Hmla
Knihy
Pondelok, 25 Október 2010 18:44

Článok o poviedke Stephena Kinga „Hmla“, ktorá sa stala predlohou pre rovnomenný „horor o anti-nádeji“ Franka Darabonta.

Poviedka „Hmla“ vyšla v českom preklade v roku 2007 v nakladateľstve Pavel Dobrovský – BETA vo viac, ako 500 stranovej zbierke poviedok pod názvom „Hmla“. V pôvodnom znení sa zbierka volá „Skeleton Crew“ a jedná sa o prvú zbierku poviedok Stephena Kinga. Uverejnil v nej prevažne poviedky, ktoré mu predtým publikovali v pánskych časopisoch.

Vynikajúca zbierka obsahuje viacero výborných diel (vrátane „Skratky pani Toddovej“, krásnej záhadnej veci o pani s netypickým koníčkom). „Hmle“ patrí najväčší priestor. Má cca 120 strán, takže sa jedná skôr o novelu, než poviedku. Jej hrdinom je výtvarník David Drayton (vo filme ho výborne hrá Thomas Jane, v úvode kresliac Pištoľníka), ktorý žije s manželkou a malým synom v zaspatom mainskom mestečku. Raz v noci sa odohrá strašná búrka. Ráno sú stromy povyvracané zo zeme s koreňmi a cestami sa rútia desiatky vojenských džípov, možno dokonca kde-tu zahliadnete tank. Obyvatelia mestečka si z toho ale nič nerobia, kúsok odtiaľ sa nachádza vojenská základňa. Asi cvičenie.

Hrdina so synom a otravným susedom (ktorý, ako sa ukáže, by mu v následnom deji mohol byť užitočný, ale to už v ňom nefiguruje) idú na nákup do supermarketu.

Manželku/mamu nechávajú samú doma.

Už ju nikdy neuvidia.

V supermarkete unudení obyvatelia hovoria len o čudnej nočnej „bleskovej“ búrke. Zrazu ale obchod obkolesí hustá hmla, v nej chodia/lietajú príšery a žerú každého, kto vyjde von. Desiatky ľudí sa zabarikádujú v budove, ale nie je tam väčšie Zlo, ako vonku?

King sa vždy venoval náboženskému fanatizmu („Carrie“, „Mŕtva zóna“) a inak tomu nie je ani teraz. „Hmla“ je psychologickým súbojom dvoch skupín. Kým prvá sa odmieta podvoliť barbarskejšej časti svojho Ja, zostáva pokojná a snaží sa uvažovať logicky a chladnokrvne, druhá svorka, vedená na začiatku trápnou komickou pani Carmodyovou (vo filme ju odporne dokonalo zahrala Marcia Gay Hardenová z Pollocka) začne hlásať pravdy o konci sveta, príchode tmy do sveta. Už prvá skupinka nemá žiadne geniálne riešenie danej situácie. Hlavne zostať nažive – a čakať. Druhá skupina sa začína spočiatku nenápadne a bojazlivo pýtať „Bolo by od veci obetovať pár slabších kusov božstvu tam vonku?“.

Tento odsek obsahuje spoilery, ak ste nevideli film/nečítali poviedku, preskočte ho. V závere sa film odlišuje od knižky. Film má podľa mňa lepší záver. Vraj samotný King bol z neho nadšený. Kým vo filme hrdina zistí, že žiadna nádej neexistuje („Hmla“ v mojich očiach tvorí trilógiu s „Vykúpením z väznice Shawshank“ a „Zelenou míľou“, kým v Shawshanku hrdinu držala pri živote desiatky rokov nádej, John Coffey sledoval odchod nádeje z nášho sveta. Hrdina „Hmly“ ju stráca behom zopár hodín.) a všetkých v aute postrieľa (vrátane syna). Radšej smrť, ako toto. Len on prežije, lebo v zásobníku už nemá žiadny náboj. O niekoľko sekúnd nato sa hmla pretrhne a objaví sa armáda, úspešne spaľujúca skapínajúce „Zlo naokolo“. Naopak, poviedka končí štandardne: hrdina so synom a priateľmi unikne zo supermarketu a zabarikáduje sa v hoteli, kde z chrčiaceho rádia začuje (alebo sa mu to len zdalo?) ľudský hlas. A zasa nádej. Darabont išiel proti pointe. Žiadna nádej.

„Keď sme postúpili k lacnejším vínam, napadlo mi, že by som mohol zobrať fľašu Ripplu, vína mojej búrlivej mladosti. Nevzal som ju. Zasa až tak búrlivá mladosť to aj tak nebola.“ /úryvok zo strany 47/