Južanská pohostinnosť [2O %]
Hixploitation
Štvrtok, 26 Apríl 2012 04:00

Recenzia hixploitationu Waltera Hilla JUŽANSKÁ POHOSTINNOSŤ (1981).

Močaristá Louisiana, 1973. Na bežný niekoľkohodinový cvičný pochod vyráža z bezpečia svojho tábora menšia vojenská jednotka, vyzbrojená len zbraňami so slepou muníciou. V pochmúrnom kraji však vyprovokujú konflikt s miestnymi zaostalými násilníckymi obyvateľmi... ktorí slepé určite nemajú.

Som fanúšik hixploitationu a videl som všetky zásadné pod-žánrové piliere, ako sú HORY MAJÚ OČI Wesa Cravena, STRAW DOGS Sama Peckinpaha, VYSLOBODENIE Johna Boormana a TEXASKÝ MASAKER MOTOROVOU PÍLOU Tobea Hoopera. Plus som videl desiatky novších kusov, ktoré sa bohužiaľ sústredili skôr na krv, než atmosféru (PACH KRVI patril ešte k tým lepším).

Preto ma prekvapilo, keď som sa až v roku 2011 dozvedel, že ešte na začiatku 80-tych rokov 20. storočia nakrútil relatívne slávny režisér Walter Hill (v tom čase mal ale za sebou len pouličných WARRIORS s Jamesom Remarom, až neskôr nakrútil klasické buddy movie 48 HODÍN, ČERVENÚ HORÚČAVU s „Rusom“ Arnoldom Schwarzeneggerom či POSLEDNÉHO OSTÁVA s Bruceom Willisom) hixploitation o vojenskej jednotke z Louisianay. Tento kraj je pretkaný močiarmi, zradnými vodnými tokmi a obývaný nebezpečnými zvieratami.

Okamžite som si teda film začal zháňať. Podarilo sa mi to ešte v rovnakom roku, bohužiaľ sa moje obavy (vychádzajúce z pomerne logickej úvahy „keď som o filme doteraz nepočul, asi to žiadny zázrak nebude“) naplnili. Dnes ľutujem, že som snímku mal „tú česť“ vidieť a teraz musím strácať čas písaním recenzie... možno vás ale budem môcť varovať, aby ste do toho nešli. Hoci, myslím si, že ak ste aj vy fanúšikmi hixploitationu, neodradila by vás táto recenzia ani keby bola za 0%.

Výsledných 20% je nečakaných a musím priznať, že som asi 20 sekúnd uvažoval, že dám o 20 viac. Keď som si ale spomínal na všetky plusy, skoro na žiadne som si nespomenul. Takým filmom až 40% nedávam.

Ten film je totiž príšerný a trvá takmer dve hodiny.

Neviem, či je horšie, že vojenská jednotka sa ako vojenská jednotka ani omylom nespráva (v blbosti ju tromfli snáď len HORY MAJÚ OČI 2 z roku 2007, no ani DOOM príliš nezaostával) alebo to, že pozostáva zo samých už fyzicky mimoriadne odpudivých, nesympatických až hnusných tvárí.

Okrem toho, že mám rád močaristú Louisianu a hixploitation, mám rád i horory, v ktorých to schytáva vojenská jednotka. Milujem prvého PREDÁTORA (zaujímavosťou je, že Indián Billy alias herec Sony Landham sa ako jeden z lovcov mihne aj v JUŽANSKEJ POHOSTINNOSTI), milujem VOTRELCOV a určite nemám nič proti BUNKRU s Jasonom Flemyngom ani MŔTVEJ HLIADKE s Jamiem Bellom a Andym Serkisom. To, čo predvádza film Waltera Hilla je však vrchol hlúposti. Jednotka pozostáva z evidentných amatérov, fušerov a psychicky nevyrovnaných jedincov, ktorí pri prvej príležitosti strácajú nervy a nepočúvajú rozkazy vyššej šarže.

Naopak, banda blbých vidiečanov ich bez problémov špičkovo prenasleduje a mám pocit, že keby mali ostré náboje aj americkí vojaci, ani tak by proti tejto „francúzskej“ bande nemali šancu a postrieľali by sa medzi sebou.

Treba však dodať, že dedinčania za vojakmi v blbosti príliš nezaostávajú. Je zaujímavé, že hoci majú k dispozícii evidentne nesmrteľných psov, ktorí by bez problémov za šesť minút roztrhali skupinu silných chlapov, mlátiacich ich pažbami pušiek (keďže majú slepé náboje), dobráckym dedinčanom postačí na vojakov psov poštvať iba raz. Následne psov z nejakého záhadného dôvodu odvolajú a do konca filmu sa už zvieratá neobjavia.

Keď sa Hill do tohto mizerného filmu pustil, ako režisér za sebou toho síce veľa nemal, no ako producent bol podpísaný pod kultovým sci-fi hororom Ridleyho Scotta VOTRELEC (1979). No hoci si z neho prizval na pomoc Davida Gilera (ktorý VOTRELCA produkoval spolu s ním a produkoval aj JUŽANSKÚ POHOSTINNOSŤ) a tentoraz spolu napísali scenár, vyšiel im z toho takýto zlepenec.

Čo sa plusov týka, sú dva. Za prvý by som označil môj úvodný pozitívny pocit: úprimne som sa tešil na dobrý vojenský hixploitation horor (po asi desiatich minútach ma to prešlo). Druhým je výprava. Louisianu Walter Hill prekvapivo predstavil v jej jesennom/zimnom móde. Takto ju z filmov ešte nepoznám a pomerne ma jej studená mlčanlivosť zaujala. No postavy a dej boli také hlúpe, že sľubná atmosféra dlho nevydržala. Nie je to napínavé, nie je to drsné, nie je to zlovestné, nie je to hororové, nie je to zábavné v žiadnom zmysle slova. Je to prosto len zlé, skvelému a dodnes „živému“ VYSLOBODENIU dávam 100%, ale toto bola len slabá kópia. Možno ani to.

Southern Comfort, USA | Švajčiarsko | Veľká Británia, cca 106 minút

Réžia: Walter Hill. Scenár: Michael Kane, Walter Hill, David Giler. Hudba: Ry Cooder. Kamera: Andrew Laszlo. Hrajú: Keith Carradine, Powers Boothe, Fred Ward, Peter Coyote, Brion James, Sonny Landham a ďalší