Orol Deviatej légie [6O %]
Historický film
Streda, 04 Máj 2011 16:18

Recenzia na (takmer) historického ORLA DEVIATEJ LÉGIE.

Pokiaľ ste videli CENTURION, viete, že v cca roku 117 (nášho letopočtu) v divokých britských lesoch zmizol 5-tisícový rímsky bojový oddiel (tzv. Deviata légia).

Nikdy sa nikto „poriadne“ nedozvedel, čo sa jej stalo. Nie som žiadny expert a nepoznám všetky verzie, ale mám pocit, že vysvetlenie „zmasakrovali ich v tamojších lesoch sa lepšie vyznajúci primitívni a suroví domorodci“ je najrozšírenejšie, až sa zvykne pokladať za pravdu. Pokojne ale Rimanov mohli uniesť aj mimozemšťania, pozabíjať vlkolaci alebo sa na to proste vybodli a založili si v lesoch rodiny. Bolo by to síce veľa rodín, ale prečo nie. Preháňam, iste. Chcem tým ale prízvukovať, že skutočne nie je jasné, čo sa stalo a predpokladám, že by sa musel stať zázrak, aby sme sa to raz dozvedeli.

OROL DEVIATEJ LÉGIE sa odohráva 20 rokov po udalostiach z CENTURIONA, takže sa svojím spôsobom jedná o sequel. Figuruje v ňom odvážny syn (ktorého prekvapivo dobre hrá Channing Tatum z G.I. JOE) veliteľa légie. Pred dvoma desaťročiami sa zľahla zem nielen po jeho otcovi a jeho mužoch, ale i po rímskom „symbole odvahy a cti“ (= železnom „toteme“ v tvare orla, odtiaľ názov filmu). Ten pre Rím znamená tak veľa, že senát súhlasí, aby sa mladík so svojím (britským a tajnostkárskym) otrokom (Jamie Bell) vybral za tzv. „Hadrianov val“ („stena“, oddeľujúca civilizovaný svet od gigantických lesov, v ktorých légia zmizla). Tu majú dvaja mladíci nájsť „Orla“ (ktorého údajne ukoristil jeden z tunajších barbarských kmeňov) a vrátiť ho „civilizovanému svetu“.

Stop prezrádzaniu deja: ten je, hoci som sa bál opaku, naprataný udalosťami, akciou, postavami, exteriérmi a interiérmi. No hoci je komplikovanejší, ako v CENTURION (kde sa od určitej chvíle skutočne len utekalo, sekalo a zasa utekalo), nie je to ani žiadny zázrak. Tvorcovia používajú klišé, ale nijako mimoriadne dobre a ak si pomyslíte, že táto postava zomrie, nakoniec zrejme skutočne zomrie. O nejaké veľké prekvapenia nejde, všetko je šablónovité, banálne a s prepáčením tuctové a neoriginálne. Akcie je málo a nie je extra zručná (v niektorých momentoch mi chýbala brutalita). Na filme je v zlom (ne)vidieť nie práve najväčší rozpočet a dať dve hodiny takému jednoduchému príbehu tiež nebolo práve najšťastnejšie.

Plusov je našťastie dosť na to, aby film nielenže stál aspoň za jedno pozretie, ale aby nebol kópiou CENTURIONA, ale plnohodnotným samostatným drsným historickým dobrodružstvom, náhodou sa odohrávajúcim v podobnom (rovnakom) prostredí (ale i tak netuším, prečo s ním strácal čas režisér, ktorý má doma Oscara a nakrútil veci ako PÁD DO TICHA a POSLEDNÝ ŠKÓTSKY KRÁĽ). Tatum je nečakane kvalitný, netvrdím, že z neho ide charizma, ale nie je tupý a hoci osobne „nevýrazné svalnaté typy bezstarostných amerických mladíkov“ nemusím, tu mi pasoval.

Prekvapením nie je výkon Jamieho Bella – chlapec, ktorý fenomenálne zatancoval ako 14-ročný (v roku 2000) v BILLYM ELLIOTOVI, sa stáva mladým mužom, ktorý vie, čo robí a na rozdiel od iných detských hviezdičiek, z ktorých následne vyrástli kreténi (Christian Bale), pôsobí dojmom, že sa mu oplatí držať palce. KING KONG ešte mohol byť náhoda; Jamie ma však rok za rokom a film za filmom čoraz naliehavejšie presviedča o tom, že už nie je ďaleko od hviezdnej pozície, z ktorej si bude môcť diktovať podmienky. JUMPERA si v podstate ukradol pre seba a o nič horšie na tom nebol ani v MŔTVEJ HLIADKE. O nič slabšie na tom nie je ani teraz a hoci nie je ideálnym prototypom akčného hrdinu (jeho útla postava meria 170 cm), nerušil ma. Ostatné úlohy sú obsadené slušne, ale nič, čo by ma zaujalo (jedinou slávnou tvárou je Donald Sutherland v menšej úlohe strýka).

Okrem hercov v dvoch titulných rolách ma zaujala výprava: film síce mal menší rozpočet, čo sa prejavilo napr. na akčných scénach. Ale rozbúrené studené rieky, strmhlavo sa rútiace s ohlušujúcim rachotom hmlistou divočinou, v ktorej je lepšie nespotiť sa, aby človek nedostal zápal pľúc, nestoja veľké peniaze: stačí mať dobrého kameramana a strihača. Film ponúka miestami krásnu výpravu, bohužiaľ menej, ako som čakal. Určite by som uvítal viac scén, v ktorých hrdinovia na koňoch putujú pochmúrnou divočinou a hrá do toho pesnička.

O nejakom veľkom „mraze“ nemôže byť reč (jediný raz ma jemne zamrazilo vo finálnom „bráňte Orla“ a to na dvojhodinový film nie je veľa). No vďaka hercom, prírode, nehlúpemu režisérovi a relatívne silnej zápletke, ma to bavilo.

The Eagle, USA/Veľká Británia 2011, cca 114 minút

Réžia: Kevin Macdonald. Scenár: Jeremy Brock (podľa knihy Rosemary Sutcliffovej). Kamera: Anthony Dod Mantle. Hudba: Atli Örvarsson. Hrajú: Channing Tatum, Jamie Bell, Mark Strong, Donald Sutherland a ďalší