Macík [6O %]
Komédia
Utorok, 05 Marec 2013 04:00

Recenzia vulgárnej komédie od tvorcu „Griffinovcov“ s Markom Wahlbergom, rozprávajúcim plyšákom a Flashom Gordonom - MACÍK (2012).

Malý John Bennett (Wahlberg) nemá kamarátov a tak je šťastný aspoň za vianočný darček - plyšového polmetrového medvedíka Teda. Aké je jeho prekvapenie, keď Ted vďaka kúzlu cez noc ožije a začne rozprávať?! Prvé roky je obrovskou televíznou senzáciou, ktorú si do svojich relácií pozývajú najrenomovanejší moderátori Ameriky. Ako ale roky utekajú, Tedov vzťah s Johnom síce nekončí, končí však záujem médií.

Hoci by sa mohlo zdať, že predsa živý hovoriaci plyšový medveď nikdy nemôže vyjsť z módy... vyšiel. Tedovi je to ale každopádne fuk, stále kámoší s Johnom, začína byť čoraz vulgárnejší, začne sa kurviť s každou štetkou čo ide okolo, do toho chľastať a fajčiť trávu a ani sa nenazdá a z Johna je tridsiatnik. Stále spolu žijú v jednom byte a John má dokonca zamestnanie a dlhoročný vzťah s Lori (Mila Kunisová), ktorú si skôr alebo neskôr vezme. No deštruktívne priateľstvo s Tedom ho sťahuje ku dnu. Nie je teda žiadnym prekvapením, keď začne Lori na Johna tlačiť, aby sa Ted osamostatnil. Ale čo na to Flash Gordon?!?!?

MACÍK je originálna komédia, ktorej originálnosť bohužiaľ začína a končí po prvých minútach. Námet „plyšový macík ožije, spí so ženami, ožiera sa a škaredo nadáva“ by zrejme vystačila na super-kraťas. Na celovečerný film však príliš nie. Nečudo, že postupne začnú byť Tedove vulgárnosti, alkoholovo-drogové eskapády a sexuálne styky, bežné, nudné a stereotypné. Áno, áno. Chápem! Plyšový medvedík hovorí kurva, rozbíja pivové fľaše o smetiaky a robí to s blondínami (aj keď, ak som to správne pochopil, nemá penis - aj kvôli tomu napísal „nasratý list do Hasbra“). Je to milé a pôvabné (napriek celkovej obscénnosti a neustálej sprostote). No že by som sa aj po hodine automaticky smial na tom, že medvedík sexuje, to nie.

Niektoré vtipy sú napriek pribúdajúcej rutine vtipné (latentný gay Patrick Warburton verzus Ryan Reynolds opakujúci svoju roličku z tejto snímky). V súvislosti s filmom sa často hovorí predovšetkým o Flashovi Gordonovi, ktorého herecký predstaviteľ Sam J. Jones má v scenári dôležité miesto. Mňa osobne najviac bavili nevulgárne vtipy (hádanie mena Tedovej novej priateľky), než vulgárne. Tie sa mi často zdali byť zbytočné, samoúčelné a detinské (prst v zadku psa).

Ešte lepšie, ako nevulgárne vtipy, sú... psychológia! Áno, možno je to neuveriteľné, ale s postavami sa dá obstojne súcitiť a rozumieť im. Vieme, čo cíti Ted, keď sa musí odsťahovať. Vieme, čo cíti John, keď o to Teda musí požiadať. Vidíme, že ani Lori nie je rada, že k tomu Johna musí dotlačiť. A ja osobne som rozhodne chápal, prečo Johnov šéf tak hrozne obdivuje skvelého Toma Skerritta!

Film obsahuje veľa vážnych dialógov medzi Johnom a Lori o ich vzťahu. Tieto scény nie sú nakrútené humorne a pochybujem, že ich režisér myslel ironicky. Fungujú a majú svoje opodstatnenie. Bolo pre mňa zvláštne pozerať sa na ne vo filme Setha MacFarlanea, ktorý si z podobných scén obvykle (predovšetkým tu) robí drastickú až krutú srandu. Pritom v MACÍKOVI (ktorý je jeho režijným celovečerným hraným debutom) ich sám používa! A so smrteľne vážnou tvárou!! A fungujú!!!

Filmu naopak nepomáha množstvo klišé (je jasné, že skôr alebo neskôr to John a Ted preženú a Lori začne hroziť rozchodom), čudné náhody (Teda unesú štyri sekundy po tom, čo s Lori uzavrie dohodu o svojom zmiznutí z Johnovho života) ani žánrový rozptyl. Že sú v hrubozrnnej komédii citlivé pasáže, to mi neprekáža, lebo fungovali. Prekáža mi ale psycho-hororo-trilerový únos tanečníkom Giovannim Ribisom (!) a jeho synom. Obaja sú takmer ako z hororu o nekrofilných kanibaloch. Navyše nie sú potrestaní, lebo si všetci uvedomili, ako debilne znie obžalovať niekoho z únosu plyšovej hračky...

Tento zvláštny druh humoru mám ja osobne rád. MacFarlane narazil na dostatočne šialených producentov, ktorí mu na to dali cca 50 miliónov dolárov a dovolili mu dabovať Teda. MACÍK je (okrem psychologických scén) najlepší v momentoch, v ktorých MacFarlane siaha po absurdnom humore. Čím menej sa snaží byť silácky pop-kultúrny, vulgárny a kevinsmithovský (koza menom James Franco ma pobavila, inak ma ale pop-kultúrne hlášky zo sveta showbiznisu otravovali) a čím viac hovorí svojím vlastným komediálnym jazykom, tým je MACÍK lepší. Dobre to dokazuje finále, v ktorom sa objavia skoro všetky postavy a v ktorom sa dozvieme, ktorá z nich na akú nepravdepodobnú chorobu umrela, ako sa dá prinútiť Tom Skerritt, aby prišiel na vašu svadbu a s kým momentálne býva herecký predstaviteľ Flasha Gordona.

MACÍK je každopádne zbytočne dlhý, nevyužíva na 100% (ani na 80) svoj originálny námet a občas som sa nudil a radšej som v duchu uvažoval, či má Ted občiansky preukaz, zdravotné poistenie, či si vymieňa baterky atď.

Ted, USA, cca 106 minút

Réžia: Seth MacFarlane. Scenár: Seth MacFarlane, Alec Sulkin, Wellesley Wild. Hudba: Walter Murphy. Kamera: Michael Barrett. Hrajú: Seth MacFarlane, Mark Wahlberg, Seth MacFarlane (len hlas), Mila Kunisová, Giovanni Ribisi, Patrick Warburton, Sam J. Jones, Ryan Reynolds (cameo), Norah Jonesová (cameo), Tom Skerritt (cameo), Patrick Stewart (len hlas – rozprávač) a ďalší