Rozhovor s Gejzom Dezorzom (Fabrika smrti)
Hixploitation
Piatok, 02 Október 2009 06:49

Sme hrdí, že vám po preview prinášame exkluzívny rozhovor s Gejzom Dezorzom, režisérom novej slovenskej vyvražďovačky Fabrika smrti: mladá krv. Kto sa bude bozkávať? Bude Rytmus dobrý alebo zlý?

Pôvodne ste sa mali už pred X mesiacmi stretnúť s rozhovorom so slovenským tvorcom. Konkrétne s myslím celkom sympatickou scenáristkou istého filmu. Bohužiaľ, nakoniec z rozhovoru nič nebolo. Umelci. Preto som na X mesiacov hodil samopal do lístia. Či ako sa to hovorí. V skutočnosti som ale nebol v depresii. Jednoducho som sa nemal koho čo spýtať.

Potom som sa ale dozvedel o „prvom slovenskom horore“, Fabrike smrti: mladej krvi. Ale stále nič. Myslel som, že to bude len ďalší nezávislý amatérsky počin, ospalo ulepený na kolene v tatkovej garáži sedemnásťročnými chalanmi. Tieto blbosti za desať eur (aj s přesnídavkou) je strašná sranda nakrúcať, ale z vlastnej skúsenosti viem, že sa na to nedá pozerať.

Ale nedalo mi to. Predsa len, slovenský horor... Nuž som sa dal do vyšetrovania. A pátral som a pátral. Možno aj tri hodiny. Vypátral som, už riadne zadychčaný a nervózny od šťastia, že Fabrika smrti nebude žiadny blbý amatérsky nezávislý počin (režisér nakrúcal „Mesto tieňov“ a „Najväčšie tragédie Slovenska“, scenárista napísal knižku o košickom podsvetí „Koniec sveta“, kameraman vyštudoval Filmovú a televíznu tvorbu na Vysokej škole múzických umení v Bratislave), ale nekompromisný krvák pre hardcore fanúšikov, ktorí si okrem šialeného hereckého obsadenia (Pyco! Pauhofová! Rytmus! Čekovský!) a geniálneho nápadu (vraždy v Tatrách!) robí reklamu už tým, že je prvým slovenským hororom. Tým si síce, ruku na srdce, nie som istý (upírske Nič nekrváca večne z roku 2003 som nevidel...), ale reklama je to bombová a verím, chcem veriť, že na výsledok zájdu i diváci, ktorí horory nepozerajú.

Ako som tak mal spísané všetky informácie, zistil som, že sú také zaujímavé, až som sa rozhodol skúsiť cez PR projektu, Denisu Vološčukovú, okoštovať, že či kebyže starý bracha Tron pošle na e-mail režisérovi, Gejzovi Dezorzovi, zopár otázok, či by bol problém (ak by neboli úplne blbé), poslať na ne do roka a do dňa odpoveď, aby som vzniknutý rozhovor publikoval špeciálne na webe Recenzie. Takže žiadna kávička z očí do očí. Som trémista, navyše kto to má prepisovať z diktafónu? Príjemne ma prekvapilo, že sa konečne niekto správa ako profesionál a odpovede som dostal do 48 hodín:

Ivan Kučera: Priznám sa, že som na cestu nabehol dosť neskoro, tak mi pravdepodobne unikli dôležité zvraty a zásadné indície. Môžete ale napriek tomu mne a čitateľom portálu Recenzie približne opísať, v akom štádiu sa Fabrika smrti: mladá krv nachádza? Z toho, čo som si o nej prečítal, som totiž nadobudol približne takýto zmiešaný chronologický pocit: na začiatku okolo nej vládlo nadšenie a národ bol paf z toho, že idete robiť slovenský krvák. Potom, aspoň taký je môj pocit, ako keby situácia podozrivo utíchla. Ja som si napríklad myslel, že prvá klapka nakoniec ani nepadla. Na Vašej domovskej stránke som však našiel videá z kastingu a informácie o strihaní nakrúteného materiálu. Takže je film už nakrútený a teraz sa nachádza v post-produkcii (hudba, strih atď.)? Alebo ste nebodaj nakrútili 40% filmu a, inšpirovaní Jánošíkom, to na najbližších sedem rokov zabalíte? Pokiaľ všetko ide podľa plánu, kedy, aspoň cca, plánujete oficiálnu premiéru alebo aspoň oficiálny trailer?

Gejza Dezorz: „Nakrúcať film, v žánri, ktorý v domácej kinematografii nemá žiadnu tradíciu, je veľmi odvážne rozhodnutie. Aj napriek tomuto krutému faktu a po zvážení všetkých rizík sme sa o to pokúsili. V kinematografii, ktorá si neustále hľadá svoju vlastnú tvár a názor, je robiť žáner klasického strihu naozaj počin odvážny. Zároveň je to veľké dobrodružstvo.

Vstúpiť do žánru, ktorý je produktom americkej pukancovej kultúry a naservírovať ho dnes už skúsenému slovenskému divákovi je veľmi odvážny počin. My sme sa aj napriek rôznym pochybovačným úškrnom odhodlali nakrútiť kultivovaný slasher. Náš projekt bol a stále je projektom, ktorý nefinancuje žiadny grant ministerstva kultúry. Jeho realizácia sa vykrýva iba zo súkromných peňazí a z investícii nám naklonených partnerov.

