Robin Hood [4O %]
Historický film
Streda, 03 November 2010 07:46

Recenzia na historický veľkofilm Ridleyho Scotta a Russella Crowea ROBIN HOOD.

ROBIN HOOD mal obrovské problémy. Povedať, že mal veľké problémy, by bolo skromné. Mal ich obrovské. Zrejme nikdy nikde na svete nevznikol film, ktorého scenár by sa počas nakrúcania nezmenil ani o slovko. Ale v prípade ROBINA HOODA bolo zmien tak veľa, že na konci stál iný film, než aký mal stáť na začiatku.

Písal som o tom v preview, ale opakovanie neuškodí. V prvom rade - film sa rozhodne nemal volať ROBIN HOOD. Mal sa volať NOTTINGHAM a jeho ústredným hrdinom mal byť tzv. „Šerif z Nottinghamu“, čo je podľa starej anglickej legendy večný nepriateľ dobrého zbojníka, ktorý bohatým bral, chudobným dával, tí druhí ho za to milovali, prví nenávideli a on so svojou vernou družinou sa pred prvými ukrýval v lese. Asi všetci sme videli aspoň pár filmov o Robinovi Hoodovi, od kreslených po hrané, od seriálov po film s Costnerom.

Podľa legendy síce bol Robin naozaj dobrý a šerif zlý, Ridley Scott sa ale rozhodol, i preto, že na túto tému už bolo povedaného veľmi veľa, sfilmovať notoricky známy príbeh úplne inak: tak, aby šerif bol kladnou postavou, kým Robin zápornou. No vážne. Siahol po svojom dvornom hercovi Russellovi Croweovi, ktorý mal hrať šerifa, kým Christian Bale (ktorý sa s Croweom stretol vo westerne 3:10 vlak do Yumy) Robina. Potom bol Bale vyhodený a Crowe mal hrať Robina aj šerifa. Nevymýšľam si. Do veci sa začína následne montovať samotný Crowe, pre ktorého je projekt zároveň producentským debutom, čo mu na bezstarostnej nálade nepridá a začína tlačiť na Scotta, na ktorého doteraz netlačil, lebo mu filmy neprodukoval, iba mu v nich hral. Z nakrúcania presakujú informácie o hádkach, Crowe chce iný film, ako Scott. Ale kto má pravdu? Režisér či producent? Dusné nakrúcanie obohacuje ešte aj verejne známa vec, že ako režisér, tak Crowe, sú prchké problematické osobnosti, ktorým netreba veľa a hneď im prasknú nervy a pália mosty. Scenár sa prepisuje tak často, že v jednej chvíli (po ZASA odloženej prvej klapke) sa dokonca zdá, že nebude najbližšie roky sfilmovaný (!), lebo sa nepáči režisérovi, ani hlavnej hereckej hviezde. Výsledný zmasakrovaný scenár nakoniec pripomína PRÍBEH O RYTIEROVI - a nielen preto, že ho napísal Brian Helgeland a hrá v ňom Mark Addy.

A zrazu tu máme film, v ktorom sa šerif de facto len mihne v ôsmych scénkach (a pripomína komickú postavičku) a Crowe hrá najklasickejšieho hrdinu (česť, hrdosť, sebadôvera, sloboda, nádej, zmysel života, pravdovravnosť, túžba po sexe a usadení), akého si len viete predstaviť.

Ak ste si o filme nič neprečítali a išli ste do kina na „tradičný film o Robinovi Hoodovi“, v kine vás čakal podvod, pretože Crowe nehrá Robina Hooda, ale chlapíka, z ktorého sa Robin Hood stane 5 minút pred koncom (film je teda v skutočnosti PREQUEL). Dovtedy vás čaká oceán (občas doslova) politikárčenia, nudných vzťahov a podpriemerných postáv. Miestami som mal problém spomenúť si, kto je kto.

Výprave tvorcovia (napriek mastnému rozpočtu) nedali, lesy ešte čo-to do seba majú (odohráva sa v nich ale minimum deja) a hoci mám brutálne akčné scény rád, tu mi nesedeli (v KRÁĽOVSTVE NEBESKOM áno, tu mi pripadali samoúčelné a pokojne by som sa bez nich zaobišiel). Dialógy neoslnivé, ohnivé preslovy hrdinu pred vojnou neohnivé, Cate Blanchettová odporná a hoci sa pokladám za fanúšika Russella Crowea a DOBRÝ ROČNÍK zbožňujem, ako „Robin Hood“ mi snáď prvýkrát v kariére pripadal nesústredený a netalentovaný, miestami trápny!

Ostatní herci sú na tom o čosi lepšie, ale ani tu žiadna sláva – Robinova verná družina málo prepracovaná, Max von Sydow a William Hurt sa vyčerpávajúco/vyčerpane bijú s klišé, do ktorého sú ich postavy oblečené. Ostatné postavy majú škaredé čierne brady a dlhé škaredé vlasy.

ROBIN HOOD je hybrid, ktorý sa na jednej strane snaží byť „historicky špinavý“, v druhej scéne ponúka humor (záchrana capa) a v tretej sa sekajú hlavy. Čo je to za bordel? Kebyže to aspoň režíruje nejaký blbý debutant...

Hoci nijako mimoriadne „neulietavam“ na filmoch Ridleyho Scotta (najviac sa mi páčili DOBRÝ ROČNÍK, VOTRELEC a KRÁĽOVSTVO NEBESKÉ), až takéto rozčarovanie som nečakal. Dych sa mi nezrýchľoval, dojatie nulové, smiech raz za hodinu. Možno ak by to malo hodinu a bol, bolo by to lepšie. Možno nie. Ale dve a pol hodiny... Nečudujem sa, že film sa stal prepadákom, na rozdiel od KRÁĽOVSTVA NEBESKÉHO si to zaslúžil, lebo je nevydarený a zlý. Čudujem sa, že do toho štúdio po prečítaní takého slabého scenára išlo. Crowe dobre jazdí na koni, ale za to sa percentá nedávajú.

Bolo to úplne to isté, ako keby sa v Hollandovej JÁNOŠÍKOVI odohrávalo 95% filmu v Rákocziho armáde, až na záverečných 5 minút by sa Juraj dostal do lesa, našiel si družinu a ozbíjal prvého boháča. Pozor ale! Netvrdím, že ROBIN HOOD je zlý film preto, že nie je o Robinovi Hoodovi. To je „len“ podvod a teoreticky je mi to fuk. HOOD je zlý film proste preto, že v ňom takmer nič nefunguje.

- ROBIN HOOD, USA/Veľká Británia 2010, cca 140 minút -

Réžia: Ridley Scott. Scenár: Brian Helgeland. Kamera: John Mathieson. Hudba: Marc Streitenfeld. Strih: Pietro Scalia. Hrajú: Russell Crowe, Mark Strong, Cate Blanchettová, Scott Grimes, Kevin Durand, William Hurt, Danny Huston, Max von Sydow, Matthew MacFadyen, Eileen Atkinsová, Mark Addy a ďalší