Texaský masaker motorovou pílou 3D [4O %]
Hixploitation
Streda, 31 Júl 2013 04:00

Recenzia pokračovania slávneho hixploitationu o kanibalovi Leatherfaceovi a jeho úbohých obetiach.

Obsahuje spoilery.

Najskôr mi dovoľte niečo k názvu predtým, než mi zaň začnete nadávať. Je dosť dobre možné, že až budú tento nevydarený horor napr. o 8 rokov uvádzať slovenské televízie, pomenujú ho úplne inak. Právo na to majú. Pokojne sa to môže volať „Blbec z Blbova 118“. Oveľa horšie, ako TEXASKÝ MASAKER MOTOROVOU PÍLOU 3D (ďalej len TCM3D) by to nebolo. No tu a teraz (v júli 2013, čiže v dobe, keď bol film v našich končinách uvedený LEN na video a iný oficiálny preklad názvu nebol k dispozícii) musím brať do úvahy za smerodajný TEXASKÝ MASAKER MOTOROVOU PÍLOU 3D. Volá sa to teda úplne rovnako, ako remake z roku 2003, akurát je k názvu pridané „3D“... ktoré tam ale podľa mňa o 8 rokov, keď snímku uvedie nejaká slovenská televízia, nezostane, lebo v televízii asi 3D triky nebudú. Zlý a jemne povedané nevhodný preklad má za následok, že si mnohí diváci môžu myslieť, že sa nejedná o nový film, ale o do 3D prevedený remake z roku 2003. Takže – nejedná!

Je to komplikované zrejme i pre fanúšikov tejto série (aj keď pochybujem, že nejakých hardcore-extra má...). Takže si najskôr vysvetlime, ako tento film (ne)zapadá do celkového univerza ságy TEXASKÝ MASAKER MOTOROVOU PÍLOU (ďalej len TCM).

Začalo sa to v roku 1974 prvým dielom, ktorý je dnes klasickým pilierom hixploitationu. Nasledovala dvojka (1986), trojka (1990) a čosi ako štvorka s Matthewom McConaugheym a Renée Zellwegerovou (1994). To už ale bolo také zlé, že to producenti na najbližších X rokov vzdali a k ságe sa vrátili až v roku 2003, keď ju reštartoval remake Marcusa Nispela a producenta Michaela Baya. V roku 2006 k nemu pribudol prequel (znova z Bayovej dielne), ten ale môžeme vnímať len ako prequel k remakeu a nie ako prequel k úplne prvého filmu série. Rovnako tak remake čisto technicky nie je 100%-ným remakeom originálu (už kvôli chaosu v menách a priezviskách kanibalskej rodiny). Ale až tak do detailov asi ísť nemusíme.

Prequel ale nebol príliš dobrý (a hlavne nebol príliš zárobkový) a tak Bay zo série odišiel a v roku 2013 vznikol dnes recenzovaný projekt a to rovno v produkcii Kima Henkela a Tobea Hoopera - ľudí, ktorí sériu kedysi vymysleli (ako režisér, scenárista alebo producent sa vždy aspoň jeden z nich podieľal na všetkých dieloch série, s výnimkou tretieho). Takže ešte raz: ako dnešný film zapadá do série TCM?

Tak všelijako, ale vďaka prológu je to plus mínus jasné: je to pokračovanie prvej časti z roku 1974! V úvode dnešnej snímky sa totiž vraciame v čase do 70-tych rokov. Ak si originál pamätáte, viete, že jeho hlavnej hrdinke sa podarilo utiecť zo zovretia Leatherfacea (a jeho šialenej rodiny). Zavolala políciu, polícia prišla, no zároveň prišli aj miestni sedliaci so „zmyslom pre spravodlivosť“, dom s rodinou (a Leatherfaceom ukrytým v jeho podzemných priestoroch) obkľúčili a napriek protestu polície podpálili. Všetci šialenci v dome umreli, vrátane Leatherfacea. To si sedliaci aspoň mysleli.

Jeden zo sedliakov kúsok od domu následne našiel preživšiu: ťažko zranenú ženu, ktorej sa podarilo z horiacej budovy v poslednej chvíli utiecť. V náručí drží bábätko. Svoju dcéru. Sedliak ženu zabije a dieťa vezme pre seba a svoju manželku, keďže sa im nikdy nepodarilo mať vlastné deti.

Následne dej skáče do súčasnosti, no ja osobne som si nikde nevšimol, že by bol uvedený konkrétny rok, v ktorom sa príbeh odohráva. Teoreticky by sa malo jednať maximálne o rok 1994. Ak totiž vezmeme do úvahy, že dej originálu sa odohráva v roku 1974 (ale aj to len predpokladám, úplne prvú časť som videl veľmi dávno a skutočne si presný rok nepamätám, takže sa tomu ešte prípadne možno časom budem venovať dole v komentároch), dej dnešného filmu (ktorý na originál nadväzuje) sa logicky (keďže hlavnou hrdinkou je už dospelé bábätko v podaní 27-ročnej Alexandry Daddarioovej z PERCYHO JACKSONA: ZLODEJA BLESKU) musí odohrávať okolo roku 1994. Prečo? Pretože hrdinka je evidentne mladá baba, ktorá pravdepodobne len nedávno vyšla zo školy a teraz sa snaží uchytiť v prvom zamestnaní aj vzťahu.

