Tieň vlka [6O %]
Historický film
Pondelok, 24 September 2012 04:00

Recenzia eskimáckej historickej trilerovej drámy s Louom Diamondom Phillipsom a Donaldom Sutherlandom TIEŇ VLKA (1992).

Recenzia obsahuje spoilery.

TIEŇ VLKA je dobrý dôkaz toho, ako si s nami niekedy naša myseľ, naše spomienky, zahrávajú. Tento takmer triler, odohrávajúci sa v 30-tych rokoch 20. storočia, som videl ako malý chlapec a keď som sa ho chystal po dlhých, dlhých rokoch pozrieť znova, už ako 30-ročný, bol som v tom, že ide o príbeh mladého Eskimáka (Inuita, ak chcete), ktorý zabije zlého bieleho muža a utečie do smrtiacej snežnej divočiny pred bielym policajtom (Donald Sutherland), ktorý ho nemilosrdne prenasleduje v prostredí, ktoré je smrteľne nebezpečné i pre miestnych obyvateľov, ktorí sa tu narodili, jazdia na psích záprahoch, lovia veľryby a žijú v iglu.

Preto ma prekvapilo (keď som si film zasa pozrel), že postava policajta je už po prvej hodine (dvojhodinovej snímky) brutálne zavraždená. Myslel som si, že bude len zranená, no nie – naozaj je zavraždená. Takto som si ten film ale nepamätal! Čakal som, čo bude ďalej – aký bude ďalší vývoj deja. Aký bol? Taký... trocha o ničom. Čo ma utvrdilo v presvedčení, že film vznikol na počesť odolných Eskimákov. Aby im vzdal poklonu za ich mimoriadne tvrdý život v úplne šialených podmienkach, v ktorých by bežný Slovák umrel po piatich hodinách. No a aby sa nepovedalo, tento hold tesne pred nakrúcaním dostal „niečo ako scenár“. Aby sa nepovedalo.

Nemyslím to v podstate zle, pretože tento film vás možno bude baviť paradoxne skôr v scénach, v ktorých sa nič okolo vyšetrovania vraždy nedeje, než v „zaručene napínavých“ scénach, v ktorých Donald Sutherland vyšetruje nepríjemný prípad v jame levovej a keď si to uvedomí... je už neskoro. Vôbec, Sutherland dostal len podpornú roličku - keby som mal zrátať jeho priestor, cez 15 minút by to asi nešlo!

Neskôr do deja síce zasiahnu jeho kolegovia, ktorí tušia, čo sa v eskimáckej osade stalo, no stane sa to až na konci a jedná sa skôr o symbolické akčné zakončenie deja, než plnohodnotné finále.

Film kvôli tomu, že nemá "poriadny" scenár, pôsobí ako rekonštrukcia „obyčajného eskimáckeho života“. Vidíme odvážneho mladého muža v presvedčivom podaní Loua Diamonda Phillipsa (ktorý má okrem amerických génov údajne aj indiánske írske, škótske, filipínske, španielske a čínske), ako si zakladá rodinu, ako stavia obydlie pre túto rodinu alebo ako bojuje s mystickým vlkom alebo medveďom alebo ako loví veľrybu. Tieto scény sú nakrútene kvalitne, no chýba im údernosť a pôsobivosť. Snímka je skôr matná, než zaujímavá a to ju nemusíme porovnávať ani s rok predtým nakrúteným druhým TERMINÁTOROM. Hodil by som to na neskúseného francúzskeho režiséra Jacquesa Dorfmanna. Zaujímavé je, že niektoré zdroje uvádzajú aj spolu-režiséra. Tým by mal byť istý neskúsený Pierre Magny. O žiadnom z týchto pánov som neskôr už nepočul.

Naprieč celým filmom postupuje mystická atmosféra, vyplývajúca z eskimáckej „jednoduchej“ povahy, úzko spätej s prírodou. Pomáha aj hŕstka sexuálnych scén, ktoré sú relatívne otvorené (no netešte sa, je ich málo a nie je to nič hardcore, čo sa detailov týka, tieto scény sú však nakrútené dosť naturalisticky, takže v konečnom dôsledku pôsobia drsnejšie, než v skutočnosti sú).

Pochváliť ešte musím pôsobivú výpravu, Jennifer Tillyovú ako hrdinovu ženu, slávneho čínskeho herca Tošira Mifuneho (SEDEM SAMURAJOV) ako alkoholického vodcu kmeňa, charizmatických komparzistov a kostýmy.

Na film (napriek snahe skoro všetkých zúčastnených) napadol prach. Preto milo prekvapí, že hoci vznikol v roku 1992, nezostarol ani v roku 2012. Dodnes mu však chýba údernosť, svižnosť a strhujúce tempo... mám ale pocit, že nič také vo svojom filme tvorcovia zrejme aj tak od samého začiatku nechceli mať...

Smutný pohľad je s odstupom času nakoniec len na Phillipsa. Ten mal v čase TIEŇA VLKA za sebou už MLADÉ PUŠKY 1 – 2 a RENEGÁTOV (všetky tri s Kieferom Sutherlandom) a bola mu predpovedaná ružová budúcnosť plná hitov, fanúšikov a cien. Bohužiaľ, hoci sa v nasledujúcich rokoch úplne nestratil (nájdete ho v prepadáku DETEKTÍVI Z HOLLYWOODU? Transvestický policajt!) a občas dokonca podal výborný výkon (VEĽKÝ ZÁŤAH, BÚRKA, ODVAHA POD PAĽBOU), dnes je pokladaný za smoliara, ktorý je rád, ak dostane hlavnú rolu v béčkarskom horore (NETOPIERE, KRVAVÁ VODA, SUPERNOVA).

Shadow of the Wolf, Francúzsko | Kanada, cca 112 minút

Réžia: Jacques Dorfmann, Pierre Magny. Scenár: Jacques Dorfmann, Evan Jones, David Milhaud, Rudy Wurlitzer (podľa novely Yvesa Thériaulta). Hudba: Maurice Jarre. Kamera: Billy Williams. Hrajú: Lou Diamond Phillips, Toširo Mifune, Jennifer Tillyová, Donald Sutherland, Nicholas Campbell a ďalší