Prci, prci, prcičky: Stretávka [6O %]
Komédia
Pondelok, 03 Jún 2013 04:00

Recenzia komédie PRCI, PRCI, PRCIČKY: STRETÁVKA (2012).

V roku 1996 vďaka hitu Wesa Cravena a Kevina Williamsona VRESKOT ožil divácky záujem o vyvražďovačky (VRESKOT 2, HALLOWEEN: H20, VIEM, ČO STE ROBILI MINULÉ LETO, teoreticky FAKULTA).

Rovnako tak vzrástol záujem o iný žáner s tínedžermi – o sexuálne zafarbené vulgárne komédie typu ROAD TRIP, EUROTRIP, PANIC JE NA NIC, SNOWBOARĎÁCI a PRCI, PRCI, PRCIČKY (v slovenskom preklade PIKANTNÉ POKUŠENIE!).

Bratia Paul a Chris Weitzovci vtedy dali dokopy partiu okolo Jasona „Jima“ Biggsa. A to konkrétne Seana Williama Scotta (hovado Stifler), Chrisa Kleina (Chris), Thomasa Iana Nicholasa (Kevin) a Eddieho Kayea Thomasa (Paul Finch). Plus tu boli ich potenciálne frajerky (Alyson Hanniganová, Tara Reidová či Shannon Elizabethová ako Naďa z Česko-slovenska) a ich rodičia, spolužiaci a kamaráti (Stiflerova mama, Jimov otec, John Cho ako milovník starších skúsených žien). Bol to trhák.

V roku 2001 vznikla dvojka a v roku 2003 sa séria (zdanlivo) uzavrela do (zdanlivej) trilógie. Jednotliví hrdinovia v sérii zostali (česť výnimkám – napr. Naďa a Oz absentovali v trojke), ale menili sa ich problémy. V dvojke to ešte príliš viditeľné nebolo, ale trojka už do nemalej miery ťažila z toho, že postavy zostarli a logicky namiesto sexu začali premýšľať skôr nad usadením sa. To ale sérii prekvapivo nezlomilo väzy, skôr naopak – pôsobivo ju to ukotvilo v realite. Resp. tak pôsobivo, ako sa len dalo na komédie, v ktorých herci začínali sexovaním s koláčmi.

Producenti odmietli so sériou definitívne skoncovať... a vytvorili niekoľko „falošných“ pokračovaní. Okrem „základnej“ trilógie tak vzniklo niekoľko „nepriamych“ častí, ktoré boli určené na video a s „pôvodnou“ trilógiou boli spojené len symbolicky (napr. prostredníctvom Jimovho otca). Tieto diely ignorujme, pretože do série oficiálne podľa mňa nepatria a nevidel som ich.

Stará partia sa veľkolepo vrátila štvrtý raz minulý rok. Síce už nerežírovala dvojka Weitzovcov (tá ale vlastne režírovala len prvú časť), no aspoň ju produkovala + sa na produkcii cca 50-miliónovej snímky PRCI, PRCI, PRCIČKY: STRETÁVKA (ďalej len STRETÁVKA) podieľali aj herci Biggs a Scott.

Bohužiaľ, kým Weitzovci sa „medzitým“ uchytili ako režiséri dobrých filmov (AKO NA VEC podľa Nicka Hornbyho, fantasy ZLATÝ KOMPAS, V DOBREJ SPOLOČNOSTI s Topherom Graceom), herci také šťastie nemali (napriek pár úspešným pokusom - Biggsa režíroval Woody Allen, Chris Klein zomrel v Gibsonovom ÚDOLÍ TIEŇOV, Levy daboval korytnačku v ZA PLOTOM... najúspešnejší je asi „Stifler“ – EVOLÚCIA, VITAJTE V DŽUNGLI). Paradoxne sa najviac zo série preslávil herec John Cho, ktorý si v nej strihol roličku, ktorá takmer ani nemala meno. Cho dnes má na konte série STAR TREK a POFAJČÍME, UVIDÍME, pričom prvé POFAJČÍME, UVIDÍME režírovali Hayden Schlossberg a Jon Hurwitz... ktorí režírovali aj dnešnú STRETÁVKU. V prefajčenej sérii si mimochodom zahral Neil Patrick Harris (Neila Patricka Harrisa). A hádajte, kto má cameo v STRETÁVKE. Správne.

