Strašiaci [6O %]
Hixploitation
Štvrtok, 08 Marec 2012 04:00

Recenzia hixploitationu STRAŠIACI (2011) - remakeu slávneho hixploitationu Sama Peckinpaha s Dustinom Hoffmanom STRAW DOGS.

Úspešný hollywoodsky scenárista (James Marsden – Kyklop z X-MENOV či konkurent v láske v SUPERMAN SA VRACIA) prichádza s atraktívnou mladou manželkou (Kate Bosworthová – práve do nej sa v SUPERMAN SA VRACIA Marsden zamiloval) do jej rodného dusného mestečka v Mississippi, aby tu napísal svoj nový scenár. Manželka však v lone prírody natrafí na svojho bývalého milenca (Alexander Skarsgård, Stellanov syn) a jeho primitívnu partiu. Vzťahy medzi oboma skupinkami sú čoraz vyhrotenejšie...

STRAŠIACI sú americký remake britsko-amerického trileru z roku 1971, ktorý sa odohrával vo Veľkej Británii. Remake zmenil miesto pôsobiska (čo v tomto prípade beriem ako plus – dusný lesnatý kraj mi pripadá predsa len o čosi zaujímavejší, ako tiché britské lesy) a pár ďalších drobností (hrdina nie je matematik). No sú to skôr kozmetické drobné úpravy. To ešte viac provokuje klásť si otázku, prečo tento film vlastne vznikol.

Áno, predloha je slávna, ale skôr v relatívnom ponímaní. Pretože keď sa povie „klasika hixploitationu“, diváci si spomenú skôr na TEXASKÝ MASAKER MOTOROVOU PÍLOU alebo v lepšom prípade na Boormanovo VYSLOBODENIE (v horšom na PACH KRVI 2). Navyše, Peckinpahov film nijako mimoriadne nezostarol (bol to komorný dialógový film, nemalo v ňom príliš čo zostarnúť). Nakrútiť remake sa teda javilo byť zbytočné... a v podstate to aj zbytočné je.

Podozrivá bola už sabotážna propagácia filmu štúdiom. Hoci sa nejednalo o trikový film (= nemuselo sa X mesiacov pracovať na efektoch), ešte ani dlhé mesiace po prvej klapke sme nevideli z filmu viac, ako zopár nekvalitných fotiek. Ani nasledujúci fádny trailer nepresvedčil. O blížiacom sa filme sa skoro vôbec nerozprávalo a nakoniec bol v našich končinách radšej rýchlo uprataný na DVD/Blue-ray, aby dal konečne pokoj.

No faktom je, že hoci zrejme naozaj nemal šancu na výrazný komerčný/kritický úspech ani v prípade obrovskej reklamnej kampane, v konečnom efekte vôbec nie je zlý. Ak ste pôvodný film posledný raz videli (ako ja) pred dlhými rokmi, možno sa vám bude dokonca páčiť. Celkom.

Peckinpahovu predlohu si napriek tomu, že som ju videl už dávno, pamätám detailne. Je plná kultových scén, ako je scéna lovu, znásilnenie, retardovaný muž s uškrteným dievčaťom alebo nočné finále v dome, keď sa z koristi stáva lovec. Spomínam si tiež na medvediu pascu, zabitú mačku a sexuálne provokovanie na streche pracujúcich chlapov. Remake všetky tieto scény má a žiadna z nich nie je spracovaná lepšie, ako minule. Je to však spracované aspoň adekvátne a vizuálna stránka je miestami takmer perfektná. Nehovorím len o konkrétnych scénach (zahmlený lov jeleňa), ale o kamere a výprave obecne. Po vizuálnej a hudobnej (gramofón) stránke je snímka spracovaná pútavo.

Čo sa už režisérovi Rodovi Luriemu (POSLEDNÁ PEVNOSŤ) podarilo menej, je nudne skopírovaný scenár s čudne sa správajúcimi postavami. Predovšetkým ústrednému zloduchovi podľa mňa chýbalo to, čo často ústredným filmovým zloduchom vyčítam, že toho majú až príliš: afektovanejší herecký prejav. Tento chlapík je vlastne sympaťák a i znásilnenie sa uňho dá vnímať ako „trocha násilnejší sex“ (nezľahčujem, len píšem, že to režisér nezvládol). O čosi výraznejšia nenávisť, ktorú by som voči nemu a jeho kamarátom mal vo finále cítiť, by tomu prospela. Takto som vo finále viac držal palce jemu, než Marsdenovi...

Pritom Marsden (ktorý bol doteraz skôr za šviháckeho atletického krásavca, no za sľubného dramatického herca som ho pokladal už v X-MENOCH) podáva presvedčivý výkon a ani mi nenapadlo porovnávať ho s Hoffmanom... vlastne sa mi možno dokonca páčil viac, ako Hoffman. Zaujímavé je, ako režisér originálne narába s povesťou hercov. Z akčného krásavca Marsdena (ktorý v trilógii X-MEN patril s Wolverineom k asi najakčnejším figúrkam) urobil neakčného pacifistického umelca (a bolo by neférové tvrdiť, že za to môže len švihadlo), z psychopata Waltona Gogginsa (hysterický väzeň v PREDÁTOROCH) nežného a tichého brata retardovaného Dominica Purcella. Purcell, ktorý svoju kariéru („Prison Break: Útek z väzenia“, krokodílie PRVOTNÉ ZLO – PRIMEVAL) postavil na hromotĺckom vzhľade a pračlovečej gigantickej ultrasexuálnej lebke, sa pre zmenu objavuje v úlohe utiahnutého duševne chorého jedinca. Neprekvapí len James Woods. Zasa hrá sviňu.

Pipka Bosworthová sa tiež vyrovnala predlohe – pôvabnej Susan Georgeovej. Určite pomohlo, že chodí skôr vyzlečená, než oblečená. Jej koža pôsobí dojmom, že ju pred nakrúcaním vždy natreli olejom. Chápem... je to dusný kraj. Ale i tak by som sa nabudúce s olejom asi krotil... a aj s robením zbytočných remakeov.

„Tak som ich dostal všetkých...“

Straw Dogs, USA, cca 110 minút

Réžia a scenár: Rod Lurie (podľa knihy Gordona Williamsa a filmu Sama Peckinpaha z roku 1971). Hudba: Larry Groupé. Kamera: Alik Sakharov. Hrajú: Kate Bosworthová, James Marsden, Alexander Skarsgård, James Woods, Dominic Purcell, Walton Goggins a ďalší