Milovníkovi filmu nemusím vysvetľovať rozdiely medzi produkciou filmov na Slovensku a napríklad v USA, kde predsa len filmový biznis je naozaj biznisom, so všetkým, čo k tomu patrí. V skratke povedané, náš film je síce nízkorozpočtový slasher, ktorý by sme vzhľadom k žánrovému zaradeniu mohli umiestniť do kategórie B filmov, no v porovnaní s inými slovenskými filmami je jeho rozpočet identický s filmami, ktoré sa momentálne bežne produkujú. A to sú väčšinou filmy zo súčasnosti, bez náročných efektov. Film v tomto žánri je náročný na mnohé postupy, špeciálne efekty, výtvarno, lokácie atď. Laik síce vidí hotový tvar, no netuší, čo stojí ten ktorý špeciálny efekt, odrezané hlavy, ruky, nakrúcanie v extrémnych podmienkach, umelý sneh, letecké zábery, vybudovanie interiérov, 3D animácie, postprodukcia a podobne. Ak by som mal zhrnúť všetko nedopovedané a načrtnuté, náš projekt je na slovenské pomery finančne veľmi náročný. Aj keď sa síce zaraďuje do kategórie B-filmov.“

Teraz príde séria krátkych otázok, na ktoré zrejme ani nebudete chcieť odpovedať, aby sa „nepokazil moment prekvapenia“. Napriek tomu to skúsim, hoci prvá otázka Vám asi ešte nebude robiť problém. Je pravda, že v snímke uvidíme Táňu Pauhofovú, Martina „Pyca“ Rauscha, Rytmusa, Tinu, Mariána Čekovského, Andreu Kerestešovú, Alexandra Bártu, Jana Antonína Duchoslava a Mariána Mitaša?

„Áno, vo filme Fabrika smrti: mladá krv diváci uvidia všetkých spomínaných a iných nie horších mladých hercov ako Kamila Kollárika či Yudiho Stranowkého. Marián Mitaš sa z pracovných dôvodov nemohol zúčastniť nakrúcania a tak ho nahradil nemenej známy herec Ludvig Bagin. No on a pán Bárta sú v tomto filme naozaj iba akýmsi vtipným cameom.“

Rytmus, Čekovský, Tina, Bárta a Mitaš budú mať len dajme tomu dvadsaťsekundové cameo, alebo sa objavia v dôležitejšej úlohe?

„Rytmus a Marián Čekovský majú vo filme plnokrvné postavy a Vášmu portálu môžem exkluzívne prezradiť, že hrajú postavy horských policajtov. Tina má vo filme úžasnú postavu, ktorá síce nie je rozsahom veľká, ale je veľmi zaujímavá a sugestívna. To cameo, ako som už vyššie povedal, je skôr v prípade pána Bártu.“

Zaujíma ma napríklad, či Rytmus (súdiac z toho, čo predvádzal na kastingu) bude naozaj hrať policajta a ak áno, tak či dobrého alebo zlého a či odbachne aspoň jedného gaunera.

„Na toto som Vám už v podstate odpovedal, a či odbachne nejakého gaunera? Na to je jednoduchá odpoveď - v našom filme nie sú žiadni gauneri.“

Čekovský bude hrať jeho parťáka?

„Áno. A môžem ubezpečiť divákov a fanúšikov, že obaja stvárňujú veľmi zaujímavé, bizarné postavičky a hrajú to skvele. Je sa na čo tešiť.“

Bárta s Mitašom sa majú bozkávať (spolu)?

„Keďže pán Mitaš vo filme neúčinkuje (viď vyššie), bozkávať sa nebudú. Bozkávať sa ale budú Bárta a Bagin, ale či spolu, to diváci uvidia až vo finálnom zostrihu.“

Jan Antonín Duchoslav zo Sněženek a Machřov 1-2 stvárni gaunera?

„Ján Antonín Duchoslav stvárni tajomnú, veľmi nebezpečnú a krvilačnú postavu.“

Naozaj bude zápletka o skupine rozmaznaných mladých ľudí z veľkého slovenského mesta, ktorých v Tatrách napadnú miestni gauneri, znásilnia ich, zabijú a zjedia?

„Aj takto by sa to dalo povedať.“

Viem, že nerobíte dokument ale horor. No aj tak ma to fascinuje – cucali ste z prsta, alebo máte, aspoň približné, informácie o tom, koľko ľudí sa ročne v Tatrách stratí bez jedinej stopy a nikdy sa nenájdu, živí alebo mŕtvi?

„Necucali sme z prsta. To číslo je fascinujúce. Ročne je ten počet v priemere asi 13 kusov.

13 kusov čerstvého mäsa!“

Fabriku smrti: mladú krv avizujete ako slasher/vyvražďovačku. Ale ak naozaj ide o decká v divočine, zabité miestnymi obyvateľmi, technicky braté sa jedná skôr o hororový pod-žáner známy ako hixploitation (Vyslobodenie, Texaský masaker motorovou pílou, Pach krvi)...

„Ale toto si môžme hovoriť my, ktorí sa bahníme v konkrétnych, ale zároveň aj úchylných fans definíciách. Žiaľ, bežný slovenský divák nevie ani čo je slasher, a už vôbec nie čo je hixploitation movie. Ja osobne sa prikláňam k slovenskej definícii vyvražďovačka. To, ako film žánrovo zaradí distribútor, bude tiež ešte veľká sranda. V každom prípade chceme nakrútiť kvalitný žánrový film, ktorý v slovenskej kinematografii chýba. A keď sa nám podarí dostať do kina dostatok divákov, ktorých počet presvedčí sponzorov a investorov, že sa na Slovensku oplatí robiť žánrové kino, splnili sme svoju úlohu a brána bude otvorená.“

zdroj foto - Furčafilm