O písaní: Memoáre o remesle
Knihy
Piatok, 16 Júl 2010 06:36

Chcete vedieť, čo máte robiť, ak chcete byť úspešným spisovateľom? Stephen King (si myslel, že) o tom napísal knižku.

Hoci som si knižku Stephena Kinga „O písaní: Memoáre o remesle“ (On Writing: A Memoir of the Craft) kúpil len v roku 2005 a požičal som ju iba jednému človeku, dnes patrí k mojim najotrhanejším knihám. Strany z nej doslova vypadávajú a ak fúka vietor a čítam ju po ikstý raz v parku vedľa bezdomovcov, hrozí reálne riziko, že mi ju rozfúka od stromu k stromu.

Pritom to paradoxne ani nie je ktovieako dobrá knižka. Ale má v sebe, ako sa hovorí, NIEČO. Niečo, čo vás chytí a nepustí. Teda, trocha pustí. Mnohé pasáže sú v lepšom prípade zbytočné (mňa naozaj nezaujíma, koľko King vypil). Iné len nudné. A v našich končinách, kde prehnane povedané vychádza jeden časopis mesačne, pôsobia niektoré „praktické rady“ skôr úsmevne, dokonca ako sci-fi (Slováci nepoznajú termín „literárny agent“). Napriek tomu je cca 200-stránková knižka, ktorá 2005 vyšla v českom vydavateľstve BETA - Dobrovský, v mnohom obdivuhodná.

Ako asi mnohí viete, nejedná sa o román s príbehom, ale o relatívnu autobiografiu Kinga (písanú Kingom...), v ktorej nám priblíži svoje detstvo (spravidla len zvraty a ľudí, súvisiacich s písaním, ale nie vždy sa to v každodennom živote dá oddeliť). Keď ho priblíži dostatočne, začne ku koncu dávať rady začínajúcim spisovateľom.

Výsledkom teda nie je ani „klasická biografia“, ale rozhodne sa nedá povedať ani to, že ak si ju prečíta neúspešný začínajúci spisovateľ, stane sa úspešným.

Knižka má svoje momenty/citovania hodné pasáže, ja v nej mám podčiarknutých zaškrtaných a podčiarknutých toľko riadkov (častokrát rovno celých odsekov), že pôsobí skôr ako prvý koncept môjho vlastného rukopisu, než už vydaná kniha v pevnej väzbe. Kingovi sa ale časom, ako sa hovorí, roztrhne niť myšlienok a zrazu zistíme, že knižka ponúka aj životopisné črty a zaujímavé skúsenosti slávneho hororového spisovateľa s vydavateľmi. No v konečnom efekte sa venuje všetkému (úplne všetkému – nehoda s autom), takže sa poriadne nevenuje ničomu.

Napriek mínusom, ktoré dielo má, je to stále exkluzívny pohľad do kuchyne spisovateľa, ktorý sa má rád a je úspešný, čiže keď vám niečo hovorí človek, ktorý je vašim vzorom a v odbore, o ktorý máte záujem, niečo dokázal, JE to už z princípu zaujímavé, miestami dokonca pozoruhodné a hoci sa pri čítaní knižiek obecne obvykle nesmejem, pri tejto som sa niekoľkokrát musel.