Zelená míľa (Stephen King)
Knihy
Piatok, 05 Jún 2009 13:42

Článok o dráme Stephena Kinga "Zelená míľa".

"Zelená míľa" je v treťom rade mierne mysteriózna dráma, odohrávajúca sa v ťažkých časoch prvej Hospodárskej krízy, kedy hŕstka strážnikov opatrovala svoje na šikmú strechu zákona vybehnuté ovečky. Pásla ich v špeciálnom bloku väznice, určenom výlučne trestancom, čakajúcich na trest smrti. Elektrickým kreslom. Ku kreslu, temnému, iskriacemu a večne hladnému démonovi, sa kráčalo po dlhom zelenom linoleu. Takzvanej Zelenej míli.

Do príbehu vstupujeme vo chvíli, keď dunivými krokmi na Míľu prichádza obrovský holohlavý Afroameričan John Coffey (ako ten nápoj, len sa to inak píše), ktorý tu bude čakať na smrť za znásilnenie a zavraždenie dvoch dievčatiek. Ako sa však ukáže, i na tomto strašnom mieste sa dejú zázraky. Občas. V trojhodinovej filmovej adaptácii režiséra a scenáristu Franka Darabonta exceloval Tom Hanks ako hlavný bachar a Michael Clark Duncan (ARMAGEDDON) ako nezabudnuteľný Coffey. Pôsobivá a komerčne úspešná snímka z roku 1999 sa však napriek obrovskej snahe všetkých zúčastnených nedokázala zbaviť zopár subjektívnych mínusov (prehnaná dĺžka, predovšetkým záverečné citové vydieranie). I tak ale - bodaj by takto končili všetky filmové adaptácie románov.

"Zelená míľa" (The Green Mile) je v druhom rade román Stephena Kinga. King je známy najmä ako autor série úspešných hororov (za všetky spomeňme besného bernardína Cuja či vraždiace auto menom Christine), ale jeho najvernejší dobre poznajú aj jeho „vážnejšiu“ (hoci on tvrdí, že berie horory tak vážne, ako sa len dá) tvorbu á la "Dolores Claiborneová" či "Telo". "Zelená míľa" sa vyníma v jeho bibliografii nie žánrovým zaradením (veď nehororové drámy písal v podstate odjakživa) alebo nostalgickým rozprávačským štýlom (ten predsa tiež používal skoro odjakživa), ale technikou: "Zelenú míľu" písal ako román na pokračovanie a tak ho aj vydával. Príbeh Johna Coffeyho vyšiel spolu v šiestich útlych knižočkách, pričom keď vyšla prvá, ešte nemal dopísaný koniec. Až po rokoch vydal knižky v jednom zväzku a presne v takej podobe "Zelená míľa" vyšla v Českej republike, navyše obohatená o autorov úvod a doslov. Nechýba hŕstka ilustrácií.

V prvom rade je to však pútavý príbeh, ladený do rozprávkovej hmly, na čom má podiel pôvabná kúzelnícka myška Jingles so svojou vernou cievkou na cverny, kotúľanou naprieč desaťročiami. Výborné dialógy ani vzťahy medzi postavami neprekvapia nikoho, kto podľahol čaru Stephena Kinga, rovnako ich nezaskočí ani kvalitný dej, bohatý na zvraty, udalosti a prekvapenia.

„Prešlo prvé ráno, potom prvé popoludnie a potom prvá smena opäť v práci. Čas všetko napraví, čas všetko odnesie so sebou a na konci zostane len tma.“ /úryvok zo strany 327/