Konšpirátor [6O %]
Historický film
Streda, 28 Marec 2012 04:00

Recenzia historickej drámy Roberta Redforda s Jamesom McAvoyom KONŠPIRÁTOR (2010). Recenzia je zároveň tak trocha reflexiou Redfordovej hereckej a režisérskej kariéry.

15. 4. 1865 herec John Wilkes Booth (Toby Kebbell) spáchal atentát na v poradí šestnásteho amerického prezidenta, Abrahama Lincolna (Gerald Bestrom). Lincoln, ktorý sa snažil o zrušenie otroctva, síce prežil, ale na druhý deň zomrel.

Do prípadu sa obuli kompetentné zložky. Výsledkom ich pátrania bolo zastrelenie Bootha a polapenie jeho údajných komplicov. Následne si súd vzal do parády majiteľku penziónu Mary Surrattovú (nudná Robin Wrightová alias Jenny z FORRESTA GUMPA), lebo jej syn John (Johnny Simmons) sa vraj tiež na atentáte podieľal. Vojenský súd, ktorý ženu súdil (napriek tomu, že to zrejme mal robiť skôr súd civilný...), dospel k názoru, že žena o pripravovanom atentáte logicky musela vedieť (keďže strojcom atentátu bol aj jej syn a s komplicmi sa pravdepodobne stretal v penzióne svojej matky). Preto by mala byť potrestaná aj ona, aby národ dostal krv a Amerika mohla ísť ďalej.

Surrattovej obhajoby sa po počiatočných protestoch ujíma vojnový veterán, ani nie 30-ročný právnik Frederick Aiken (Škót James McAvoy – POSLEDNÝ ŠKÓTSKY KRÁĽ, WANTED, X-MEN: PRVÁ TRIEDA). Ten však čoskoro precitne z ľahkovážneho názoru, že Amerike ide o spravodlivosť...

Robert Redford bol vždy krásavec, ktorý nikdy nemal problém obliecť si tesné rifle a v takom stave sa ukazovať na kameru. Občas sa ale pozabúda na to, že už v týchto svojich „krásavcových“ dobách vyhľadával ambiciózne príbehy. Nepatrí teda k na starobu zmúdreným kovbojom, ktorí do päťdesiatky blbli a od päťdesiatky do osemdesiatky robili „veľké drámy“ (ako Clint Eastwood). Redford bol „uvedomelý“ už v mladom veku (JEREMIAH JOHNSON, TAKÍ SME BOLI, ELEKTRICKÝ JAZDEC, SPOMIENKY NA AFRIKU). Dokonca i v odľahčenej polohe bol zaujímavý (BOSÉ NOHY V PARKU, BUTCH CASSIDY A SUNDANCE KID, PODRAZ, PRIRODZENÝ TALENT).

Redford bol odjakživa krásavec s démonmi. Rád maľoval a vždy chcel mať od všetkých pokoj a žiť si svoj život. Že sa stal hviezdou, za to v podstate nemohol; len hral vo filmoch, ktoré sa stali hitmi a obľúbila si ich odborná filmová kritika, i bežný „komerčný“ divák. Hoci pred verejnosťou Redford úspešne unikol (na ranč v Utahu) a vystačil si bez škandálov v bulvárnych novinách.

Bohužiaľ, s pribúdajúcim vekom účinkoval v čoraz jednoduchších látkach. Miestami pripomínali naivné americké rozprávky v najhoršom zmysle slova (NESLUŠNÝ NÁVRH, ŽIŤ PO SVOJOM). Či to robil preto, lebo si aj v týchto slabých scenároch našiel svoje alebo chcel hrať a nikto mu neponúkol lepší príbeh (alebo skrátka potreboval peniaze, či už na platenie faktúr alebo financovanie svojich režisérskych projektov), je v podstate jedno. Meno Robert Redford prestávalo byť synonymom pre inteligentné filmy a stávala sa z neho šou (pochybujem, že o 30 rokov bude SPY GAME tým, čím sú dnes TRI DNI KONDORA).

Aby toho nebolo málo, začali ho opúšťať najvernejší. Fantastický kameraman BUTCHA CASSIDYHO A SUNDANCEA KIDA Conrad L. Hall zomrel v roku 2003. Hall však spolupracoval predovšetkým na filmoch s Redfordovým najvernejším kamarátom z hereckej branže, Paulom Newmanom (FRAJER LUKE, ROAD TO PERDITION). Ten zomrel v roku 2008. Redfordov dvorný režisér Sidney Pollack tiež v roku 2008. Richard Farnsworth, ktorého si Redford vždy vážil a dával mu drobné (ale skvelé) úlohy vo svojich snímkach (PRIRODZENÝ TALENT, HAVANA), ho opustil už v roku 2000...

