Kukuričné deti 2009 [4O %]
Hixploitation
Štvrtok, 11 Október 2012 04:00

Recenzia televízneho remakeu hororu podľa Stephena Kinga KUKURIČNÉ DETI (2009).

Text obsahuje spoilery.

Historku o chlapovi a žene, ktorí autom prechádzajú naprieč Nebraskou, na ceste zrazia dieťa (no ukáže sa, že z kukurice, ktorá je všade naokolo, sa v skutočnosti vytackalo už s podrezaným hrdlom) a rozhodnú sa oznámiť to na polícii v neďalekom mestečku Gatlin, dobre poznajú všetci fanúšikovia hororového spisovateľa Stephena Kinga - už v roku 1984 jeho vydarenú drsnú poviedku spracoval Hollywood do podoby tohto solídneho filmu. Aj keď to nebol zázrak, zaujal pôsobivou atmosférou, hrôzostrašnou zápletkou, snaživými hercami a dobrou výpravou. Triky katastrofálne, nelogické správanie postáv (dobrých aj zlých) občas bolestivo bilo do očí a strašný záver radšej ani nebudem komentovať. No ako celok celkom fajn.

Dvojka prišla o osem rokov neskôr a bola to katastrofa. Nasledovala mestská trojka s nepostrehnuteľným debutom Charlize Theronovej, nie úplne zlá štvorka s Naomi Wattsovou, päťka s Davidom Carradineom v zápornej úlohe šéfa šialených detí, šestka s podtitulom IZÁKOV NÁVRAT a zrejme skoro nikým nevidená sedmička s Michaelom Ironsideom z VESMÍRNEJ PECHOTY.

V roku 2009 bolo majiteľom autorských práv jasné, že situácia so zápletkami ďalších a ďalších dielov je už skutočne neznesiteľná a tak zavelili „televízny remake!“. Ani to im však nakoniec nevydržalo a dva roky po ňom prišli s ďalším „plnohodnotným“ príspevkom do série s podtitulom GENESIS s Billym Dragom a Barbarou Nedeljákovou (prekvapivo to nie je ÚPLNE zlé). Ďalšia časť odvtedy prekvapivo nevznikla, ale určite vznikne, je to len otázka času.

Čo je na dnes recenzovanom remakeu asi najprekvapujúcejšie? Režíroval ho Donald P. Bochers. Kto? Nuž, tento pán, okrem toho, že vo svojom živote produkoval more nevydarených až hlúpych filmov (ja váham medzi druhým HIGHLANDEROM, prvým PÁNOM ŠELIEM a druhým LEPRECHAUNOM), tak v roku 1984 produkoval aj prvé KUKURIČNÉ DETI!

Ale k veci. Remake nebudem porovnávať so žiadnym dielom série, okrem originálu. Aký teda je?

Horší. Nemám s ním trpezlivosť kvôli nesympatickému ústrednému páru, kvôli nudne notoricky známemu deju a kvôli slabej atmosfére. Správanie páriku je nešťastné, vyzdvihol by som predovšetkým to, že nevzal nohy na plecia už po piatich minútach v Gatline. Samozrejme chápem, že potom by asi film nebol, ale možno by sa mužovo ležérne správanie dalo vysvetliť logickejšie. Len to by sa najskôr muselo chcieť scenáristovi (čo je zhodou náhod zasa Bochers). Rovnako tak deti často majú hrdinov na dosah ruky, no radšej im dajú náskok desiatky metrov namiesto toho, aby ich rovno zabili. Nechápem. Prípadne hrdina je raz z detí vystrašený a uteká pred nimi ako malý chlapec a inokedy ich verbuje do svojej „čaty“.

Ocenil by som, že hoci sú zachované asi/skoro všetky známe zvraty poviedky (zrazenie chlapca, malý Izák, veľký ryšavý psychopat Malachaj, únos manželky), film je i vďaka rozumnej dĺžke (hodina dvadsať) pomerne svižný. Rozhodne sa mi páčilo, že režisér do remakeu nezamontoval v origináli vystupujúce dve deti, ktoré hrdinom pomáhali a k veci asi bolo aj vyškrtnutie postavy pumpára, ktorý deťom bezdôvodne pomáhal.

Tiež oceňujem, že zlo má vyrovnaného súpera. Ústredný hrdina je vojnový veterán (jedna krátka časť z kukurice je dokonca poňatá ako výjav z vojny), ktorý keď vidí, ako absurdne ďaleko situácia zašla, logicky siahne po z vojny odskúšaných drsných chvatoch a niekoľko detí brutálne zabije. Oproti neškodnému Petrovi Hortonovi je to rozhodne zmena k lepšiemu (je ale pravda, že pacifista Horton bol zasa o čosi lepší herec...).

Každopádne, ako človek, ktorý čítal poviedku a videl originál (a plus mínus sa mu obe páčili), som bol z pozerania remakeu unavený, lebo som vedel, že nič vyložene nové nepríde a bude to to, čo už som čítal a videl, akurát s inými hercami a možno kde-tu drobno pozmenené (párik sa neustále háda, žena je čiernej pleti). Film som si pozrel z povinnosti a tak na mňa aj pôsobil. Ako niečo nechcené, neželané a zbytočné.

P.S. Snímka končí rovnako drsne, ako poviedka, no nečakane pokračuje ešte zopár minút po vyslobodzujúcej smrti oboch hrdinov.

Children of the Corn, USA, cca 92 minút

Réžia a scenár: Donald P. Bochers (podľa poviedky Stephena Kinga). Hudba: Jonathan Elias. Kamera: Jamie Thompson. Hrajú: David Anders, Kandyse McClureová, Daniel Newman, Preston Bailey a ďalší