Pomáhať a chrániť [6O %]
Komédia
Utorok, 19 Marec 2013 04:00

Recenzia kriminálnej buddy komédie s Brendanom Gleesonom a Donom Cheadleom POMÁHAŤ A CHRÁNIŤ (2011).

Koľko poznáte slávnych írskych filmov? No vidíte. S hercami a režisérmi je to ale prekvapivo podstatne lepšie. Ír je Colm Meaney, Ír je Colin Farrell a Íri sú aj Cillian Murphy, Jonathan Rhys Meyers a Michael Gambon (či režiséri Neil Jordan a John Moore). Slávnych filmov o „írskej duši“ je ale málo a momentálne si na žiadny nespomínam. Okrem dnešného.

Priznám sa, som troška zmätený. POMÁHAŤ A CHRÁNIŤ totiž nie je presne to, čo som čakal po traileroch a prvých informáciách o deji. Nehovorím, že je to zápor. Ale som skrátka zmätený.

Niekto môže namietať, že práve výsledný žánrový hybrid je osviežujúci. Mne sa ale práveže nepozdávalo ustavičné skackanie od buddy movie cez melodrámu o Íroch až po trocha drsnejšiu resp. trocha odľahčenejšiu kriminálku o troch drogových hajzloch (Mark Strong zo SUNSHINE alebo Liam Cunningham zo SÚBOJA TITANOV, HARRYHO BROWNA či CENTURIONA), po ktorých ide írsky policajt (Brendan Gleeson) a americký agent FBI (Don Cheadle).

Je tu akčné finále, je tu doberanie sa dvoch rozdielnych strážcov zákona. Je tu trojica skoro všetkého schopných zločincov, je tu klišé (asi každý pochopí, že je len otázka času, kedy bude Gleesonov mladý parťák „na výstrahu“ zlikvidovaný). Je tu svojský humor prameniaci z rozdielnych svetov, z akých pochádzajú postavy Gleesona a Cheadlea. Cheadle je Američan a špičkový agent FBI, zoči-voči miestnej írskej mentalite je ale čoraz bezmocnejší, až sa mu chce z toho plakať. Naopak, rodený Ír Gleeson všetko (i smrť) znáša s až šialeným pokojom a sarkastickou vyrovnanosťou (snáď s výnimkou umierajúcej matky, aj táto linka je ale veľmi tlačená do úzadia, aby nebola patetická).

Problém je, že v podstate až komediálna rovina (Gleeson verzus Cheadle, Cheadle verzus miestni obyvatelia, postavičky amatérskeho fotografa a chlapca na bicykli) sa strieda s vážnejšou kriminálnou, v ktorej sem-tam umrie sympatická postava a následne to iná postava musí povedať jej manželke. Nečudo, že tieto vyložene vážne scény príliš nesedia s komickým zvyškom (Kris Kristofferson, „Myslel som, že drogoví díleri bývajú len černosi a Mexičania.“). A zbytočne otvorený záver (prežil? Neprežil?) tomu nepomáha.

Problém je aj v tom, že kým Cheadle (ktorý film zároveň produkoval) hrá pomerne „jasnú“ postavu, Gleeson akoby hral dvojičky, z nich každé je úplne iné. Raz tajomný skúsený policajt, ktorý všetkých pozná a len predstiera, že je neškodný blbec. No v skutočnosti mu to poriadne myslí a vie všetko, čo sa v jeho regióne šuchne. A inokedy zasa neškodný macko a komický hlupák a rasista („Myslel som, že černosi nevedia lyžovať... alebo to bolo plávanie?“).

Iste, dá sa namietať, že o túto nejednoznačnosť tvorcom snímky išlo. A vlastne by som tomu aj celkom veril – veď jej režisérom a scenáristom bol John Michael McDonagh. John má brata a ten brat sa volá Martin McDonagh. A Martin McDonagh v minulosti nakrútil podobne žánrovo a inak nejednoznačný film V BRUGGÁCH (tiež s Gleesonom). Navyše, v jednej chvíli Cheadle Gleesonovi v aute jasne hovorí, že nevie, či je (Gleeson) taký blbý alebo taký inteligentný (túto scénu pre istotu tvorcovia zreprízujú na konci). Ale aj tak mi to prekážalo, keďže film som tým pádom nemohol brať vážne (pritom obsahoval pasáže, ktoré tak brané byť chceli). Zároveň som ho nemohol brať ani ako čistokrvnú buddy komédiu v štýle KRIŽOVATIEK SMRTI s Chanom/Tuckerom. Preto som dosť dlho rozmýšľal, do akej kategórie film na webe Recenzie zaradiť. Nakoniec som ho dal do komédie, ale rozhodne nečakajte „klasickú“ zábavu.

Každopádne, Gleeson a Cheadle sú určite plusmi snímky. Nikto z nich pritom nie je herecká hviezda a to napriek množstvu vynikajúcich výkonov vo výborných filmoch, ktoré majú obaja na konte. Gleesona si môžete pamätať ako Gibsonovho parťáka zo STATOČNÉHO SRDCA, sympatického obyčajného chlapíka zo zombíčiny O 28 DNÍ, brata Briana Coxa z TRÓJE, člena Rady starších z OSADY, učiteľa Moodyho zo série HARRY POTTER, šerifa z krokodílieho JAZERA, „Mnícha“ z GANGOV NEW YORKU alebo hudobne založeného otca Renée Zellwegerovej z NÁVRATU DO COLD MOUNTAIN.

Cheadlea (ktorý takmer získal Oscara za HOTEL RWANDA) si pre zmenu môžete pamätať ako náhradu za Terrencea Howarda v druhom IRON MANOVI, svojrázneho technika Bashera zo zlodejskej trilógie Stevena Soderbergha, parťáka Tommyho Lee Jonesa zo SOPKY alebo z NAJLEPŠIEHO Z BROOKLYNU. Spolu im to sekne a vlastne to sekne aj tomuto filmu. Určite ale mohol byť oveľa lepší.

The Guard, Írsko, cca 96 minút

Réžia a scenár: John Michael McDonagh. Hudba: Calexico. Kamera: Larry Smith. Hrajú: Brendan Gleeson, Don Cheadle, Liam Cunningham, Mark Strong, Fionnula Flanaganová a ďalší