Kanibali (80 %)
Hixploitation
Pondelok, 14 December 2009 08:09

Jeden z najkontroverznejších filmov, aké boli kedy nakrútené, používal fenomén „dokumentárnej kamery“ desiatky rokov pred Bourneom, Blair Witch, Cloverfieldom, Paranormal Activity i [REC].

Štyria blázniví, drzí a prehnane sebavedomí mladí ľudia (režisér, jeho baba a dvaja nadržaní kameramani) sa vyberú do žiadne chyby odpúšťajúcej dusnej Amazonky, aby tu nakrútili neprikrášlený dokument o kanibaloch, ktoré i v dvadsiatom storočí, len niekoľko hodín letu od New Yorku, s chuťou praktizujú kanibalizmus. Keď sa ale ani po dvoch mesiacoch s dokumentaristami neobnoví spojenie, je do divočiny so skúsenými sprievodcami vyslaný antropológ. Ten okrem kanibalov a zdanlivo zbytočného násilia - uprostred fascinujúcej ale i desivo krutej džungle - nájde kostry dokumentaristov a filmový materiál, ktorý nakrútili. Ten sa následne dostane k majiteľom televízie, ktorá chce dokument odvysielať, ale ešte predtým sa rozhodne pozrieť si ho. Toto nečakali.

O exploitation KANIBALI (radšej používam originálny názov CANNIBAL HOLOCAUST) sa píše z dvoch dôvodov ťažko.

Prvý: akonáhle sa začnete uznanlivo vyjadrovať k filmu, ako je tento (v ktorom NAOZAJ pre účely filmu umierali zvieratá), niekto vám povie, že ste úchylák, duševne ťažko postihnutý človek (v lepšom prípade psychopat) a mali by ste to liečiť. Plus nikdy si nenájdete frajerku a ak áno, nemali by ste splodiť žiadne deti, lebo si niekto ako vy nezaslúži šíriť svoju DNA na planéte Zem. Mňa na to dostatočne pripravila teta z videopožičovne (nazdar Roman), ktorá sa ma spýtala, prečo si požičiavam taký hnusný film. Už neviem, čo som jej povedal.

Druhý dôvod je komplikovanejší. O KANIBALOCH boli popísané stohy papiera, takže nemáte k téme čo dodať, len nudne spomínať slávne scény (dievča na kole, domorodkyňa umierajúca mimo dediny, korytnačka, trest za cudzoložstvo). Koho by v roku 2009 prekvapila informácia, že sa nejedná o dokument (ako hlásala dobová reklama, vrátane obalu videokazety, ktorá sa dostala aj k nám s vetnými konštrukciami typu „film nie je vhodný pre deti a labilným osobám, pretože ukazuje skutočné zábery mučenia a znásilňovania“)?

Každý vie, že režisér Deodato sa kvôli kontroverzným a škandalóznym scénam dostal pred súd a svoju nevinu („Pán režisér, naozaj ste svojich hercov pozabíjali?“) musel dokázať až tým, že herci z jeho filmu osobne (a vysmiati) prišli pred súd.

Napriek tomu, že KANIBALI naoko nemajú dnes už žiadne tajomstvo, skutočnosť sa má tak, že sa dodnes jedná o štýlovo znepokojujúci, mrazivý, nechutný, tiesnivý a šokujúco násilný horor o tom, čo sa stane, ak skupina debilných dokumentaristov uprostred amazonskej divočiny dokazuje svoju silu a neuvedomí si, že domorodcom síce môžu zo srandy podpáliť chatrče, ale domorodci ich môžu zjesť.

Hoci sa môže zdať, že scenár je jednoduchý, primitívne priamočiary a naivne „filozofický“ (= civilizovaný človek môže spáchať stokrát necivilizovanejšie skutky, ako necivilizovaný domorodec), podľa mňa táto myšlienka dodnes celkom v pohode funguje. Rovnako fungujú „civilné“ herecký výkony a geniálne masky a „ručné“ triky. Vďaka tomu som už prvý raz (ešte ako návštevník školy) od KANIBALOV znechutene odvracal zrak a odvážil som sa na scén typu „odrež mu penis“ alebo (kultová) napichnutá dievčina“ pozrieť len ak som si nahlas povedal „je to len film Tron, je to len film, triky a kečup“... ale príliš to nefungovalo a dodnes tento film bez debaty pokladám (spolu s MUCHOU) za jeden z najnechutnejších filmov, aké som kedy videl. Nevravím, že SAW alebo CARVER sú rozprávky na dobrú noc, ale je to v nich (všetko) príliš hrané, príliš naoko. KANIBALI sú mrazivo realistickí a o väčšine gore scén radšej ani nechcem vedieť, ako boli nakrúcané (o scéne „dievča na kole“ to viem a je to sranda).

KANIBALI sú kultové dielo, o čom svedčí séria slaboduchých kópií, ktoré sa samozrejme výbornému originálu nemajú šancu vyrovnať ani keby chceli. A oni nechcú, lebo podcenia prácu s postavami a príbehom a zvrtnú sa iba na scény mučenia a smrti. To nie je skoro vôbec zaujímavé. Okrem KANIBALOV vznikli napríklad KANIBALI 2 (čo je ale iba distribučný podvod: v skutočnosti „KANIBALI 2“ vznikli dva roky pred „skutočnými“ KANIBALMI a v origináli sa volajú LA MONTAGNA DEL DIO CANNIBALE, hrá v nich prvá bondgirl kinematografie Ursula Andressová a odohrávajú sa na Novej Guiney), ŽENY OD HLBOKEJ RIEKY Umberta Lenziho z roku 1981 (tu už boli scény mučenia trápne priehľadné až amatérsky lascívne – najviac to schytalo tentoraz už riadne trápne „rezanie penisu“) a dokonca sa hovorilo o americkom remake (!). Dodnes nevznikol (na niektorých filmových databázach ho už X rokov nájdete evidovaný ako CANNIBALS), ale neoficiálne ja osobne zaň pokladám dosť mizerný film VITAJ V DŽUNGLI Jonathana Hensleigha, ktorý sa k vykrádaniu Deodata zbabelo nepriznáva, ale kto uvidí „napichnuté dievča“, nemôže si nepomyslieť, že na svete existujú aj šikovnejšie maskované zlodejiny. Užite si preto originál s úchvatnou hudbou Riza Ortolaniho.

- CANNIBAL HOLOCAUST, Taliansko 1980, cca 95 minút -

Réžia: Ruggero Deodato. Scenár: Gianfranco Clerici. Kamera: Sergio D´Offizi. Hudba: Riz Ortolani. Strih: Vincenzo Tomassi. Hrajú: Francesca Ciardiová, Robert Kerman, Perry Pirkanen, Luca Barbareschi, Salvatore Basile, Ruggero Deodato a ďalší

Prosíme, využite anketu na hodnotenie filmu, nie recenzie. Ďakujeme za pochopenie a prajeme príjemne hlasovanie.