Pr(e)dvolebné sľuby [6O %]
Komédia
Streda, 22 Máj 2013 04:00

Recenzia politickej komédie, v ktorej proti sebe stoja Will Ferrell a Zach Galifianakis PR(E)DVOLEBNÉ SĽUBY (2012).

Americký kongresman Cam Brady (Ferrell) bol vo funkciu už štyri razy a podľa všetkého bude aj piaty. Avšak jeho „tajní sponzori“ (Dan Aykroyd a John Lithgow!) sa po jeho mimoriadne oplzlom sexuálnom telefonáte, ktorý sa dostal na verejnosť a pohoršil minimálne celú katolícku nesexuálnu Ameriku, rozhodnú siahnuť po neškodnom neúspešnom podnikateľovi Martymu Hugginsovi (Galifianakis) a urobiť veľké politické zviera z toho...

Súdim podľa seba, že priemerný Slovák nevie, čo je to kongresman, aké má funkcie atď. Chcem vás ale upokojiť – pre účely tohto filmu to nepotrebujete vedieť. Berte to napríklad tak, že obaja herci hrajú kandidátov na slovenského prezidenta. Je to v podstate to isté a obaja sú len o čosi lepší, ako Gašparovič.

Zato sú sympatickejší.

Svojím spôsobom...

Hoci sa možno bojíte, že to bude náročná politická satira, v skutočnosti je to „obyčajná“ priamočiara, hrubozrnná a drsná komédia, v ktorom dostávajú pästné rany nielen nevinné psy, ale i ešte nevinnejšie batoľatá (!). A hoci sa za to troška hanbím, v skutočnosti som pri týchto scénach vyprskol smiechom od prekvapenia z krajne nekorektného vtipu. Dole klobúk, že do toho Will Ferrell išiel, aj keď ja som vždy vedel, že je to odvážny komik.

Hoci Galifianakis patril vo ŠTVORICI PO OPICI 1 a 2 k výrazným postavám, nedalo sa povedať, že zároveň aj k najsympatickejším. Tentokrát je ale fajn. Obaja herci rozohrali vtipnú nepriateľskú hru, ktorá neberie rukojemníkov, ani dobrý vkus. Tým si ma získala viac, ako predchádzajúce filmy režiséra Jaya Roacha (PROTIVNÝ SVOKOR 1 - 2). Skôr pripomínala jeho tri staršie a podstatne vulgárnejšie (a vtipnejšie) veci o Austinovi Powersovi.

Podporné postavičky nie sú príliš zábavné. Nielen Brian Cox ako Martyho otec či inak silná dvojka Aykroyd/Lithgow, ale ani odborní poradcovia Jason Sudeikis (ŠÉFOVIA NA ZABITIE) a Dylan McDermott („American Horror Story“). V podstate to ale vôbec neprekáža, pretože Will je natoľko maniakálny a Galifianakis natoľko zručne nevypadáva zo svojej „blbej“ úlohy, že si bohato vystačia sami dvaja na bojovom poli. Ak by sa im do toho začal seriózne motať niekto tretí, boli by to možno mínusové body...

Film je krátky, svižný a svieži. Má mínusy ako napr. klišé (Ferrellovo záverečné precitnutie bolo ako zo zlého sna), prirýchly vývoj deja (Galifianakisov prerod z blbca na muža reči, činu a múdrych rozhodnutí) alebo nepochopiteľnosti (ťažko sa verí, že hovädo ako Cam Brady už bolo štyri razy kongresmanom a Američania si až teraz všimli, aký je v skutočnosti).

Ale asi nemá veľký zmysel riešiť to v bláznivej komédii. Dôležitejšie je, že scenár ponúka originálne vtipy, ako sú scéna s kostolom, hadmi, kostolným oknom a enormne napuchnutou rukou alebo úplne nekorektné scény „sexu s manželkou môjho konkurenta“. Nevraviac o scéne, v ktorej sa Galifianakisove deti (a manželka) na jeho výzvu (ktorú okamžite oľutuje) priznávajú k riadne čudným veciam. Alebo policajná hliadka a následný test alkoholu. Alebo modlitba, „ste kostrou USA“ či „gore-jazvy z hrdzavej preliezačky“.

A keď sa na konci v dave okrem batoľaťa objavil aj pes, fakt som mal dosť. Na filme je dosť vidieť, že jeho tvorcovia nielenže vedeli, čo chcú urobiť, ale že to aj urobili, lebo im do toho nekecali žiadni hlúpi producenti (ako zrejme kecali Benovi Stillerovi a spol. do nudnej SUSEDSKEJ HLIADKY, oproti ktorej vyzerá dnes recenzovaný film oveľa frat-packovejšie, ako celá SUSEDSKÁ HLIADKA). PR(E)DVOLEBNÉ SĽUBY produkoval nielen režisér Roach, ale aj Ferrel, Zach a dokonca Adam McKay, ktorý s Willom v minulosti spolupracoval v absurdných komédiách HLÁSATEĽ SPRÁV: PRÍBEH RONA BURGUNDYHO, RÝCHLO A DESIVO: ŠIALENÉ PRETEKY, BRATIA Z DONÚTENIA a FÍZLI ZO ZÁLOHY.

Nie je to na 80%. Bohužiaľ. No je to dobrá komédia, ktorú vám ale odporúčam len ak máte aj vy v láske absurdný humor, ktorý si neberie servítky pred ústa, ale pritom nie je taký primitívny, ako vyzerá na prvý pohľad. Myslím si, že Will Ferrell je momentálne v Hollywoode jedným z mála ľudí, ktorí ho vedia robiť takmer na jednotku. Ostatní mu to v tomto filme nekazia a to v tomto prípade úplne stačí.

The Campaign, USA, cca 85 minút

Réžia: Jay Roach. Scenár: Chris Henchy, Shawn Harwell. Hudba: Theodore Shapiro. Kamera: Jim Denault. Hrajú: Zach Galifianakis, Will Ferrell, Jason Sudeikis, Brian Cox, Dan Aykroyd, Dylan McDermott, John Lithgow a ďalší