Kožená tvár III [4O %]
Hixploitation
Streda, 17 Apríl 2013 04:00

Recenzia hixploitationu TEXASKÝ MASAKER MOTOROVOU PÍLOU 3 alias KOŽENÁ TVÁR III (1990).

Recenzia obsahuje spoilery.

Najskôr sa chcem vyjadriť k príšernému názvu. V origináli sa film volá „Leatherface: Texas Chainsaw Massacre III“. Teda v zásade čosi ako „Leatherface: Texaský masaker motorovou pílou 3“ - čo by bolo niečo podobné, ako keby sa DETSKÁ HRA 3 nevolala DETSKÁ HRA 3, ale „Chucky: Detská hra 3“. Tak či onak, jedná sa o pokračovanie kultového nízkorozpočtového exploatačného hixploitationu Tobea Hoopera a Kima Henkela z roku 1974, ktorý býva pokladaný za pilier hixploitationu (spolu s Boormanovým VYSLOBODENÍM a Cravenovým kúskom HORY MAJÚ OČI). V roku 1986 Hooper a Henkel urobil dvojku (s Dennisom Hopperom) a o štyri roky neskôr vznikla dnes recenzovaná trojka. Tá je v našich/českých končinách známa pod názvom KOŽENÁ TVÁR III (Kožená tvár je prezývka ústredného kanibalského psychopata série, v origináli Leatherface). Takže, názov „Kožená tvár III“ je zvláštny už z toho dôvodu, že filmy „Kožená tvár“ a „Kožená tvár 2“ neexistujú (existujú filmy „Texaský masaker motorovou pílou“ a „Texaský masaker motorovou pílou 2“). Toľko k BLBÉMU slovenskému názvu.

Ešte dodám, že po dnes recenzovanej trojke vznikla v roku 1994 príšerná štvorka s Matthewom McConaugheyom v zápornej úlohe a s Renée Zellwegerovou v úlohe jeho nevinnej obete. Štvorku, ktorú by fanúšikovia série najradšej nikdy nevideli, paradoxne režíroval duchovný otec ságy Henkel. Keďže ale po tomto pekle zrejme už naozaj nebolo kam pokračovať, producenti texaskú sériu v roku 2003 reštartovali - Michael Bay produkoval remake s Jessicou Bielovou a R. Lee Ermeym. O tri roky neskôr vznikol (zasa v Bayovej produkcii) prequel a tento rok mal premiéru ďalší diel série.

Čo sa týka trojky, napíšem to na rovinu. Dvojku sa mi nepodarilo včas zohnať a pozrieť si ju a tak som si trojku pozrel bez jej znalosti. V čase pozerania som každopádne videl okrem dvojky všetky časti tejto série (okrem tohtoročnej) a pri sledovaní trojky som nemal pocit, že mi (kvôli neznalosti dvojky) unikajú zásadné informácie.

Dobrou správou je, že trojka je obstojný horor, patriaci skôr k tomu lepšiemu z hororových sérií, čo v 80-tych rokoch 20. storočia v Hollywoode vzniklo. Myslím, že aj divák, ktorý nie je vyloženým fanúšikom tejto série (ani ja nie som), by mohol byť spokojný, pretože z nej väčšinu času dýcha príjemná hororová atmosféra filmov ako HALLOWEEN 2, KVÍLENIE VLKOLAKOV, PIATOK TRINÁSTEHO, PSYCHO II, MANIAC COP, KUKURIČNÉ DETI, VOSKOVÉ MÚZEUM, ALIGÁTOR, STOPÁR atď.

V KOŽENEJ TVÁRI III ostatne nielenže hrajú viacerí herci zo starších hororov (obrovský Afroameričan Ken Foree sa objaví v podobnej úlohe dobrého drsňáka, akú mal v Romerovom ÚSVITE MŔTVYCH alebo uvidíme aj Williama Butlera zo siedmeho PIATKU TRINÁSTEHO), ale ju režíroval Jeff Burr, ktorý neskôr nakrútil štvrtého a piateho MAJSTRA BÁBKARA. On a snaživí herci (ťažko odpustiteľné by bolo aspoň okrajovo nespomenúť vtedy 32-ročného budúceho Aragorna z Jacksonovho PÁNA PRSTEŇOV Vigga Mortensena v úlohe šialeného násilného kanibala) dávajú snímke pocit nie úplnej zbytočnosti. Skôr niečoho, čo je relatívne dôstojným pokračovaním klasického hororu. Určite im v tom do značnej miery pomáha aj nie podpriemerný scenár Davida J. Schowa, budúceho scenáristu tretích a štvrtých KRITEROV, komiksovej VRANY Alexa Proyasa alebo HÔR ZALIATYCH KRVOU od producenta Joea Silvera. Scenár je zaujímavý napríklad tým, že sa nesústredí len na gore (ktoré je ale pomerne tuhé, robil ho ostatne Greg Nicotero, dnes známy ako čoraz renomovanejší „tvrdý maskér“ PREDÁTOROV a „Walking Dead“), ale i na postavy. Vždy sa mi páčili horory, v ktorých proti zlu stálo silné dobro. Takže som bol pri pohľade na rešpekt budiaceho Kena Foreeho logicky spokojný (lepší by bol už len Tony Todd). Scenár pravdaže obsahuje množstvo hlúpych a zbytočných žánrových klišé (predovšetkým nesmrteľnosť záporných postáv zas a znova vstávajúcich z mŕtvych), ale celkovo tretí diel nechutnej texaskej série hodnotím v podstate kladne.

Je na ňom každopádne vidieť, že vznikol v 90-tych rokoch, ktoré boli úplne iné, ako osemdesiate. Napriek tomu sa viacero hororov snažilo tváriť, že sa stále píšu osemdesiate...

Leatherface III: Texas Chainsaw Massacre, USA, cca 80 minút

Réžia: Jeff Burr. Scenár: David J. Schow. Hudba: Jim Manzie, Patrick Regan. Kamera: James L. Carter. Hrajú: Kate Hodgeová, Viggo Mortensen, Ken Foree, William Butler a ďalší