Redford strácal životné istoty. Aspoň v súkromnom živote. Vo filmovom ich stratil už keď v roku 1993 hral v limonáde s Demi Mooreovou NESLUŠNÝ NÁVRH. Po tomto roku to už nebol tak úplne „ten“ Redford... INTÍMNE DETAILY či ÚNOS naozaj nie sú žiadne zázraky. Stal sa z neho skôr muž, na ktorého sa skutočný Redford už len unavene hrá, aby dobre zarobil a zarobené peniaze mohol použiť na svoje ambiciózne režisérske pokusy... čo je ale svojím spôsobom tiež chvályhodné... a je pravda, že ani v tomto období úplne nezhlúpol (osobne sa mi POSLEDNÁ PEVNOSŤ páči na 80%, hoci má chyby).

Jedinou nádejou preňho zostala réžia. Poslúchol svoj šiesty zmysel - prestal hrať a vrátil sa k réžii. V nej ostatne dosiahol veľký úspech už v roku 1980, keď režijne debutoval OBYČAJNÝMI ĽUĎMI a hneď za to dostal režisérskeho Oscara. Následne nakrútil VOJNU O FAZUĽOVÉ POLE, A RIEKA TEČIE s Bradom Pittom, QUIZ SHOW s Johnom Turturrom, ZAKLÍNAČA KONÍ (v ňom noodolal a zahral si hlavnú rolu), golfovú LEGENDU O SLÁVNOM NÁVRATE a zatiaľ posledný raz dal o sebe ako režisér vedieť v roku 2007 politickými HRDINAMI A ZBABELCAMI s Meryl Streepovou a Tomom Cruiseom. Podľa mňa dobrá správa je, že jeho najnovší film (v ktorom nemá ani len cameo), KONŠPIRÁTOR, je niečo podobné, ako HRDINOVIA A ZBABELCI, ktorí sa mi páčili, aj keď som im miestami nerozumel.

KONŠPIRÁTOR je tichý, komorný a dialógový film. Ak sa na to pripravíte, mohlo/malo by vás to baviť. Ak budete čakať akčné bojové scény z frontu, krvavé detaily alebo romantickú líniu, budete sklamaní. Redford, vo vlastnej produkcii, dal dokopy komplikovaný film za málo peňazí (cca 25 miliónov dolárov), ktorý rozmýšľa. Ak od tohto filmu niekto čakal, že sa stane hitom, bol naivný (i pre „odťažitosť“ sa k nám film dostal až začiatkom roka 2012, aj to len na DVD – do kín vôbec nešiel -, hoci vznikol už v roku 2010). Naivný ale bol asi aj ten, kto čakal, že sa snímka stane horúcim kandidátom na Oscarov. Hoci je po všetkých stránkach poctivá, je zároveň taká nevýrazná, že to na Oscara skutočne nebolo. Napriek tomu je fajn, že sa nikto nepredvádza. Herci potichu hrajú svoje party, dialógy sú logické a scény zábavne končia vo chvíli, keď mohli byť najzaujímavejšie (McAvoy nedá Hustonovi ani raz do nosa, hoci má k tomu minimálne v jednej scéne blízko, no práve toto nevyhrocovanie ma vlastne celkom bavilo...). Kamera a výprava sú super, ale pritom také decentné, že sa v plnej kráse predvedú až počas záverečných titulkov s fotkami, ktoré mi trocha pripomenuli nádherné úvodné titulky BUTCHA CASSIDYHO A SUNDANCEA KIDA. Napriek tomu, že sa mi ale film plus mínus páčil, dosť ťažko sa mi o ňom píše.

Poďme k tomu najľahšiemu. Výprava a kostýmy sú dobré, atmosféra mi sedela. Nepáčila sa mi patetická, miestami až otravne burácajúca hudba. Títo herci by vážnosť scény bez problémov utiahli aj bez nej. Iba svojimi očami. McAvoy určite.

Dobrá správa je, že patetická hudba je jediná patetická vec v tomto filme. Inak skoro žiadne emočné vydieranie.

