Nič nás nerozdelí [8O %]
Katastrofický film
Piatok, 06 September 2013 04:00

Recenzia drámy inšpirovanej skutočnými udalosťami s tsunami v Thajsku s Naomi Wattsovou a Ewanom McGregorom.

Ak máte dobrú pamäť (alebo ste videli televíznu mini-sériu s Timom Rothom TSUNAMI: NÁSLEDKY z roku 2006), viete, že v roku 2004 vinou zemetrasenia v Indickom oceáne vznikla gigantická tsunami. Spustošila nielen oblasti Indického oceána, ale dôsledky boli viditeľné dokonca napríklad aj v Arktíde. Okrem obrovských hmotných škôd zomrelo takmer štvrť milióna ľudí, desaťtisíce boli nezvestných, no proste čosi príšerné.

V roku 2012 sa k tejto téme vrátil prekvapivo španielsky režisér Juan Antonio Bayona. Prekvapivo preto, že jeho jediným slávnym filmom je SIROTINEC z roku 2007, čo je jednak komorný film s cca štyrmi hercami a jednak horor. Od takéhoto človeka divák proste niečo ako NIČ NÁS NEROZDELÍ nečaká.

Na strane druhej každý, kto SIROTINEC videl, vie, že hoci má niekoľko infarktových strašidelných scén, ponúka v prvom rade inteligentný režisérsky prístup, kvalitné herecké výkony, jednoduchý ale silný príbeh a celkovo citlivý prístup. Od takéhoto človeka som si práveže film ako NIČ NÁS NEROZDELÍ predstaviť nielenže vedel, ale aj chcel.

Keď sa ale o tomto filme objavili prvé správy, nebolo mi jasné, či mám čakať „normálnu“ drámu, akčný triler, mysteriózny film alebo dokonca fiktívny horor odohrávajúci sa na pozadí skutočných udalostí.

Nebude asi príliš veľkým spoilerom, keď poviem, že NIČ ÁS NEROZDELÍ v sebe nemá ani milimeter hororu. Nie je v ňom absolútne nič nadprirodzené. Je to miestami strhujúca dráma, kde sa prekvapivo ani v hektolitroch desivej vody nestratili herecké výkony, príbeh, vzťahy, dialógy – a našťastie opäť ani inteligentná réžia.

Film trvá až dve hodiny a väčšinu času sleduje púť zranenej Wattsovej zničenou krajinou. Spoločnosť jej robí malý odvážny syn. Vo filme hrá jej manžela Ewan McGregor (stretli sa už v HRANICIACH ŽIVOTA) a spolu majú troch synov. No prvých 70 – 80% filmu patrí Wattsovej a prvému z nich. Režisér sa nevyhýba brutálnym naturalistickým výjavom, ale sú obmedzené na minimum. O to šokujúcejšie a drastickejšie zranená noha a drôt v hrdle (!) pôsobia. Bayona je inteligentný a rozumný režisér, ktorý vie čo robí a hoci ma jeho SIROTINEC bavil viac, rozhodne sa teším na jeho ďalší film.

I tak ma ale prekvapuje, že sa režisér s jeho malými skúsenosťami dal na 30-miliónový (v eurách) film v angličtine, v čisto španielskej produkcii do hlavných rolí obsadil Britku z KING KONGA, Škóta z TRAINSPOTTINGU a trojicu malých chlapcov (z nich minimálne Tom Holland ako najstarší z nich to utiahol možno ešte lepšie, ako Wattsová a McGregor dohromady, aj keď treba povedať, že Wattsová bola nominovaná na Oscara).

Ak sa pýtate, koľko je vo filme akcie a trikov (predsa len, je to film o obrovskej tsunami...), tak vedzte, že prekvapivo veľa a je to všetko zvládnuté prinajhoršom na dvojku. Akčné scény s valiacou sa tsunami sú nakrútené desivo, hrôzostrašne a hororovo. Až sa tají dych a asi aj najväčší cynici v týchto scénach stíchnu. Po technickej stránke sa v podstate jedná o bravúrny film, ktorý ale efekty ani kaskadérske výkony nestavia do popredia, ale dáva im iba toľko priestoru, aby slúžili príbehu. Až mi trhá srdce, že ho dávam do kategórie „katastrofický film“, kam bežne patria trikové predvádzačky typu Emmerichovho 2012.

Tvorcovia dobre vystihli atmosféru po tsunami. Chaos, zmätok, hystéria, krik, šokované úradné/armádne/lekárske zložky.

Napriek celkovým kvalitám tejto snímky som chvíľku rozmýšľal nad hodnotením „len“ 60% (a to napriek tomu, že asi všetky emočne náročné scény tu majú miesto a neodvážil by som sa nazvať ich citovým vydieraním, proste to bola extrémne vyhrotená situácia). Snímka nemá práve dvakrát závratné tempo a McGregor nemá príliš čo hrať. Občas atmosféra stagnuje a divák sa troška sarkasticky pýta, dokedy ešte postavy budú chodiť zničenou krajinou. Napriek tomu by som sa necítil dobre, ak by som takémuto filmu nedal aspoň 80%. Ale ak by sa tam aspoň na pol minúty objavil obrovský krokodíl, dal by som ich radšej.

P.S. – Ako v SIROTINCI, aj tu sa našla malá rola pre Geraldine Chaplinovú.

Lo imposible, Španielsko 2012, cca 114 minút

Réžia: Juan Antonio Bayona. Scenár: Sergio G. Sánchez. Hudba: Fernando Velázquez. Kamera: Óscar Faura. Hrajú: Naomi Watts, Ewan McGregor, Tom Holland, Geraldine Chaplinová a ďalší