Dom tisícky mŕtvol (100 %)
Hixploitation
Nedeľa, 23 August 2009 12:35

Zistite si, čo je to hixploitation, pretože Rob Zombie nakrútil jeden taký výrazný, že nesedí ani mnohým fanúšikom hixploitationu. Šialený klaun Spaulding má rád mladé mäso!

Rob Zombie bol alebo je alebo také dačo čosi ako hudobník alebo spevák alebo ja neviem čo. Nechce sa mi to zisťovať, nezaujíma ma to, nepočúvam to, mám rád „Pokoj v duši“ od Jany. Videl som ho na pár fotkách, dlhé vlasy, ostrý pohľad, zamračené čelo. Frajer. Alebo niekto, kto tak chce vyzerať. Ako režisér je mi však sympatický a to tak, že ho napriek zakopnutiam (Halloween/2007) stále pokladám za jedného z najzaujímavejších hororových režisérov. A určite nie iba kvôli „figúrke z Planéty opíc“.

Niekde v 21. storočí nakrútil (podľa vlastného scenára) krvák Dom tisícky mŕtvol. O pár rokov neskôr k nemu pridal veľmi veľmi veľmi voľnú dvojku, ktorá ho prekonala. Originál hodnotím 100%, ale je to svojské a kontroverzné hodnotenie, pretože je to svojský a kontroverzný film a k svinsky kontroverzným a svojským filmom treba, asi, pristupovať totálnym vypískaním alebo nadšeným tlieskaním. Vybral som si, ale patrí sa upozorniť, že mnohí si vybrali pískanie, znechutene nadávali, pľuli, urážali, ponižovali, zastrašovali, alebo proste boli znudení, v horšom prípade mierne znechutení. Nie ani tak násilnými scénami, ktorých je vo filme asi tona, tona a pol (až dve), ale „príliš originálnym“ audiovizuálnym prístupom/poňatím inak tradičného hixploitation scenáru o bande debilných deciek z mesta, ktorých na dedine znásilnia, zabijú a zjedia hlúpi dedinčania. Kto to nevie brať s humorom, nech ide preč, ale aj humoristi medzi vami zrejme budú prekvapení „celkovým filmom“.

Ťažko sa to vysvetľuje a tak sa ani nepokúsim vysvetliť vám, aká je atmosféra a čo myslím pod tým že „prístup režiséra“. Objektívne klady sa hľadajú ťažko, ale zrejme by sa našli, pretože minimálne fantastický Sid Haig pretavil svojho klaunovského psychopata s poriadne veľkou búchačkou na jednotku a ak si myslíte, že Tancujúci klaun Pennywise bol dosť slabý, teraz si prídete na svoje.

Hovorí sa, že film sa nikomu nepáčil tak dlho, že si tuším rok, alebo tak nejako, hľadal distribútora, až sa ho nakoniec niekto chopil. U nás bola snímka uvedená rovno na DVD a vraj sa prestrihávala, ale ani to ma nezaujíma, pretože všade dostupná (relatívne nedávno sa DVD z požičovní presunulo na stánky za symbolickú cenu v „papierovom obale“) verzia je práve táto, na ktorú čítate recenziu a ktorú hodnotím 100%. Ak existuje aj nejaká iná verzia (je pravda, že finálna dĺžka ani nie 90 minút je mierne podozrivá, ale zasa čo by ste chceli od takého riedkeho scenára), tak je to režisérska verzia a ako všetci vieme, režisérske verzie sú skôr taká chuťovka, než niečo iné.

Ak máte radi hixploitation, iste si prídete na svoje, pretože Zombie klasiky podžánru husto cituje, poriadne to schytal najmä TEXASKÝ MASAKER MOTOROVOU PÍLOU. Tento halucinogénny (miestami pôsobí dojmom, že nafetovaní boli nielen herci, ale i autori kostýmov, masiek, kameramani, strihači a, pravdaže, režisér tiež) film má niečo do seba a je svojim spôsobom nezabudnuteľný, dostane sa vám do hlavy a to je super, pretože to sa nepodarí ani niektorým filmom od Spielberga. A nechýba mu remeselná nadpriemernosť (poprava policajta).

- HOUSE OF 1000 COPRSES, USA 2003, cca 88 minút -

Réžia, scenár a hudba: Rob Zombie. Kamera: Alex Poppas, Tom Richmond. Strih: Kathryn Himoffová, Robert a Sean Lambertovci. Hrajú: Sid Haig, Bill Moseley, Sheri Moonová Zombieová, Karen Blacková, Chris Hardwick, Erin Danielsová a ďalší

Prosíme, využite anketu na hodnotenie filmu, nie recenzie. Ďakujeme za pochopenie a prajeme príjemne hlasovanie.