Vytriezvenie [6O %]
Knihy
Pondelok, 02 Jún 2014 03:00

Článok o nekontroverznej literárnej alkoholickej spovedi kontroverzného Braňa Mojseja.

Neodolali sme a pred pár dňami sme si za 8 eur kúpili knižku Braňa Mojseja „Vytriezvenie“.

Sklamalo ma, že ide „len“ o paperback (hoci niekedy si myslím, že je to skutočná „esencia literatúry“). Dobrou správou je, že to bolo prvé a posledné sklamanie.

Niekomu určite bude prekážať, že kniha nie je škandalóznym pohľadom do sveta slovenského šoubiznisu. Ak budete čakať niečo na spôsob nedávnej knihy Andyho Hryca (u mňa 80%), budete sklamaní a znechutení.

Vtip je v tom, že to bude vaša chyba. (Ilustrovaná) kniha sa volá Vytriezvenie a už na obálke sa jej autor nesnaží vyzerať „pekne“. Skôr naopak. A nie je pod ňou podpísaný Braňo Mojsej, ale ALKOHOLIK Braňo Mojsej. Táto cirka 190-stranová knižka je o jeho celoživotnom boji s alkoholom a o problémoch s tým súvisiacimi. Braňo (na rozdiel od iných alkoholikov) nikdy nebol po opití sa násilník, ktorý doma bil ženu a deti. Vždy vedel, že sa musí liečiť a veľa krát to robil. Ako ale dodáva, ak ste raz alkoholikom, už sa z toho nedostanete. V lepšom prípade môžete byť abstinujúcim alkoholikom, v horšom do toho skôr alebo neskôr znova spadnete.

Veciam zo šoubiznisu sa venuje len minimálne (symbolicky párkrát spomenie Rozborila s Čekovským, dokonca ani manželstvo s Norou Mojsejovou takmer vôbec nekomentuje) a nie škandalózne. To niektorým čitateľom bude samozrejme prekážať a je možné, že takýto diplomatický je preto, lebo sa bál povedať niečo, čím by si v budúcnosti mohol zahatať cestu ku comebacku. Ja neviem, to už musí vedieť on sám, keď sa pozerá do zrkadla.

Neviem, nakoľko Mojsejovi s písaním pomáhal editor Hubert Vavro, každopádne myšlienky majú hlavu a pätu, všetko má logiku a je to možno až prekvapivo dobre napísané, miestami dokonca s humorom a nadhľadom, keďže humor je niekedy to posledné, čo nám v najextrémnejších životných situáciách zostáva k dispozícii. Keď ma v knižke zaujme veta alebo odsek, zvyknem si to podčiarknuť. Až ma prekvapilo, koľko som toho podčiarkol tu. Myslím si, že táto knižka by reálne mohla pomôcť aspoň hŕstke alkoholikom, aby sa aspoň pokúsili začať s liečbou – a to je veľmi krásne a silné (rovnako krátky záverečný rozhovor s jeho psychiatričkou, z ktorej pravdivých slov mrazí).

Braňo Mojsej vo mne vždy vyvolával ľahostajnosť. Na rozdiel od iných som ho nezbožňoval, ale som ním ani neopovrhoval. Nedvíhal mi tlak, ani ma nebavil. Nerozčuľoval ma, ale ani mi nebol vzorom. Nech je ale aký chce človek, za toto je frajer. Túto jeho spoveď som si prečítal rád a prajem mu, aby do toho znova nespadol. Damoklov meč nad ním ale bude visieť navždy, lebo ako hovorí, alkoholizmus je de facto nevyliečiteľná choroba. Držím palce. Čítalo sa mi to svižnejšie, ako posledné romány Stephena Kinga.

P.S. – Stephen King je môj najobľúbenejší spisovateľ.

„Alkoholik je otrokom vo vlastnom tele! Hoci nechce, musí piť, inak by nezvládal život. A nekontrolovaným pitím o ten život príde...“ (citát zo strany 90)

Vytriezvenie, Slovenská republika 2014, cca 192 strán