2012 [6O %]
Katastrofický film
Pondelok, 20 August 2012 04:00

Recenzia katastrofického dobrodružstva Rolanda Emmericha 2012 (2009).

Text obsahuje spoilery.

Nemec Emmerich po HVIEZDNEJ BRÁNE (1994), DNI NEZÁVISLOSTI (1996), GODZILLE (1998), DNI PO TOM (2004) a 10 000 PRED KRISTOM (2008) už zdanlivo nemal kam ďalej zájsť. Nakoniec to ale dokázal a urobil krok do priestoru, do ktorého režiséri katastrofických vysokorozpočtových hollywoodskych filmov nechodia. Zničiť nás. Alebo takmer. No už to je priestor, do ktorého režiséri katastrofických vysokorozpočtových hollywoodskych filmov nechodia.

Snáď vo všetkých katastrofických snímkach, vrátane Emmerichových, sa totiž vždy nájde vedec/vojak, ktorý nás v poslednej chvíli zachráni. Dovtedy vybuchne veľa vecí a (mimo záber) umrú stovky/tisíce/milióny ľudí. No nakoniec všetko skončí plus mínus dobre a Zem je zachránená.

Tak tentoraz nie, vážení.

Koncom prvého desaťročia 21. storočia sa totiž Emmerich inšpiroval údajnými mayskými zvesťami o tom, že december 2012 bude posledným mesiacom ľudstva a potom príde koniec sveta. Emmerich nenakrútil žiadny podraz – v tomto filme skutočne koniec sveta nastane. Triková deštrukcia, ktorú Roland predviedol, sa odohráva v celosvetovom meradle. Zničené sú budovy, ktoré väčšinou nebývajú zničené ani v najveľkolepejších katastrofických filmoch (Biely dom... aj keď ten ničí Emmerich vo svojich filmoch pomerne pravidelne) a zomrú postavy, ktoré vo väčšine katastrofických amerických filmoch nezomierajú (zásadový prezident USA).

Vzhľadom na to, že Emmerich neurobil podraz a koniec sveta naozaj vidíme, dajú sa mu prepáčiť početné dialógové scény, v ktorých nič nevybuchuje. I prejav amerického prezidenta k národu zrazu znie dojemnejšie, keď vieme, že tentoraz to naozaj v poslednej chvíli neskončí dobre. Emmerich sa nezľakol ukázať, že niektorí ľudia sú v extrémnej situácii (akou je napr. blížiaci sa koniec sveta) urobiť pre svoju záchranu čokoľvek. Iste, je to klišé, ale aj v skutočnosti by to takto fungovalo.

Trikové scény sú správne veľkolepé (rozpočet bol okolo 200 miliónov dolárov). Obávam sa ale, že som po filmoch Rolanda Emmericha a stovkách hollywoodskych trikových letných trhákoch otupený a len tak nejaký počítačový efekt ma neomráči. Dokonca ani ten, v ktorom je Biely dom zničený gigantickou loďou (!). Našťastie, ku koncu Emmerich prichádza nielen s trikmi, ale aj s DOBRE vymyslenými trikmi. Čínske helikoptéry prevážajúce slony a žirafy, plávajúce Air Force One alebo automobilový spôsob úteku z lietadla, to sú scény, aké som ešte nikdy nevidel.

2012 ponúkne najintenzívnejší divácky zážitok zrejme len tým, ktorí nevedia, do čoho idú. Tí budú pravdepodobne čakať bežný katastrofický film (teda „žiadny koniec sveta nakoniec predsa len nenastane“) a čoraz mohutnejšími katastrofami budú prekvapení. Od určite chvíle totiž začne byť jasné, že ak sa aj hrdinom (je ich viac, ale asi by sa dalo povedať, že hlavnú rolu dostal sympatický John Cusack) podarí zachrániť, tak vlastne je otázne, či by nebolo lepšie počkať si na najbližšiu vlnu/meteorit/požiar, pretože život po konci sveta nebude práve najrpíjemnejší.

Film trvá takmer tri hodiny, čo je síce zbytočné, ale zasa musím priznať, že som sa nenudil. Mali na tom podiel aj fajn herci. Cusack, Oliver Platt, Woody Harrelson alebo Danny Glover sú ľudia, ktorí raz majú dobré obdobie a raz zlé, takže určite nie sú zárukou kvality. Tentoraz ma ale bavili.

Ľudstvo v tomto filme je dopredu varované o konci sveta. Informácia sa ale neprevalí do médií, takže o nej vedia len hlavy štátov a ich najbližší (spolupracovníci, rodina). Niektorí sa ale rozhodnú informáciu vyniesť na verejnosť (s tým, že ľudstvo má právo vedieť o konci sveta) a tesne predtým sú... zavraždení. Pre dobro väčšiny. Údajne. Pretože väčšina by, keď by sa dozvedela o konci sveta, pravdepodobne začala panikáriť a nastala by masová hystéria na celom svete (akoby to nebolo jedno, keď o niekoľko dní aj tak bude koniec sveta, ale chápem tú filozofiu).

Keďže hlavy štátov a ich najbližší o konci sveta vedeli, investovali obrovské peniaze do prežitia. Nielen oni, ale aj tí, ktorí si to môžu finančne dovoliť. Môžete sa pýtať, aký zmysel majú peniaze, keď bude koniec sveta. No práve aby niektorí jedinci koniec sveta prežili. Boháči z Ruska alebo z Indie pomáhajú štátom financovať z vlastných zdrojov stavbu gigantických „Noemových árch“. Práve táto ich pomoc im zabezpečí miesto na jednej z týchto lodí (na ktorých sa okrem ľudí nachádzajú aj zvieratá). Je to pôsobivá myšlienka. Lode samozrejme obsahujú aj množstvo „logických“ pasažierov, ako sú napr. vedci, vojaci či námorníci (chvíľku to vyzerá na sci-fi, že sa v skutočnosti stavajú vesmírne lode, no Emmerich zostal v rámci možností verný realite a ponúka „obyčajné“ lode na vodu, len s pôsobivým futuristickým dizajnom). Takže vlastne sa mi to páčilo. Len skutočne netuším, kam Emmerich zájde vo svojich ďalších filmoch...

2012, USA, cca 158 minút

Réžia: Roland Emmerich. Scenár: Roland Emmerich, Harald Kloser. Hudba: Harald Kloser, Thomas Wanker. Kamera: Dean Semler. Hrajú: John Cusack, Amanda Peetová, Chiwetel Ejiofor, Thandie Newtonová, Oliver Platt, Woody Harrelson, Danny Glover, Zlatko Buric a ďalší