou dobrou správou je, že trvá len hodinu a jedenásť minút (bez záverečných titulkov).

Treťou dobrou správou je, že niektoré vtipy sú vtipné (poník, Matt Damon, „Je to moja chyba, nemal som domov priviesť smrteľne nebezpečné divoké zviera.“, skoro všetky scény s hispánskou slúžkou) a to dokonca aj hrubozrnné. Opäť ale musím skonštatovať, že čím menej vulgárni a nechutní tvorcovia sú, o to je to vtipnejšie. Viď. pomerne inteligentný vtip (a zároveň super nápad ako ušetriť) - namiesto scény, v ktorej hrdinky idú autom lesnou cestou, je záber na hračkárske autíčko, pričom tento záber tvorcovia bez hanby ešte raz zopakujú! Mohlo by sa zdať, že rozpočet bol minimálny, keď tvorcovia robia takéto husárske veci. V skutočnosti bol ale nie malých 20 miliónov, takže podľa všetkého ide naozaj o vtip a nie o šetrenie rozpočtu.

Štvrtou dobrou správou je, že sa filmom občas mihne slávnejšia tvár a to je už z princípu aspoň troška vtipné (Sheen, Lindsay Lohanová, Jerry O´Connell, fakt poriadny dvojník Leonarda DiCapria, Snoop Dogg, Terry Crews). Ešte musím vyzdvihnúť zábavný slogan „Piata a posledná kapitola štvordielnej trilógie“ a už by hádam aj stačilo.

Scary Movie 5 alias Scary MoVie, USA 2013, cca 86 minút

Réžia: Malcolm D. Lee. Scenár: David Zucker, Pat Proft. Hudba: James L. Venable. Kamera: Steven Douglas Smith. Hrajú: Ashley Tisdaleová, Simon Rex, Lindsay Lohanová, Charlie Sheen, Terry Crews, Kate Walsh, Mike Tyson, Snoop Dogg, Jerry O'Connell a ďalší