Šepot v tme a iné hrôzostrašné príbehy
Knihy
Pondelok, 22 Október 2012 04:00

Článok o zbierke poviedok konzervatívneho xenofóba a rasistu H.P. Lovecrafta (nielen z univerza Cthulhu).

Poviedkár H.P. Lovecraft (1890 – 1937) patrí k najlepším a najslávnejším hororovým spisovateľom sveta, býva pokladaný za nasledovníka Edgara Allana Poea a naopak JEHO nasledovníkom je pre zmenu Stephen King. Z rôznych dôvodov napísal málo príbehov, začínal v mysterióznych časopisoch a v podstate nenapísal žiadny román. Jeho najdlhšie útvary sú skôr novelami, než románmi. V roku 1992 vyšla v českom vydavateľstve Mladá Fronta zbierka jeho hororových poviedok pod súhrnným názvom „Šepot v tme a iné hrôzostrašné príbehy“, nesúca názov podľa jednej z jeho najvydarenejších poviedok.

Okrem „Šepotu v tme“ obsahuje takmer 300-stranová zbierka tieto mysteriózne, sci-fi a hororové poviedky: „V hrobke“, „Výpoveď Randolpha Cartera“, „Farba z vesmíru“, „Hrôzostrašný starec“, „Hudba Ericha Zanna“, „Rytina“, „Chladný vzduch“, „Divák“ a „Prípad Charlesa Dextera Warda“.

Zbierku otvára krátky predslov predstavujúci čitateľovi H.P. Lovecrafta ako človeka a zároveň autora, plus úryvok z jeho štúdie na tému „horor v literatúre“. Koniec tvoria doslov Josefa Škvoreckého „Podivný pán z Providence“ a „edičná poznámka“ Ivana Adamoviča.

Pre Lovecraftovu tvorbu bola typická bravúrna práca s atmosférou (predovšetkým prastaré temné lesy s napoly spadnutými dávno opustenými gazdovstvami skrývajúcimi príšerné tajomstvá), minimum dialógov (niekto si z toho robí srandu... mne je to jedno... vlastne mi to tak možno vyhovuje), nezaujímavé postavy a predovšetkým „Mýtus Cthulhu“ (ktorého veľkým fanúšikom vo svete filmu je napr. Guillermo del Toro, určité dozvuky boli v prvom HELLBOYOVI alebo svojho času chcel v produkcii Jamesa Camerona za cca 150 miliónov dolárov s Tomom Cruiseom v hlavnej úlohe sfilmovať Lovecraftove „V horách šialenstva“). Cthulhu je asi to najoriginálnejšie, čo Lovecraft priniesol svetu hororovej literatúry. Čo to ale vlastne je?

Ťažko povedať, ale najbližšie k pravde by ale asi bolo povedať, že je fenomén pradávnych obludných takmer až božských príšer (pravdepodobne mimozemského pôvodu), ktoré obývali našu planétu dávno pred príchodom prvého človeka. Následne síce boli zo Zeme vyhnané (Bohom?), ale často sa na ňu vracajú a majú s ňou v pláne príšerné veci.

V tejto zbierke sú o „mýte Cthulhu“ poviedky „Farba z vesmíru“, „Šepot v tme“, „Prípad Charlesa Dextera Warda“ a podľa mňa čiastočne aj „Výpoveď Randolpha Cartera“. Najviac na mňa zapôsobili kusy „Farba z vesmíru“ a „Šepot v tme“. Takmer každá druhá veta bola pre mňa taká inšpiratívna, že som okamžite dostal chuť napísať vlastnú atmosférickú hororovú poviedku. Zo všetkých „ponurých temných hlbokých lesov, nad ktorými visela pochmúrna obloha“ som bol ako hororový fanúšik nie už ani tak nadšený, ako rovno dojatý.

Lovecraftove texty sa tiež často okrem vynikajúcej „lesnej“ atmosféry vyznačujú nečakanými koncami, pričom je zaujímavosťou, že často sa prekvapivé rozuzlenie odohrá v doslova poslednej vete! Kým Bram Stoker zostarol, Lovecraft až na drobnosti nie.