Susedská hliadka [4O %]
Komédia
Utorok, 30 Apríl 2013 04:00

Recenzia sci-fi komédie s Benom Stillerom, Jonahom Hillom a Vinceom Vaughnom SUSEDSKÁ HLIADKA (2012).

Recenzia obsahuje drobné spoilery.

Vždy som mal rád Frat Pack. Bandu okolo Bena Stillera, ktorej zdravé jadro tvorili Owen Wilson, Vince Vaughn a Will Ferrell a časom sa k nim pridali Jack Black, Owenov brat Luke a čiastočne Steve Carell. Ich spoločné komédie ZOOLANDER (2001), STARSKY A HUTCH (2004) a SPRÁVAR: PRÍBEH RONA BURGUNDYHO (2004) si ma získali absurdným humorom typu „dve postavy sa rozprávajú, podíde k nim tretia, povie totálnu bizarnosť a zvyšné dve postavy na ňu desať sekúnd v hrobovom tichu pozerajú, no potom uznajú, že sa na takú šialenosť nedá normálne reagovať a pokračujú v banálnom rozhovore“.

Postupne, ako sa jednotliví členovia neoficiálneho hollywoodskeho komediálneho združenia stávali čoraz slávnejšími, začali sa logicky drobiť a rozdeľovať. Ak si našli na spoločný film čas aspoň dvaja z nich, bol to menší zázrak (bohužiaľ to ale rozhodne nestálo za čakanie, viď. hrozná ZÁVISŤ s Benom a Jackom/2004). Stále sa mali radi, bohužiaľ mali čoraz menej voľných termínov.

Časom bolo už prakticky nemožné zosúladiť ich pracovné harmonogramy tak, aby sa stretli pred kamerou v plnej zostave. Najbližšie k tomu mali v TROPICKEJ BÚRKE (2008), kde si zahrali Stiller s Blackom a rolu filmového agenta mal stelesniť Owen Wilson. Ten však kvôli zdravotným problémom (pokus o samovraždu) nemohol rolu písanú mu na telo prijať a v poslednej chvíli ju po ňom prebral Matthew McConaughey. Z veľkolepého Frat Pack návratu sa zrazu stala „len“ bláznivá komédia za 70 miliónov dolárov, v ktorej „náhodou“ hrali Jack Black a Ben (aj keď je pravda, že ten tiež režíroval, produkoval a napísal scenár).

Za plnohodnotný Frat Pack nanešťastie nemôžeme pokladať ani skvelú VYBÍJANÚ: CHOĎ DO TOHO NA PLNÉ GULE (2004), pretože napriek typického frat-packovskému humoru v nej účinkoval len Ben s Vaughnom. A v MLADOSTI V ŤAHU (2003) si síce zahrali Ferrell, Vaughn a Luke Wilson, tam ale zasa nebol pre zmenu prítomný klasický humor á la Frat Pack.

Preto ma potešila informácia, že v roku 2012 chystá stará partia návrat sci-fi komédiou SUSEDSKÁ HLIADKA. Opäť ale použijem slovo bohužiaľ. Bohužiaľ sa ale čoskoro ukázalo, že väčšina pôvodnej zostavy (zasa) nemá čas a tak sa nakoniec vrátili len Ben a Vaughn a zvyšok chýbajúcej partie sa chalani s rozpačitými výsledkami pokúsili doplniť snaživým Jonahom Hillom ako militantným pošukom (ktorý je ešte celkom vtipný) a Richardom Ayoadeom zo seriálu „Partička IT“ (ktorý nie je vtipný vôbec).

Táto štvorica si zahrala obyvateľov zaspatého amerického mestečka, ktoré začína ohrozovať záhadný krvilačný zabijak. Rozhodnú sa založiť susedskú hliadku, v rámci ktorej dobrovoľne (zadarmo, vo svojom voľnom čase a v noci) hliadkujú v uličkách a hľadajú čokoľvek podozrivé. Čoskoro sa ukáže, že v mestečku pravdepodobne žijú zlí mimozemšťania, ktorí chystajú inváziu a dokážu na seba brať tvár (doslova) zavraždených obyvateľov. Čiže klasická sci-fi zápletka na tému „v starom tele nový duch“ (zo známych sci-fi trilerov napr. obe VECI, LUPIČI TIEL, VLÁDCOVIA BÁBOK alebo FAKULTA Roberta Rodrigueza a Kevina Williamsona).

