Príbehy obyčajného šialenstva (Charles Bukowski)
Knihy
Streda, 16 December 2009 07:24

250 stranová zbierka poviedok amerického spisovateľa Bukowského (1920 - 1994), ktorý sa okrem alkoholizmu preslávil literatúrou o sexe a realistickom pohľade na ľudskú svorku. Mnohí mu to nikdy neodpustili.

Táto zbierka, obsahujúca viac ako tridsať poviedok (Bukowského tvorba, dvojnásobne poviedkárska, odjakživa vynikala miestami až šokujúco krátkymi príbehmi), sa mi do rúk dostala už v dobe, keď som bol „Bukowski poučený“. Mal som za sebou desiatky jeho poviedok a zopár noviel a románov („Škvár“, „Poštový úrad“). Takže som dobre vedel, do čoho idem a s radosťou (až s chuťou) som listoval jednotlivými stránkami.

Pokiaľ nebodaj neviete, kto to bol Bukowski (alebo ste len „niečo počuli“), nebudem sa ani trápne snažiť vám to vysvetliť, lebo som to už viackrát skúšal. Vždy to dopadlo strašne. Možno vám ale čo-to povedia jednotlivé názvy niektorých poviedok. Za všetky spomeňme napríklad „Zvieracie sušienky v mojej polievke“, „Zastrelil som chlapa v Rene“ (to je ešte ten slabší názov) alebo „Znásilnenie! Znásilnenie!“. Bukowského surovo obnažený špinavý prepitý štýl berie dych o to viac, že mnohé z opisovaných situácií autor pravdepodobne zažil na vlastnej koži (čo môže byť zaujímavé napríklad v poviedke „Veľkí básnici zomierajú vo vriacich kotloch plných sračiek“).

Poviedky, ktoré nájdete v tejto zbierke, údajne (prebalom na knihách príliš neverím) vznikali v rokoch 1967 – 1983. Hoci sú zaujímavé, dobrý dojem kazí (mne určite) môj názor, že prekladom do príliš kvetnatej slovenčiny strácajú Bukowského "skurvené" (to sa inak napísať nedá) diela pútavosť. Najmä používanie nadávok v slovenčine z nejakého tajomného dôvodu kole oči. Nechcem tým povedať, že nadávky k Bukowskému nepatria. To je samozrejme smiešne. Sú jeho súčasťou. Avšak vulgarizmy v slovenčine znejú prekvapivo strašne, až trápne. Našťastie sa v troch desiatkach poviedok robia aj iné veci, ako že sa v nich nadáva. Takže ak máte radi Bukowského, určite by bolo šialené, vyhnúť sa tejto (pozoruhodnej?) zbierke.