Najviac sa mi páčili herci. Väčšina dostala silne napísané postavy: Tom Wilkinson ako hrdinov zbabelý mentor, Danny Huston ako pomerne realisticky skurvený žalobca. Redford chcel mať i najnedôležitejšiu rolu obsadenú známym hercom, takže uvidíme Íra Colma Meaneyho (agent, s ktorým v CON AIR „nebude nikto vyjebávať“) ako šéfa vojenského súdu alebo Alexis Bledelovú (Rory zo „Žien z rodu Gilmorovcov“) ako hrdinovu morálne slabú lásku (ktorá to ale nakoniec plus mínus zvládne, i vďaka tancu).

Nikto z hercov na seba lacno nestrháva pozornosť. Všetci sa nechali pokojne, pokorne a vtipne viesť Redfordovým režijným umením. Potichu, nenápadne a bez trápnych veľkých slov a gest sa dopracovať ku koncu. Niektorí sa nechali kvôli spolupráci s Redfordom zamaskovať na nepoznanie, takže až v záverečných titulkoch som zistil, že vo filme hral aj Kevin Kline. Režisér ale zatláča charaktery postáv do úzadia možno až príliš; drzo chrapúnsky ksindel Norman Reedus (BLADE 2, „The Walking Dead“) určite mohol povedať aspoň dve vety a nie len celý film potichu stáť v súdnej sieni.

Redford si o sebe myslí, že vie vytvárať silné ženské postavy... ale rozmýšľam, či ma viac nudila majiteľka penziónu, jej dcéra alebo hrdinova matná láska.

Naopak, len čo dôjde na mužov a priateľstvá medzi nimi, ukazuje Redford silnú stránku. Len čo nám ukáže spoločné scény McAvoya a jeho dvoch kamarátov, ktorých zábavne i na malom priestore zahrali Justin Long (JEEPERS CREEPERS 1 - 2, STIAHNI MA DO PEKLA, umývanie auta pred obéznym homosexuálnym sedliakom vo VYBÍJANEJ: CHOĎ DO TOHO NA PLNÉ GULE) a James Badge Dale, je to paráda. Škoda, že im Redford nedal väčší priestor. Obaja hrajú hrdinových jediných skutočných priateľov. Stoja pri ňom nielenže v najťažších chvíľach jeho života, ale dokonca ich to baví a čím viac nenávisti sa na jeho hlavu znáša (napr. zo strany spoločnosti, ktorá je znechutená z toho, že si dovolil obhajovať zločincov), tým pevnejšie za ním stoja a situáciu so sfanatizovaným davom berú s humorom (!). Hrozne osviežujúce je aj to, že sa celý čas normálne rozprávajú a hrajú na klavíri. Nikto z nich na seba nezvýši hlas, nepohádajú sa. Táto traja herci sú takí dobrí, že ak by sa Redford rozhodol nakrútiť remake „dua z Bolívie“ a úlohy obsadiť Longom a McAvoyom (alebo Reedusom!), veľmi by som sa potešil. Možno je správny čas, začať myšlienkou na remake reálne zaoberať. Kým ju neprevezme Brett Ratner alebo podobný somár.

No aby som bol ale úprimný: scény, v ktorých hrdina trávi čas so svojimi priateľmi, boli z celého dvojhodinového filmu (preview) asi jediné, ktoré ma „skutočne“ bavili. Myslím si ale, že je to dané aj tým, že sme ako diváci možno spohodlneli. Nechce sa nám rozmýšľať. Ak je vo filme čestná postava, berieme to ako nudné filmové klišé (pritom McAvoy je mladý muž, ktorému sa česť a odvaha dajú bez problémov veriť). Ani nám nenapadne, že takýto ľudia určite existovali a existujú aj dnes, hoci je o nich málo počuť. Je to od nás strašne drzé a hnusné a Redford (ktorý film zároveň produkoval) si nás nezaslúži.

„Vám ale nejde o spravodlivosť. Ide vám o pomstu.“

The Conspirator, USA, cca 122 minút

Réžia: Robert Redford. Scenár: James D. Solomon. Hudba: Mark Isham. Kamera: Newton Thomas Sigel. Hrajú: James McAvoy, Robin Wrightová, Justin Long, Evan Rachel Woodová, Alexis Bledelová, Danny Huston, Kevin Kline, Tom Wilkinson, Norman Reedus, Colm Meaney a ďalší