Čierna smrť [6O %]
Historický film
Pondelok, 11 Október 2010 16:57

Recenzia na morový stredoveký horor so Seanom Beanom (PÁN PRSTEŇOV: SPOLOČENSTVO PRSTEŇA, STOPÁR), ČIERNA SMRŤ.

Charizmatický, mužný, pôsobivý, dominantný a cnostný Sean Bean hrá muža, ktorý so skupinou expertov (mladučký mních, odborník na mučenie, chlap s vyrezaným jazykom...) putuje temnou lesnou stredovekou pochmúrnou drsnou krajinou. Cieľom ich desivej road movie (lemovanej zvesťami o čarodejniciach, masovými hrobmi a smradľavými hranicami, na ktorých sú práve zaživa upaľovaní „hriešnici“), sa nachádza údajne morom nenakazená dedinka. Jedna skupinka zabijakov ju už nedávno išla preskúmať, no nikto sa z nej nevrátil. Dnes sa to nezdá, ale v dobe, kedy bol mor v podstate všade, sa informácia, že niekde na svete je miesto, kde mor nie je, javila mierne povedané zaujímavo. To, že v dedine nie je mor, si vrcholné cirkevné špičky vysvetlili po svojom. To, že izolovaná horsko-močaristá dedinka nemá ani jedného jediného nakazeného, určite v žiadnom prípade nesúvisí s hlúpou náhodou alebo proste tým, že sú hlboko v divočine (potom je síce otázne, odkiaľ sa to cirkev dozvedela, keď je dedina tak ďaleko od „zvyšku sveta“, ale tento drobný logický lapsus nechajme tak) a tak sa k nim „nakazený svet“ nemal ako dostať. Nie, nie a ešte raz nie. Podľa cirkvi to znamená v prvom rade určite a na 100% len a iba to, že odporná hnusná dedina nechutne paktuje s Diablom a za to si od neho vyslúžila morovú milosť. Ideálne by bolo ísť tam, informáciu narýchlo overiť, rovnako narýchlo pozabíjať, koho sa len bude dať – a vrátiť sa domov...

ČIERNU SMRŤ (preview) nakrútil talentovaný britský hororový režisér Christopher Smith (METRO, IZOLÁCIA) a musím povedať, že sa pre mňa stáva jedným z najzaujímavejších resp. najnádejnejších hororových režisérov súčasnosti. Jeho predchádzajúce filmy, ku ktorým si aj písal scenáre, boli po stránke príbehov priemerné, ale spracovanie bolo pôsobivé, nerobila mu problém práca s menej schopnými hercami, dobre budoval atmosféru a len čo prišla raz za čas rada na nechutnosti, boli fakt nechutné. IZOLÁCIA mňa osobne rušila nevhodným humorom, nemám rád, ak sa horor kombinuje s čiernou komédiou, ale pre potreby pôsobivej ČIERNEJ SMRTI sa Smith vrátil k METRU – tvrdému a miestami dosť úchylnému hororu pre dospelých s hardcore scénami. Producenti mu film našťastie neprestrihali (aspoň tak nevyzerá) a nechali všetky odpornosti a krvavosti v pôvodnom stave. Takže okrem „celkovej“ hnusnej atmosféry, v ktorej sa môže odporným morom nakaziť ktokoľvek (mor je v tomto filme líčený takmer ako zombícka nákaza, to sa mi tiež zdá byť poriadne originálne), zaujme brutálna bitka v lese.

Po príchode do dedinky sa zdá, že tempo spomaľuje a že príbeh, ktorý nie je práve stokrát náročný, nám už nebude mať čo ponúknuť. Musím ale priznať, že som bol prekvapený, akým smerom sa dej následne ubral. Nechcem prezrádzať, čo v dedine vyslanci dokonalej cirkvi nájdu/nenájdu, ale jednak je to stále brutálne (odtrhnutie rúk koňmi) a jednak snímka začne servírovať scény na zamyslenie. A to myslím vážne – nie som katolík a nie som nakazený morom, ale musím sa priznať, že som sa viackrát v „dedinskej časti“ zamyslel. Napríklad nad tým, či by som sa radšej „zriekol viery“ a prežil alebo nevzdal – a „hrdo zomrel“. Posledné minúty, odohrávajúce sa niekoľko rokov po udalostiach, snímke, ktorá beztak zaujala nečakanou inteligenciou a poctivosťou, dodávajú pôsobivý tragický dodatok o tom, čo s človekom urobí, ak sa stane priamym účastníkom strašných udalostí. A páčila sa mi tiež „ručná“ roztrasená „dokumentárna“ kamera.

Okrem miestami krásnej prírody Smith vytvoril výbornú morovú atmosféru stredoveku a dal dokopy vynikajúci herecký tím: Boromirova družina je pôsobivá, každý sa špecializuje na niečo iné a je obsadený vizuálne výrazným hercom, čo hodnotím veľmi kladne, lebo mám rád tímovky a vždy ma poteší, ak je každý z tímu „iný“. Palec hore, ale prvá polovička, kde predsa len až tak o násilie nejde, ma bavila viac. Ale nie až tak, ako MENO RUŽE. To určite nie. Ale prirovnávať ČIERNU SMRŤ s MENOM RUŽE mi pripadá troška dosť nespravodlivé.

P.S. Aj keď by som sa hádal, že ČIERNA SMRŤ rozhodne JE horor, rozhodol som sa ju zaradiť do kategórie „historický“.

- BLACK DEATH, Veľká Británia/Nemecko 2010, cca 102 minút -

Réžia: Christopher Smith. Scenár: Dario Poloni. Kamera: Sebastian Edschmid. Hudba: Christian Henson. Strih: Stuart Gazzard. Hrajú: Sean Bean, Carice van Houten, Eddie Redmayne, Kimberley Nixon, John Lynch, Tim McInnerny a ďalší