Tucker & Dale vs. Evil [4O %]
Hixploitation
Streda, 13 Apríl 2011 05:33

Recenzia hixploitation paródie TUCKER & DALE VS. EVIL.

Hixploitation je hororový pod-žáner, ktorý má v sebe slasher, pokus o snuff, exploitation a kanibalské filmy. Ale nie je čistý slasher, čistý snuff ani čistý exploitation. Nemám rád, ak si niekto hixploitation mýli so slasherom. Napr. TEXASKÝ MASAKER MOTOROVOU PÍLOU vôbec nie je slasher. Je to samozrejme hixploitation. To vie aj dieťa.

Mám tento pod-žáner možno dokonca najradšej zo všetkých hororových pod-žánrov a hoci často prichádzajú i zlé kusy, zakaždým sa na ďalší nový kus teším. Mám pocit, že i priemerný hixploitation je stále o čosi lepší, ako priemerný slasher.

Takisto mám skôr, než hviezdy prvej kategórie (ako Brad Pitt či Harrison Ford), radšej pracantov z kvalitných podporných rolí, ktorí sa nikdy /nikdy sa neprebojujú k aspoň desaťmiliónovým honorárom. Medzi takéto „hviezdy slabšej svietivosti“ bez debaty radím sympatického amerického herca Alana Tudyka. Ten v minulosti zaujal vydarenými roličkami vo filmoch ako PRÍBEH O RYTIEROVI (prchký ryšavý pomocník Heatha Ledgera), SERENITY (pilot) či SKVELÍ CHLAPCI (školský upratovač, ktorý v aute zvezie na marihuane fičiaceho Michaela Douglasa).

Preto keď som sa dozvedel, že v Amerike vzniká paródia na hixploitation a v hlavnej úlohe uvidíme Alana Tudyka, začal som sa tešiť.

Tešenie ešte stúplo po tom, čo som videl trailer, ktorý bol veľmi vtipný.

Na druhej strane – bol veľmi vtipný, ale tiež varoval pred potenciálnym sklamaním, keďže každý, kto trailer videl, bol možno až jemne šokovaný, že sa v ňom nachádza minimálne niekoľko úmrtí. Pripadá mi to podobne „šťastný nápad“, ako keď by som si pred pozretím VRESKOTU pozrel trailer na VRESKOT a v ňom by bolo ukázané, kto všetko (a ako) zomrie.

Bohužiaľ, výsledok v podstate odpovedá obavám. V traileri sa naozaj nachádza viacero úmrtí/vrážd z filmu. Stráca sa tým moment prekvapenia a na jeho miesto nič iné/nové neprichádza. Film si síce robí srandu z hixploitationu (a určite vydarenejšie, ako si BEHIND THE MASK: THE RISE OF LESLIE VERNON robil srandu zo slasheru), ale stále to má k dobrému filmu bohužiaľ dosť ďaleko.

Chvíľku som sa bavil. Napr. keď evidentne hlúpi tínedžeri na benzínovej pumpe narazia na niekoľkých sedliakov, ktorí na nich škaredo zazerajú a tínedžeri (keďže videli viaceré hixploitationy) si myslia, že sedliaci práve plánujú, ako ich chytia, znásilnia, zabijú a zjedia. A pritom si sedliaci práve hovoria, že dnes je škaredšie počasie, ako včera hlásili v rádiu...

Nanešťastie, podobných dobrých vtipov nielenže vo filme nie je veľa, ale v podstate si na žiadny iný nepamätám! Podstatnú časť (skromnej) minutáže tvoria scény, v ktorých sa tínedžeri rozhodnú „agresívnych sedliakov“ (ktorých dobre až veľmi dobre hrajú Tudyk a Tyler Labine) zabiť, ale padnú do vlastnej jamy. Čiže napr. jeden zo sedliakov v lese hádže drevo do obrovskej drvičky na drevo a od chrbta k nemu uteká tínedžer (aby ho zabil). Lenže sedliak (ktorý približujúceho sa tínedžera nevidí) náhodou práve v poslednej chvíli o krok ustúpi, presne v tej chvíli tínedžer skočí a vletí do drvičky, ktorá ho rozkúskuje.

Na tomto vtipe sú postavené plus mínus všetky úmrtia. Časom to začne byť nečakane stereotypné a gejzíry krvi tomu nepomohli ani neublížili... po stovkách krvavých hororov mňa osobne zrejme už TAKMER NIČ vo filmovom krváku nedokáže šokovať.

Doteraz vzniklo veľa paródií na western, akčné trilery, muzikál, komiksové či katastrofické filmy, nevraviac o vyvražďovačkách. Nepamätám si však na ani jeden, ktorý by parodoval hixploitation. Občas boli narážky na „znásilnenie a zjedenie a kvičanie prasiat“ (kto nevidel VYSLOBODENIE, nevie, o čom rozprávam) v komédiách ROAD TRIP a NEKECAJ A PÁDLUJ!, ale „čistá“ celovečerná hixploitation paródia tu ešte nebola alebo aspoň o nej neviem. Takže minimálne za priekopníctvo si TUCKER & DALE VS. EVIL nejaké percentá k dobru zaslúži a treba povedať, že tvorcovia alebo boli obrovskí hororoví fanúšikovia alebo si obrovsky naštudovali celý žáner, aby vyzerali ako obrovskí hororoví fanúšikovia. Takže príde reč na motorovú pílu, kúpanie sa v nočnom jazere a iné scény, ktoré fanúšikom filmov ako PACH KRVI, STRAW DOGS, HORY MAJÚ OČI či CARVER naženú do očí drobné slzy.

Dobré naštudovanie žánru ale z hotového filmu lepší film neurobí, takto to nefunguje, to by bolo príliš jednoduché. Takže napriek tomu, že film má bez záverečných titulkov približne len hodinu dvadsať, ešte pred uplynutím prvej hodiny som sa začal dosť nudiť a hoci ma ústredná sympatická sedliacka dvojica bavila a obľúbil som si ju a občas som sa dokonca usmial či uškrnul (keď sa bojazliví sedliaci krčili pod gaučom pred šialenými mestskými tínedžermi), rozhodne tento film nehodnotím ako zázrak. Nápad je super, ale už hodina dvadsať je naň príliš veľa.

Tucker & Dale vs Evil, Kanada 2010, cca 89 minút

Réžia: Eli Craig. Scenár: Eli Craig, Morgan Jurgenson. Kamera: David Geddes. Hrajú: Alan Tudyk, Tyler Labine, Katrina Bowdenová, Jesse Moss, Christie Laingová a ďalší