Hannibal - Zrodenie zla
Knihy
Pondelok, 06 Máj 2013 04:00

Článok o knihe Thomasa Harrisa. Prečo sa z Hannibala Lectera stal kanibal?

Thomas Harris sa pôvodne živil ako novinár špecializujúci sa na krvavé zločiny v Spojených štátoch a Mexiku. Príšerné veci, akých sa stal svedkom, využil ako spisovateľ v bestsellerovej sérii o psychiatrovi, gurmánovi, sériovom vrahovi a kanibalovi Lecterovi. Prvý raz v románe „Červený drak“ (1981), nasledovalo „Mlčanie jahniat“ (1988), dlho písaný a ešte dlhšie očakávaný „Hannibal“ (1999) a nakoniec sa séria uzatvorila (?) prequelom „Hannibal: Zrodenie zla“.

V každom z románov mal Lecter čoraz väčší priestor. Z epizódnej postavy z „Červeného draka“ sa vypracoval na dôležitú podpornú figúrku, ktorá ale výrazne hýbala dejom („Mlčanie jahniat“). Až po de facto hlavné úlohy v „Hannibalovi“ a v dnešnej knižke.

Lecter sa preslávil i vďaka filmovým spracovaniam. Všetky knihy s ním boli v minulosti sfilmované, „Červený drak“ dokonca dvakrát (prvý raz pod názvom „Lovec ľudí“). Rolu na striebornom plátne preslávil britský herec Anthony Hopkins, ktorý si ho zahral v „Mlčaní jahniat“, „Hannibalovi“ a „Červenom drakovi“ (v tom z roku 2002). No hrali ho aj Brian Cox, Gaspard Ulliel a Mads Mikkelsen.

Paradoxne, hoci sa „Hannibal: Zrodenie zla“ zaoberá zrodom Hannibala Lectera, jeho detstvom a dospievaním, prišiel ako posledná kniha v poradí. A nebyť producenta Dina De Laurentiisa, je pravdepodobné, že by neprišiel nikdy (alebo neskôr a zrejme úplne inak).

Totiž, po úspechu snímky ČERVENÝ DRAK v roku 2002 došlo k tomu, že tento filmový producent chcel logicky ďalej nakrúcať ďalšie filmy s Lecterom. Harris ich ale viac nenapísal – a už „Červený drak“ bol sfilmovaný dvakrát. Takže bolo prakticky nemysliteľné, aby De Laurentiis urobil napr. remake MLČANIA JAHNIAT. No vzhľadom na to, že vlastnil autorské práva na filmové spracovanie slávnej (= komerčne úspešnej) postavy, mohol najať najbližšieho blbého scenáristu, aby mu napísal ľubovoľný príbeh s Lecterom. Pretože nepokračovať v úspešnej sérii by bolo producentským šialenstvom (aspoň taký je bohužiaľ hollywoodsky trend – a nielen hollywoodsky).

De Laurentiis ale nebol úplný drsný producentský chrapúň a z úcty oslovil Harrisa, či by nemal záujem ešte niečo nové do série dopísať. Lecter bol Harrisovým literárnym životným dielom a tak ho De Laurentiis vyzval, aby sa podieľal na najbližšej filmovej lecterovčine. Harris mohol samozrejme odmietnuť. No z lásky to neurobil a vrhol sa na písanie. Asi urobil dobre, hoci výsledok je nepostačujúci.

Knižka vznikala v chvate – pravdepodobne aby nevychladol záujem divákov. Vydaná bola v roku 2006 (v slovenčine o rok neskôr) a už v roku 2007 mala premiéru jej filmová adaptácia od režiséra Petra Webba (DIEVČA SPERLOU so Scarlett Johanssonovou). Poriadna rýchlovka, čo poviete? Je to smutné, pretože Harris bol dovtedy posledným spisovateľom na svete, ktorý by sa mienil ponáhľať; na „Hannibala“ sme čakali viac, ako desať rokov!

Mladého grófa Lectera si vo filmovej adaptácii zahral francúzsky herec Ulliel, jeho nepriateľa Rhys Ifans, inšpektora Popila Dominic West a milovanú lady Murasaki Li Gongová. Snímka vznikla v Českej republike a hoci mne osobne sa jej civilný prístup k brutálnej kanibalsko-vojnovej téme celkom pozdával (ale žiadny zázrak ani filmový klenot to nebol), mnohí ho odmietli. Snímka im pripadala až príliš nevýrazná, zbytočne krotká a fádna. Aká je knižná predloha?

To, že Lecter v nej prechádza samurajským výcvikom (a obecne príbeh obsahuje výraznú mystickú ázijskú príchuť) a že účinkuje v revenge movie á la Charles Bronson, by neprekážalo. Aspoň mne nie. Som schopný rešpektovať aj to, že Grutas má kvalitou ďaleko k Vergerovi a Popil k Pazzimu. Problém je v stručnosti.

Na jednej strane je nespochybniteľným faktom, že hoci mal „Hannibal“ stovky strán a zo stručnosti ho rozhodne nebolo možné obviniť (sám Stephen King sa o ňom vyjadril ako o bosoráckej žánrovej žranici pre najnáročnejších), Harris patrí k spisovateľom, ktorý zbytočne nekecajú. Desivé veci dokáže mrazivo vystihnúť dvoma vetami, po ktorých sa človeku dve noci po sebe ťažko spí.

No v dnešnej knižke je to stručné až príliš. Namiesto hĺbkového ponoru do psychologicky náročnej témy sme svedkami príbehu, ktorý s pribúdajúcimi stránkami čoraz hlasnejšie/bezmocnejšie kĺže po hornej vrstve a spodné ignoruje. Ku koncu je to už vyložene povrchné. Skôr slabý námet pre slabý film, než plnohodnotný román. To by pre mňa bolo nepochopiteľné, keby som nevedel, v akej rýchlosti kniha vznikala. Je smutné, že na seba nemala viacej času, pretože nútiť spisovateľa formátu Thomasa Harrisa ponáhľať sa ako malé dieťa, ktoré sa musí rýchlo vycikať a utekať späť na výtvarnú, je smutné a zrejme neospravedlniteľné.

Našťastie spravodlivosť existuje a Dino De Laurentiis, hoci stvoril veľa filmových klenotov, o tri roky neskôr po filmovom spracovaní dnešnej knihy zomrel vo veku 91 rokov.

Hannibal Rising, USA 2006, cca 270 strán