Takže rozmýšľam týmto smerom:

Dej prvého TCM sa odohráva v roku 1974.

Hrdinka TCM3D mala v roku 1974 povedzme pár mesiacov (dní? Rokov na 100% nie.).

V TCM3D všetko napovedá tomu, že má cca dvadsať rokov (na tridsať, nedajbože viac, rozhodne príliš nevyzerá).

Čiže mi z toho logicky vychádza, že dej TCM3D sa musí odohrávať v roku 1994.

Nie?

Lenže! Ak je to naozaj rok 1994, potom je zaujímavý typ mobilu, ktorý sa v TCM3D vyskytuje a ktorý v roku 1994 rozhodne neexistoval.

Aby som to uzavrel a zároveň skomplikoval: séria TCM sa dostala do situácie, keď v rámci jednej série existujú dve! Do prvej sa radí originál, dvojka, trojka, snáď aj štvorka a TCM3D a do druhej Nispelov remake a jeho prequel. Dobré, čo? Alebo ani nie...?

Ale späť k deju. Hrdinka TCM3D sa dozvedá krutú pravdu o svojom skutočnom pôvode a nahnevane odchádza do svojho rodného mestečka v spoločnosti štyroch úplne nezaujímavých rovesníkov, aby tu prebrala zdedený dom po svojej „skutočnej“ babičke. Tá až do svojej nedávnej smrti v podzemí dodnes (!) ukrývala/zamykala Leatherfacea (tým pádom má v TCM3D koľko? Päťdesiat? Šesťdesiat?!) a kŕmila ho, aby nezomrel od hladu. Leatherface úvodný požiar samozrejme prežil (lebo bol ukrytý v suteréne, rafinované).

To všetko režisér John Luessenhop (GANGSTRI s Mattom Dillonom) vyrozpráva už v prvých tridsiatich minútach. Bol som prekvapený rýchlym vývojom deja, lebo film mal „až“ hodinu a pol a nebolo mi jasné, o čom bude, keď som všetko vedel po prvej polhodine. Následne sa do hry pravdaže zamontoval Leatherface s motorovou pílou, no behom cca dvadsiatich minút zabil všetky nedôležité postavy s výnimkou hrdinky (ktorá je v skutočnosti jeho sesternicou, ale on o tom nevie a ona sa to dozvie až neskôr). Následne dej ešte nejakú trištvrte hodinu vyčerpávajúco pokračuje, aj keď by pravdaže bolo lepšie, keby nepokračoval.

Mňa osobne síce oslovila nadväznosť na prvý diel, páčila sa mi brutalita (mám radšej atmosférické než krvavé horory, ale predsa len k tejto sérii gore proste patrí) a celé to nebolo až také mizerné a béčkarské, ako som čakal. Herci dostali hrozne napísané postavy, ale nie sú veľmi nesympatickí (jedným z nich je syn Clinta Eastwooda). Takže sa to celkom dá zvládnuť. A niektorým scénam nechýba aspoň pokus o atmosféru.

No po stránke logiky to bola jedna veľká tragédia. Policajt neuposlúchne rozkaz svojho nadriadeného... Hoci je jasné, že v dome X došlo k niekoľkonásobnej vražde a je možnosť, že vrah je stále dnu, šerif do budovy pošle jedného chlapíka a sám zostáva piť kávu na policajnej stanici... Po vypálení domu (v prológu) si „výpalníci“ nezrátali počet kostier/obhorených tiel a teda si nevšimli, že takmer dvojmetrové telo (kvôli ktorému to celé robili) tam nie je... Policajt počas prehľadávania budovy stíha všetko v pohode nahrávať na mobil a pritom telefonovať (v hrobovom tichu, pričom hocikde môže byť masový vrah)... O namakanej kondičke postaršieho chlapa, ktorý bol posledné cca dve desaťročia zavretý v suteréne radšej ani nehovoriac...

Zaujímavá je benevolentná reakcia šerifa, ktorý na vlastné oči uvidí, ako jeho podriadený omylom strelí do hlavy nevinné dievča. No čo chlape, stáva sa, nemala tam čo robiť, daj si žuvačku.

Unikátny je spôsob úteku pred masovým vrahom, ktorý ma medzi desiatkami vrieskajúcich ľudí naháňa s naštartovanou motorovou pílou. Čo urobím? Predsa sa vyštverám na najbližšie ruské kolo.

Pozoruhodné je, že z Leatherfacea sa na konci stáva čosi ako hrdina dňa a happyend pozostáva z toho, že z hrdinky sa stane psychopatka, ktorá svojho milovaného retardovaného bratranca (a zároveň masového vraha a kanibala) láskyplne zavrie do podzemia a svoju lásku mu dokazuje nosením jedla ako psovi.

Pričom šerif podľa všetkého o tom vie, no tiež to svojím spôsobom pokladá za šťastný koniec! Takže asi tak...

Texas Chainsaw, USA 2013, cca 92 minút

Réžia: John Luessenhop. Scenár: Adam Marcus, Debra Sullivanová, Kirsten Elmsová. Hudba: John Frizzell. Kamera: Anastas N. Michos. Hrajú: Alexandra Daddarioová, Bill Moseley, Dan Yeager, Scott Eastwood a ďalší