Anonym Emmerich
Historický film
Napísal Ivan Kučera   
Streda, 31 August 2011 04:00

Trailer na historický film ANONYMOUS od režiséra DŇA NEZÁVISLOSTI.

Nemec Roland Emmerich sa doma preslávil ako sci-fi režisér, ktorý v štýle zručnej americkej mentality dokázal i za menší peniaz nakrútiť dobre vyzerajúci MESIAC 44.

Amerike sa jeho štýl zapáčil a v roku 1992 mu umožnila nakrútiť nenáročné akčné sci-fi béčko UNIVERZÁLNY VOJAK. Vyzeralo to naivne, ale Jean-Claude mal parádny zadok, Dolph Lundgren náhrdelník z uší vietnamských vojakov a nasledujúce časti ukázali, že to mohlo dopadnúť aj horšie.

Emmerich následne dostal o čosi lepších hercov, vyšší rozpočet a zaujímavejší scenár. Výsledkom bola dänikenovská HVIEZDNA BRÁNA. Nebola práve najdokonalejšia, ale nasledujúci naivný seriál dokázal, že to mohlo dopadnúť ešte horšie.

V roku 1996 Emmerich nakrútil jeden z najbombastickejších trhákov desaťročia, DEŇ NEZÁVISLOSTI. Producenti dodnes rozmýšľajú o dvojke, hoci sa jedná o snímku typu ČEĽUSTE, teda o film, ktorý NEMÔŽE mať pokračovanie (čo neznamená, že nebude mať). Dnes má ID4 mnohých pokračovateľov (z poslednej doby napr. SVETOVÚ INVÁZIU).

Nasledujúce projekty GODZILLA a PATRIOT boli hodnotené ako sklamania: slabé scenáre a predovšetkým malá (vzhľadom na vysoký rozpočet) tržba. PATRIOT navyše dokázal, že tvorca, ktorý vie iba vizuálne veľkofilmy, by nemal strácať svoj a predovšetkým náš čas s nudnými historickými látkami, v ktorých sa nevyzná, ktoré mu nejde a kde sa psychológia zasekla na pozícii „som smutný = usmievam sa“ alebo „mračím sa, znamená to, že som nahnevaný“.

DEŇ PO TOM bol návrat ku katastrofickým koreňom, keďže mnohí tvrdia, že dobrý Emmerich je len ak vyhadzuje do vzduchu americké alebo aspoň európske veľkomesto.

10 000 PRED KRISTOM bol však totálny mišung, v ktorom boli zakomponované veci, ktoré tam nemali čo robiť, čo pochopili aj diváci, ktorí mali z dejepisu štvorky.

2012 bol však znova „klasický“ katastrofický epos za obrovské peniaze, v ktorom Emmerich zničil celý svet a niektorým zaplietol hlavy tak, že veria, že rok 2013 už nebude.

Podobne, ako Holanďan Paul Verhoeven (ČIERNA KNIHA), i Emmerich ale pochopil, že v USA prekročil určitú hranicu, za ktorou sa z neho stal remeselník, robiaci drahé filmy, no nikto od neho nežiada experimentovanie, víziu, odvahu – a to je zle. Taký Wolfgang Petersen (POSEIDON) to napríklad nepochopil...

Roland odmietol režírovanie ďalšieho veľkofilmu so stovkami trikov a v americko-nemeckej koprodukcii nakrútil historickú drámu (triler?) ANONYMOUS s Vanessou Redgraveovou, Rhysom Ifansom, Joely Richardsononovou, Davidom Thewlisom (KŠEFT ZA VŠETKY PRACHY) a Derekom Jacobim. Kostýmový historický film vychádza z otázky „Čo ak William Shakespeare v skutočnosti neexistoval?“ (čo v podstate nie je nič provokatívne, táto otázka je riadne fúzatá).

Vtip je v tom, že kým Verhoeven sa doma v Holandsku preslávil malými filmami, postavených na scenároch a hercoch, Emmerich bol vždy, aj doma, keď ešte nebol slávny, predurčený na trikové akčné sci-fi. ANONYMOUS, ktorého režisér zároveň produkuje, preto vzbudzuje skôr rozpaky, než nedočkavé očakávania.