Krvavá Amazonka [4O %]
Hixploitation
Streda, 13 November 2013 03:00

Recenzia pomerne decentného (oproti Kanibalom...) talianskeho kanibalského hororu.

V 70-tych a 80-tych 20. storočia boli v Taliansku mimoriadne populárne kanibalské exploitation horory. Skoro všetky sa odohrávali v Amazonke, prípadne v Novej Guinei. Na Slovensku tieto filmy populárne prirodzene neboli a ak si aj dnes niekto takú snímku pozrie, radšej sa následne tvári, že nepozrel.

Napriek tomu na webe Recenzie nájdete recenzie najzásadnejších predstaviteľov tejto obskúrnej a riadne nechutnej vlny – KANIBALOV Ruggera Deodata a podozrivé záležitosti Umberta Lenziho ZOŽRATÁ ZAŽIVA a ŽENY OD HLBOKEJ RIEKY. Samozrejme toho bolo (bohužiaľ?) oveľa, oveľa, oveľa viac. Toto sú ale naozaj reprezentatívne a asi najznámejšie kusy.

Talianske kanibalské exploitationy nie sú žiadne extra kvalitky. Vlastne sú častokrát dnom bez úrovne. KANIBALOM dávam 80%, ale to je výnimka potvrdzujúca pravidlo. Videl som veľa podobne ladených záležitostí a mali spoločných viacero vecí, ktoré o nich nič pekné nevypovedajú. Mizernú technickú stránku (kamera, strih), obludné scenáre, podradné herecké výkony, žumpové réžie, slabé výpravy (oproti ktorým je džungľa z KANIBALOV veľkofilm) a nulovú logiku. V tých filmoch išlo iba o čo najslaboduchejšie dôvody v mene ktorých do džungle plnej kanibalov vyslať skupinu civilizovaných belochov. Tá sa skôr alebo neskôr (väčšinou skôr) stane, či už vlastnou vinou alebo nie, obeťou miestnych brutálnych kmeňov. Tie začnú jednotlivých členov expedície loviť, znásilňovať, pripravovať o rôzne končatiny (no obľúbené sú aj pohlavné orgány) a následne, pravdaže, jesť (ideálne zaživa).

KRVAVÁ AMAZONKA vznikla až v roku 1985. Dalo by sa povedať, že v tom období vlna kanibalských hororov pomaly ale iste končila. Práve v tomto období sa prakticky neznámy režisér Mario Gariazzo pokúsil prispieť do umierajúcej vlny svojím kúskom. Jeho KRVAVÁ AMAZONKA na prvý pohľad vyzerá ako klasický zástupca týchto filmov, ale skutočnosť je iná.

Posúďte sami.

Film údajne vychádza zo skutočnej udalosti, o ktorej ale nič neviem a nechcem sa teda k nej vyjadrovať. Ak by sme ale mali veriť tvorcom, raz prišla na Amazonku blonďavá prsnatá mladá žena, vlastne ešte skôr dievča než žena, ktorej rodičia sa stali (priamo pred jej očami) počas plavby na lodi obeťami miestnych kanibalských Lovcov lebiek. Dievča kanibali uniesli a v ich zajatí prežilo rok života. Tu sa dievčina zamilovala do nežného kanibala Umukaia (Will Gonzales). Šialené? Možno ani príliš nie: zistila totiž, že jej rodičov v skutočnosti nezabili kanibali, ale jej teta (teda sestra jej matky) kvôli dedičstvu. Dievčina ju po roku našla a brutálne zabila nielen ju, ale tiež jej pomocníka-milenca. A išla sa udať. Nasledujúcich osem rokov strávila v psychiatrickej liečebni. To aspoň tvrdia tvorcovia.

Vo filme je dievča stvárnené väčšinu filmového času od pol pása nahor vyzlečenou Elvire Audrayovou, ktorá zomrela v roku 2000.

Pobyt medzi kanibalmi je poňatý nezaujímavo. Je vidieť, že Giariazzo nemal záujem o divákovo šokovanie/zvracanie a ponúka prekvapivo málo vyložene odporných záberov. Nie je tu žiadne rezanie penisov (!) ani prepichovanie ženských bradaviek a znásilnenie, trademark kanibalských filmov, je nakrútené krátko, stručne a nie príliš „bolestivo“. Snímka veľakrát pôsobí až absurdne romanticky, prípadne dobrodružne. Je pravda, že to občas vyzerá celkom vizuálne bombasticky. Až som si myslel, či sa na produkcii nepodieľali aj Američania (ale prečo by to preboha robili?!). No nepodieľali, ide o čisto taliansku záležitosť. Na rozdiel od iných kanibalských titulov ale vyzerá miestami dokonca vysokorozpočtovo. Samozrejme mierne preháňam, ale oproti iným kanibalským hororom, ktoré fakt poriadne smrdia grošom, sme tentokrát niekde úplne inde.

V KRVAVEJ AMAZONKE naozaj chýbajú klasické atribúty jej starších príbuzných. Je tu len pár symbolicky odrezaných ľudských hláv a asi dve scénky, v ktorých zvieratá požierajú bez uhnutia kamery iné zvieratá. Je tu síce aj scéna, v ktorej krokodíl zaútočí na plavkyňu, ale zjavne ide o dreveno-umelohmotnú (a dosť trápnu) atrapu. Tento film podľa mňa neosloví nikoho. Fanúšikov kanibalských talianskych gore rozhodne sklame a tých, ktorí talianske kanibalské horory nenávidia, tiež.

Schiave bianche: violenza in Amazzonia, Taliansko 1985, cca 90 minút

Réžia: Mario Gariazzo. Scenár: Franco Prosperi. Hudba: Franco Campanino. Kamera: Silvano Ippoliti. Hrajú: Elvire Audrayová, Will Gonzales a ďalší