Kúzelníci [6O %]
Komédia
Napísal Ján Janočko
Pondelok, 07 Október 2013 03:00

Recenzia „magického“ filmu o kúzlach a čaroch s Jimom Carreym.

Jim Carrey a príjemná oddychovka na voľné popoludnie. Približne pod takýmito slovami mi bol odporúčaný film, o ktorom som dovtedy nepočul (a to sledujem kinopremiéry viac než pravidelne). Faktom je, že v našich končinách bol premietaný maximálne na nejakom festivale. A to mi príde trochu zvláštne, keďže hlavné úlohy si rozdelili na Slovensku nie celkom neznáme mená. Tak napríklad Steve Carell, ktorý si zahral v komédiách DOSTAŇTE AGENTA SMARTA, BLÁZNIVÁ HLÚPA LÁSKA či NOČNÉ RANDE a ktorého neminulo nadabovanie hlavnej postavy v oboch častiach JA, ZLODUCH (recenzia prvej a druhej). Svoje filmové minúty si odkrútila aj veľmi esteticky pôsobiaca asistentka Olivia Wildeová (Trinástka zo seriálu „Dr. House“) a hlavnému hrdinovi sekundoval jeho večný kamarát, ktorého si zahral Steve Buscemi (GAUNERI alebo v zámorí populárny seriál „Boardwalk Empire“). A s mojím skromným odhadom si dovolím tvrdiť, že Jima Carreyho (MASKA, MUŽ NA MESIACI) vám bližšie predstavovať nemusím.

Začiatok príbehu sa odohráva pred mnohými rokmi, počas detstva hlavného hrdinu. Už vtedy začne snívať o tom, že sa so svojím najlepším kamarátom stanú iluzionistami, ktorí budú známi po celom svete.

Súčasnosť. Burt Wonderstone (Steve Carell) a Anton Marvelton (Steve Buscemi) sú aj po tak dlhom čase stále spolu a na scéne jedného z hotelov v Las Vegas predvádzajú svoju šou, ktorá má stále svojich divákov. Ich počet sa však každým predstavením znižuje. Jednak je to preto, že Burt je zo „starej školy“ a tak nemá chuť čokoľvek meniť (okrem svojich asistentiek, samozrejme). A problém číslo dva je – konkurencia. A veľmi originálna konkurencia v osobe Stevea Graya (Jim Carrey), ktorý sa gestami, spôsobom vyjadrovania, vlasmi a ešte kadečím iným podobá na Crissa Angela. Dnešný divák chce kúzla, ktoré hraničia s morbiditou, ktoré sú viac než nechutné a pri ktorých vašim deťom radšej zakryjete oči. A presne z toho ťaží Steve a, očividne, je v tom viac než úspešný. Burt však nie je typ, ktorý sa rýchlo vzdá a tak skúsi urobiť všetko pre to, aby sa vrátil na výslnie.

Pokusy o zmŕtvychvstanie nevychádzajú. Následný „rozchod“ kúzelníckych parťákov však privedú Burta na miesto, ktoré dvakrát nevábi a síce – do domova dôchodcov. A poznáte to – ak celý život viete robiť len jednu vec, musíte sa jej držať. Seniori však mágiou ktovieako očarení nie sú. No (ako sa u nás na dedine hovorí) náhoda je sviňa a jedna nenápadná starecká poznámka vyvolá sled udalostí, ktorý dodá filmu šťavu a priblíži nás k finálnej časti filmu – veľkému talentovému súboju. Víťaz dostane zmluvu na vystúpenia v hoteli, ktorý hlavní hrdinovia veľmi dobre poznajú...

Komédia s obrovským potenciálom by sa dala hodnotiť ako priemerná. Mágia je odbor, ktorý máta svet už dlhé stáročia a obľúbená téma v kombinácii so zaujímavým hereckým obsadením sľubuje minimálne dobrý zážitok. A to bolo splnené. Niektorí však čakali oveľa viac. Právom?

Scenár nebol vyslovene zlý. Na rôzne nechutnosti a skoro až fekálny humor sme si vo filmoch s Carellom už zvykli. Keď parodujete Crissa Angela a dnešných iluzionistov celkovo, jednoducho sa sebatrýzneniu v rôznych formách nevyhnete – to fanúšikovia chcú a to od nich aj dostávajú. Preto názory, že toto sú dôvody pre zlé hodnotenie u mňa neobstoja. Čo mi však dosť chýbalo (a to by mi pri komédii chýbať nemalo) boli vtipy. Nevravím, že som pri filme nezaujal pozíciu „vysmiateho človeka“, ale... aby som padal od smiechu? To nie. Na druhej strane, ak som videl v zábere Jima Carreyho, podvedome som mu fandil, aby jeho trik bol čo najpripečenejší, hoci hral zlú postavu.

Úprimne, najlepší bol začiatok a koniec filmu. Zvyšná (približne jeden a polhodinová) vata sa dala prežiť ale... povedzme si metaforicky a na rovinu... na Oscara to nebolo. Ak sa chystáte oddýchnuť si pri nenáročnej a mierne nemorálnej snímke, toto je pre vás. Mňa osobne to nenadchlo ale ani nesklamalo. Dal by som 60%. Ale veľmi dobrých 60%.

„To je hrozný trik pre deti. Čo ak sa o to pokúsia a skopírujú to od vás?“ – „Tak ich zažalujem. Je to môj trik.“

The Incredible Burt Wonderstone, USA 2013, cca 100 minút

Réžia: Don Scardino. Scenár: Jonathan M. Goldstein, John Francis Daley. Hudba: Lyle Workman. Kamera: Matthew Clark. Hrajú: Jim Carrey, Steve Carell, Steve Buscemi, Olivia Wildeová, James Gandolfini, Alan Arkin, Jay Mohr, David Copperfield a ďalší