Bezhviezdna tma
Knihy
Piatok, 06 Júl 2012 04:00

Článok o zbierke štyroch mysterióznych noviel z pera Stephena Kinga „Bezhviezdna tma“.

Mám rád zbierky poviedok a noviel Stephena Kinga (napr. „Štyri ročné obdobia“ alebo „Hmla“). Preto som bol nadšený, keď mi Tomáš Gál v apríli 2012 požičal jeho novú zbierku noviel (i keď rozmýšľam, či to nie sú skôr poviedky).

Knižka z roku 2010 vyšla v slovenčine v roku 2011 a je venovaná Kingovej manželke. Obsahuje 4 novely: „1922“, „Veľký šofér“, „Férové predĺženie“ a „Dobré manželstvo“. Hoci knižky, poviedky ani novely percentami z princípu nehodnotím, tentoraz urobím - pre lepšiu orientáciu - výnimku.

„1922“ je mixom Kingových predchádzajúcich diel – ženskej drámy „Dolores“ (vrátane obľúbenej hororovej studne) a jeho staršej potkanej poviedky „Nočná zmena“ s tým, že tentoraz svojho hnusného partnera nezabije žena, ale muž a že krysy zasa nie sú prezentované práve ako naj zvieratá. Vôbec, všetky postavy sú nesympatické až negatívne (na rozdiel od „Dolores“). Hoci sa dej odohráva v roku 1922 (teda odtiaľ čudný názov), nie je príbeh až taký nostalgický a retro, ako vo vynikajúcej Kingovej poviedke „Pán v čiernom obleku“ zo zbierky „Všetko je definitívne“. Napriek tomu ma novela bavila a nemal som z nej taký pocit autorovej únavy, ako z „Mobilu“ alebo z „Ostrova Duma Key“. 60%

„Veľký šofér“ je o spisovateľke, ktorá sa stane obeťou znásilnenia a pokusu o vraždu. Napriek tomu prežije... a napriek tomu sa udalosť rozhodne neohlásiť polícii... ale vyriešiť ju úplne inak... Nie je to zlé, ale nie je to ani príliš dobré a paradoxne „rušivé“ momenty, v ktorých sa hrdinka rozpráva s nepravdepodobnými bytosťami či dokonca vecami (GPS, kocúr, mŕtvola atď.) mi pripadali ešte ako to zaujímavejšie (a vzhľadom na jej psychický stav aj logické a v rámci danej situácie normálne a zdravé). Inak ma novela príliš nezaujala. 40%

„Férové predĺženie“ je pre zmenu niečo ako keď Bachmanova „Kliatba“ (o cigánskej kliatbe a drastickom chudnutí) stretáva Kingovho „Pána v čiernom obleku“ (bez jeho atmosféry, zato s jeho diabolským „hrdinom“). Banálna zápletka o zapredaní duše je sympatická tým, že sa vlastne o žiadne zapredanie duše nejedná (duše dnešných ľudí vraj už nie sú také zaujímavé, ako kedysi), osviežujúca fajn koncom bez morálneho poučenia a „nedejovým“ dejom. 60%

„Dobré manželstvo“ je príbeh ženy, ktorá po takmer štvrťstoročnom manželstve zistí, že jej manžel má príšerné tajomstvo. Keď som si už myslel, že viem, ako to skončí, minimálne dva razy ma dej príjemne prekvapil. Páčil sa mi aj záver. 60%

Resumé. Nie je to zázrak a určite sa to ani omylom nedá porovnávať s bombami ako „Štyri ročné obdobia“. Je však príjemné znova po dlhšom čase čítať od Stephena Kinga novely resp. poviedky. Bohužiaľ sa ale obávam, že jeho doslov („Umenie písania príbehov je dôležitý spôsob, pomocou ktorého v našom živote a často v strašnom svete okolo seba hľadáme zmysel.“) ma bavil viac, než samotné novelové poviedky.

„Ušľachtilosť nespočíva ani tak v úspechu, ale skôr v snahe o správne konanie. Keď sa spreneveríme tejto snahe, alebo keď sa vedome prestaneme snažiť, príde peklo.“

Full Dark, No Stars, USA 2010, cca 360 strán