Ale k STRETÁVKE. Fanúšikovia sa môžu tešiť, lebo chlapi na ničom nešetrili a štvorku nakrútili ako keby žiadna päťka už nikdy prísť nemala (o čom sa dá pochybovať). Vrátili sa všetci a to nielen pôvodná chlapčenská/mužská päťka a ich najbližší (Jimov otec, Stiflerova mama), ale aj maskoty série (John Cho a Justin Isfeld ako fanúšikovia „milfiek“, Naďa tentokrát už aj s manželom). Chalani dokonca funkčne rozširujú prcičkovské univerzum o nové postavy (Finchova mama v podaní Rebecci DeMornayovej).

Ja osobne som nikdy nebol fanúšikom tejto série; aj najlepšej časti som dal ledva 60% (myslím, že najviac sa mi páčila najmenej bláznivá trojka). Preto je bizarné, že ma pri pozeraní štvorky ovládla nostalgia a občas mi zvlhli oči. Tvorcovia pokračujú v trojkovej vízii: hrdinovia sú zasa o čosi starší, riešia znova o čosi závažnejšie medziľudské problémy a časy strednej školy sa definitívne nikdy viac nevrátia. Filmári akoby ani nerátali s tým, že by si STRETÁVKU chcel pozrieť mladý divák, ktorý nevidel predchádzajúce časti. Oslovujú predovšetkým tridsiatnikov, ktorí na prvých filmoch vyrastali (a čerpali z nich sexuálne rady). Vďaka tomu, že sa STRETÁVKA sústredí na dospelé publikum, mohol byť film o čosi neprístupnejší a teda mohol obsahovať nielen nahotiny, ale aj dospelácke problémy.

V minulosti stále uväznený Stifler je miestami dokonca psychologicky prepracovaná postava! Hoci je hlavným hrdinom stále Jim, po psychologickej stránke je najzaujímavejší práve Stifler. I Jim má problémy, ktoré dnešným tridsiatnikom budú možno pripadať desivo podobné, najlepšiu rolu ale dostal predsa len Stifler, ktorý je miestami až tragikomickou postavou! Takisto je ale pôsobivý Jimov otec v Levyho nesmrteľnom dobráckom podaní. U ostatných postáv psychologická drobnokresba ktovieako nefunguje, ich problémy nie sú príliš zaujímavé a sú vyriešené dvoma/troma vetami (Finchove svojské motívy na pretvárku).

Som proste príjemne prekvapený z toho, ako dobre fungujú jednotlivé problémy postáv (prvé depresie tridsiatnikov, manželská nevera, únava z rutiny a stereotypu, hnusné zamestnanie, ktoré človeka neuspokojuje a psychicky ho deptá). A to napriek tomu, že k niekoľkým konfliktom príde preto, že sú postavy „nečakane“ prichytené pri sexe s inou postavou ako v „Ordinácii v ružovej záhrade“.

Akoby tvorcovia vlastne ani nechceli nakrútiť komédiu, ale skôr nostalgické retro a až na nátlak štúdia doňho dodatočne zakomponovali niekoľko tuhých komediálnych pasáží, ktoré ma pohoršili a to som videl tisícky filmov (Jimov penis, Stiflerovo hovno). Vo filme je aj zopár nie-úplne-nechutných vtipov, ale skutočne len zopár („Adam Sandler“, „Edward Furlong“).

Keďže film na mňa zapôsobil a to nie som fanúšik série, dá sa logicky predpokladať, že fanúšikovia ním budú nadšení. Mnohé (skoro všetky?) scény sú robené vyložene pre nich. Divák, ktorý nie je fanúšik série a niektoré diely rovno ani nevidel, asi nepochopí, prečo fanúšikovia na konci tlieskajú, keď sa k Johnovi Cho na štadióne pridá istá postava. Isteže - mnohé tváre sa mihnú vyložene na efekt. Poviem ale úprimne, že som za tieto krásne samoúčelnosti vďačný a že ak by v snímke nemali cameo Naďa, poradkyňa Jessica alebo flauta z letného tábora, nasral by som sa. Vôbec by som sa nečudoval, ak by táto séria raz skončila ako ROCKY BALBOA.

American Reunion, USA, cca 113 minút

Réžia a scenár: Jon Hurwitz, Hayden Schlossberg. Hudba: Lyle Workman. Kamera: Daryn Okada. Hrajú: Jason Biggs, Alyson Hanniganová, Chris Klein, Thomas Ian Nicholas, Seann William Scott, Tara Reidová, Mena Suvariová, Eddie Kaye Thomas, John Cho, Jennifer Coolidgeová, Eugene Levy, Shannon Elizabethová, Neil Patrick Harris, Rebecca De Mornayová a ďalší