Ak sa práve teraz začínate okolo seba zmätene obzerať, znamená to dve veci:

1) Pravdepodobne ste nevideli trailer a práve som vám prezradil dôležitý dejový zvrat.

2) Pýtate sa, či môže fungovať sci-fi a komédia dokopy (najmä keď to v poslednej dobe nefungovalo v PAULOVI).

Nuž, čo sa bodu 1 týka, k tomu vám nepoviem nič, ale k bodu 2 niečo áno. Nefunguje. Už keď som videl úvodnú 3D scénu s Vinceom Vaughnom (tradične prehnaný Frat Pack humor), zakončenú brutálnou vraždou nočného strážnika, povedal som si „tu niečo smrdí“. Bohužiaľ som mal pravdu. Mix Frat Pack komédie a sci-fi o mimozemskej invázii mohol fungovať v tomto prípade zrejme len v prípade, ak by mal projekt úplne pod palcom Stiller. Ako napr. v ZOOLANDEROVI. ZOOLANDER by možno svojho času tiež nedopadol dobre, ale Stiller nielenže hral hlavnú rolu, ale aj napísal scenár, produkoval a režíroval. Mohol teda nad celým projektom držať ochrannú ruku.

Čo sa o SUSEDSKEJ HLIADKE napísať nanešťastie nedá, pretože v nej len hrá. O réžiu sa postaral Akiva Schaffer (čo ale nebola zdanlivo najhoršia voľba: nakrútil fratpackovského PIRÁTA CIEST s Andym Sambergom), scenár napísal Seth Rogen (inak herec z NABÚCHANEJ a kamarát Juda Apatowa) a produkoval Shawn Levy (režisér oboch NOCÍ V MÚZEU či tohto wrestlingového robota). Ben a Vince si do filmu síce prepašovali pár svojich tradičných absurdných heftov... ale nestačia. Výsledkom je žánrový hybrid, ktorý nefunguje ako komédia a rozhodne nefunguje ako seriózne (alebo akékoľvek) sci-fi.

Zvláštne je, že čím je film vulgárnejší (R. Lee Ermey), oplzlejší (močenie do plechovky), krvavejší (R. Lee Ermey), sexuálnejší (cucanie vajec, orgie) a sprostejší (strieľanie penisov), tým je horší. Naopak, „obyčajné“ komediálne scény ako zo starej školy (matrioška!) fungujú. Síce nie na jednotku, ale ani na štvorku. Každopádne je zaujímavé (a smutné), že ani také komediálne scény „na istotu“, ako je tá, v ktorej hrdinovia sedia v obchode a pozorujú potenciálnych mimozemšťanov medzi obyčajnými nakupujúcimi (chlapec so zmrzlinou) nie sú také humorné, ako sa zdali byť v traileroch/na papieri.

Nepomáha ani predvídateľnosť scenára. Vedel som, že nový sused je falošná stopa. Tušil som, že medzi hliadkou je infikovaný zradca. Dokonca som správne odhadol aj pravú identitu šéfa ufónov. Nevedel som len to, že sa bude jednať o takú nudnú blbosť. Film celkovo pôsobí miestami až rozpačito, akosi/akoby nedokončene. Čo je zlé. Vlastne je to hrozné. Škoda, chalani.

„Máte nejaké odtlačky?“ – „Robíte si srandu? Kedy sme to podľa vás mali stihnúť? Sme tu len dve hodiny. Viete, koľko nám trvalo len natiahnutie tejto žltej policajnej pásky okolo miesta činu?!“

The Watch, USA, cca 102 minút

Réžia: Akiva Schaffer. Scenár: Seth Rogen, Evan Goldberg, Jared Stern. Hudba: Christophe Back. Kamera: Barry Peterson. Hrajú: Ben Stiller, Vince Vaughn, Jonah Hill, Rosemarie DeWittová, Richard Ayoade, Billy Crudup, Doug Jones, R. Lee Ermey a ďalší