Superbad [6O %]
Komédia
Streda, 25 September 2013 04:00

Recenzia bláznivej tínedžerskej komédie s Jonahom Hillom.

Tínedžeri Evan a Seth (Michael Cera a Jonah Hill) sú dobrí kamaráti, no pravdepodobne už nie nadlho, lebo idú na rozdielne školy. Predtým sa ale ešte rozhodnú užiť si alkohol, sex a zábavu. Všetko sa ale brutálne zmení. Bude to pekelne dlhá noc...

Začnem zdanlivo zoširoka. Keď sa v roku 1996 dostal do kín slasher Wesa Cravena a Kevina Williamsona VRESKOT, spustil divácky záujem nielen o tínedžerské krváky, ale tiež o tínedžerské hrubozrnné komédie. Ich čelným predstaviteľom sa stali samozrejme PRCI, PRCI, PRCIČKY (1999). Nasledovali ich pokračovania a klony (ROAD TRIP/2000, EUROTRIP/2004 alebo POFAJČÍME, UVIDÍME/2004 + priľahlé sequely). V roku 2007 do pod-žánru prispel režisér Greg Mottola (neskôr nakrútil PAULA) so scenáristami a kamarátmi Evanom Goldbergom a Sethom Rogenom. Údajne sa jedná sčasti o autobiografické dielko, ale skutočne si netrúfam ani len tipovať, čo v tomto filme má preboha základ v realite.

Kanaďan Seth Rogen (*1982) je „v skutočnosti“ skôr herec, než scenárista. V roku 2007 mal za sebou už vulgárne ale pritom paradoxne relatívne pôvabné a láskyplné (svojím spôsobom...) komédie Judda Apatowa 40 ROKOV PANIC a NABÚCHANÁ. Keď spolu s Goldbergom napísal scenár k SUPERBADU, chopili sa aj produkcie. S tou im mimochodom pomohol kamarát Apatow a do jednej z hlavných rolí dostali Jonaha Hilla (*1983), s ktorým si rozumeli v NABÚCHANEJ. Chalani dostali k dispozícii relatívne štedrý rozpočet 20 miliónov dolárov a mohli ísť na to. Nakoniec im z toho všetkým vyšiel fajn film a možno ak by mal o 30 minút menej, uvažoval by som nad hodnotením 80%. Takto nad tým bohužiaľ nerozmýšľam... ale nečudujem sa, ak mu ich niekto dá. Lebo ono je to vlastne celkom fajn a nakoniec to vôbec nie je také sprosté a nechutné, ako sa to tvári.

Bolo by neférové tvrdiť, že SUPERBAD je primitívna a tupá komédia pre blbých tínedžerov. Ja osobne som ju videl po tridsiatke a nemal som s ňou skoro žiadne problémy. Akurát, ako som už naznačil, som nechápal, prečo má taký jednoduchý príbeh až dve hodiny.

Chápem. Tvorcov mrzelo vyhodiť scény, ktoré sú pre dej zbytočné, ale sú zábavné, milé a v rámci možností originálne. Napriek tomu si myslím, že sa v pohode dali nájsť také, ktoré nie sú len zbytočné pre dej, ale aj priemerné a nudné. Nie je ich veľa, ale verím tomu, že nejako, krvavo ale predsa, by som 30 minút dal dole.

SUPERBAD je o priateľstve dvoch tínedžerov (troch, ak berieme do úvahy aj Fogella, čo by sme asi čiastočne mali, ale nie úplne), ktorých kamarátstvo sa pravdepodobne čoskoro skončí. Film má zopár výstižných okamihov, ktoré sú smutné a hrejivé zároveň. Cítiť z nich ľudskosť. Divák sa s trochou snahy dokáže vcítiť do kože dvoch vystrašených chalanov, ktorí sa poznajú od detstva a hoci ešte nemajú dospelé uvažovanie, pomaly ale isto začínajú cítiť, že onedlho niečo dôležité skončí a niečo nové začne. Až som si prial, aby na konci nasledoval strih „o 3 roky neskôr“. Nenasledoval a tak aspoň verím, že v roku 2029 vznikne sequel. Tá téma na to má. Ako dokazuje štvrté PRCI, PRCI, PRCIČKY.

Všetci herci sú fajn. Ako filmový fanúšik sa často stretávam s až nenávistnými názormi na osobu Jonaha Hilla. Videl som ho skoro vo všetkom. Je mi jasné, že jeho drsné vtipkovanie nemusí sedieť každému, ale mne celkom áno. S Michaelom Ceraom (neskôr JUNO alebo SCOTT PILGRIM PROTI CELÉMU SVETU) vytvoril pár, ktorému som veril, že to spolu ťahá od plienok a že hoci sa v poslednom čase navzájom otravujú, v skutočnosti je to stále silné priateľstvo. Snímke by možno prospelo viac scén, v ktorých obaja riešia svoj meniaci sa vzťah.

Najzábavnejší je ale pravdepodobne Christopher Mintz-Plasse (neskôr KICK-ASS). Tínedžerky si niektorí diváci radi predstavia v porne (Emmu Stoneovú, Marthu MacIsaacovú, Avivu). Hromozvodom snímky je duo policajtov v podaní Rogena a Billa Hadera (NABÚCHANÁ, neskôr TROPICKÁ BÚRKA, KOPAČKY, SCOTT PILGRIM PROTI CELÉMU SVETU alebo PAUL). Podobne, ako skoro všetky postavy, aj oni to občas preženú, ale tvorcovia to skôr či neskôr zasa chytia a z absurdných postavičiek spravia „trocha“ trafených ľudí, ktorých motiváciám sa dá veriť.

Nanešťastie, a to už sa opakujem, trvá to dve hodiny + to mohlo byť citlivejšie a hoci som sa často usmieval (nakupovanie alkoholu na falošný preukaz), nemôžem s čistým svedomím povedať, že by som mal záchvaty smiechu alebo také niečo. Pomerne často som ale chápal, o čo tvorcom išlo a bol som rád za to, že mali šťastie na správnych hercov. A aj najväčšie vulgárnosti mi pripadali, aspoň trocha, vtipné (posadnutosť kreslením penisov).

Superbad, USA 2007, cca 113 minút

Réžia: Greg Mottola. Scenár: Evan Goldberg, Seth Rogen. Hudba: Lyle Workman. Kamera: Russ T. Alsobrook. Hrajú: Jonah Hill, Michael Cera, Christopher Mintz-Plasse, Bill Hader, Seth Rogen, Martha MacIsaacová, Emma Stoneová, Aviva, David Krumholtz, Danny R. McBride a ďalší