Texaský masaker motorovou pílou: Počiatok (60 %)
Hixploitation
Streda, 22 Júl 2009 05:59

Počujete? To buble voda v ošarpanom kotlíku. Cítite tú vôňu vareného mäsa? To je mäso človeka, ktorý bol taký hlúpy, že v tomto texaskom kraji stopoval. TCM 2 resp. TCM 0.

Všetko spustil Tobe, keď v 20. storočí nakrútil TEXASKÝ MASAKER MOTOROVOU PÍLOU. Následne vzniklo niekoľko strašných čosi ako pokračovaní (v jednom začínali bok po boku Renée Zellwegerová a Matthew McConaughey). Nový vietor séria zaznamenala v roku 2003, keď Bayova Platinum Dunes produkovala remake, v ktorom ukázala pupok Jessica Bielová, ktorú by po jej šarmantnom výkone väčšina mužského i ženského publika rada videla v lesbickom porne. Keďže film sa stal veľkým hitom, nemal veľký rozpočet a mal celkom fajn kritiky, Bay odklepol ďalší diel. Nie však sequel, ale prequel. Na prvý pohľad to bol výborný nápad, ako zistiť, prečo sa stal Leatherface Leatherfaceom, prečo má šerif stále takú zlú náladu a keď sme už pri tom, kde ten psychopat vlastne získal hviezdu. Dobrý nápad, biedny scenár.

Scenár naozaj nie je na Oscara. Ústrednými postavami sú dva mladé, čerstvo vyholené (úplne, úplne všade!) páriky, čiže 2x ON a 2x ONA (veľké prsia, veľké penisy, veľká výdrž v posteli, svalová hmota u chlapcov a pevné brušká u dievčeniec). Tieto krásne, bohatým sexuálnym životom žijúce páriky, cestujú z bodu A do bodu B cez bod F. Je jedno, čo je bodom A, ale bodom B je miesto, kde chlapci narukujú do vietnamskej vojny. Bohužiaľ (pre nich), miestom F je texaské mestečko, ktoré opustil Boh. Mäsiarska výroba skrachovala a tí, čo neutiekli, začnú variť žalúdky. Ľudské.

Zo začiatku snímka pôsobí dojmom, že mala scenár. V hre sú akýsi motocyklisti, dokonca sa objaví oficiálny šerif a scéna, v ktorej jeho oficialita končí a prichádza R. Lee Ermey z OLOVENEJ VESTY. Práve Ermey je dobrým dôvodom, pre ktorý si POČIATOK pozrieť. Len čo sa objaví, psychopatia len tak odkvapkáva a ako minule, i teraz je stokrát zaujímavejší než dajaký Leatherface, ktorý raz za čas znudene nakopne motorovku a začne píliť ruky, nohy, hlavy a ohlodávať rebrá dievča, ktoré už nie sú panny a tak nemajú šancu.

Od určitej chvíle sa zo snímky stáva rutinný stereotyp s veľmi jednoduchou zápletkou (niekto kamsi uteká, niekto ho naháňa a všetci dosť hlasno kričia). Koniec sa dá predpovedať, pretože ZAČIATOK SPOILERU ak ste videli predchádzajúci diel, viete, že Leatherface a spol. v ňom stále úspešne vraždia, čo znamená, že v dnešnej časti ich nikto nezabije a že hrdinovia neprežijú, pretože keby prežili, určite by desivé udalosti nahlásili na polícii KONIEC SPOILERU.

Zostala solídna technická stránka: vďaka kamere, výprave a pozornému výberu „ksichtov“ (vrátili sa všetci obyvatelia mestečka) sa snímke dokonca asi prvú pol hodinu darí budovať atmosféru horúceho poobedia na vidieku, kde v diaľke počujete unavené kosenie a vo vzduchu čucháte hnijúce mäso mršiny, odhodenej nárazníkom do jarku poľnej cesty. Plusom dozaista budú aj „nekompromisné“ krvavé scény a vysoký stupeň „fenoménu humusu“ (novorodenec v kontajnery). Ale snímka stratila čaro „jednotky“ a ak som tej dal 60%, prequel by mal odo mňa dostať skôr spravodlivejších 40%, lebo sa jedná o zosun kvality (menej prekvapení v zápletke a menej sympatickí herci, hoci Jordana Brewsterová je kočka a v bitke s Jessicou by možno o jednu jazýčkovú vyhrala). Napriek tomu dávam až 60%, lebo som sa dosť dobre bavil na drsných akčných scénach (napríklad dopravnou haváriou), drsných postavičkách (motocyklista) a drsných dialógoch („Na to, čo tu dnes povieme, si asi nikto nespomenie, ale všetci si spomenú na to, čo sme urobili.“).

- THE TEXAS CHAINSAW MASSACRE: THE BEGINNING, USA 2006, cca 87 minút -

Réžia: Jonathan Liebesmann. Scenár: Sheldon Turner. Kamera: Lukas Ettlin. Hudba: Steve Jablonsky. Strih: Jonathan Chibnall, Jim May, Joel Negron. Hrajú: Jordana Brewsterová, Taylor Handley, Diora Bairdová, matthew Bomer, R. Lee Ermey, Andrew Bryniarski, Kathy Lamkinová, Marietta Marichová, John Larroquette (len hlas) a ďalší

Prosíme, využite anketu na hodnotenie filmu, nie recenzie. Ďakujeme za pochopenie a prajeme príjemne hlasovanie.