Vzkriesenie Valhaly [8O %]
Historický film
Streda, 02 Apríl 2014 03:00

Recenzia filmu, ktorý nikoho nenechá ľahostajným. V pozitívnom alebo zápornom zmysle.

VZKRIESENIE VALHALY (v Čechách BARBAR, v tomto prípade je slovenský názov atraktívnejší, Valhala bola pre Vikingov čosi ako nebo/raj pre katolíkov) som si pôvodne nechcel pozrieť. O jeho existencii som vedel odkedy padla prvá klapka. Vznikol v roku 2009, no pozrel som si ho až koncom 2013. Teda päť rokov. Úpenlivo som sa mu vyhýbal. Vlastne ani neviem prečo. Obsahuje spoilery.

V roku 2013 som si pozrel prvú sezónu „Hannibala“. Hoci som Dána Madsa Mikkelsena ako filmový fanúšik samozrejme registroval (je prakticky nemožné neregistrovať ho), naplno ma zaujal až ako Lecter. Len čo som dopozeral prvú sériu, spomenul som si na VZKRIESENIE VALHALY a rozhodol som sa „doplniť si vzdelanie“. Taký kvalitný a intenzívny zážitok som rozhodne nečakal. Miestami som zvažoval hodnotenie 100% a mysľou mi behalo prirovnanie k veľdielam svetovej kinematografie (APOKALYPSA, STALKER).

Výsledné nadšenie nakoniec síce v závere troška zvädlo, ale i tak je to niečo, čo som nevidel možno celé roky. Ak vôbec niekedy. VZKRIESENIE VALHALY je totiž riadne čudný film!

Trvá len hodinu a pol, no stane sa v ňom toľko vecí, že by sa podľa nich dal nakrútiť štvorhodinový epos za 150 miliónov dolárov. Nakoniec z toho vznikol 96-minútový dánsko-britský film, ktorý je miestami taký komorný, až som tomu nemohol veriť. Paradoxne, práve oná komornosť mu dodáva osobitú a jedinečnú atmosféru.

Je rozdelený do niekoľkých kapitol. Na začiatku sledujeme „bežný“ život „Jednookého“ (Mikkelsen). V priebehu filmu nepovie ani slovo. Nevieme, čo je zač, kde sa vzal a do konca filmu sa to nedozvieme.

Je väzňom „klanu“ na mieste, ktoré pripomína pradávnu Škótsku vysočinu (vo filme nie je žiadny titulok, informujúci nás o roku a mieste). Klan ho väzní v klietke a správa sa k nemu ako k Hannibalovi Lecterovi. Čo je logické, pretože je smrteľne nebezpečný. Je to stroj na zabíjanie. A práve na to ho využívajú – stretnú sa s iným klanom, ktorý do súboja postaví svojho bojovníka a nastane boj na život a na smrť. Majiteľ výherného zabijaka získa finančnú odmenu.

Azda netreba dodávať, že zatiaľ vždy s prehľadom zvíťazil Jednooký. Jeho štýl boja je úderný, bleskový, šokujúci a totálne drastický. No zároveň praktický (nevyužíva sa v násilí, volí čo najrýchlejší spôsob nepriateľovej likvidácie). Stará sa oňho malý blonďavý chlapec. Niekde som zaregistroval informáciu, že údajne aj on je väznený, ale neviem, kde k tomu kto prišiel.

Táto kapitola vyniká mimoriadne nádhernou, ale zároveň absolútne strašidelnou, výpravou. Niečo tak prekrásne skalnaté, zahmlené, sychravé, ponuré a surové, by nebolo snáď ani v crossoveri STATOČNÉ SRDCE/ROB ROY. Celé je to krajne beštiálne, ale zároveň som ani na sekundu nemal problém veriť, že kedysi takto niektorí ľudia žili. Ani štipku problémov som nemal so zdanlivo prehnaným násilím. Asi každému musí byť jasné, že násilie tu má miesto (najbrutálnejšou scénou je asi tá, v ktorej Jednooký zaživa chlapovi roztrhne brucho a vyhádže mu z neho vnútornosti).

Jednooký sa v jeden krásny zachmúrený deň vzbúri a v podstate všetkých vyvraždí. S výnimkou chlapca, s ktorým sa čosi ako spriatelí a vyrazia spolu naprieč krajinou. Stretnú skupinku mužov - „Kresťanov“, hľadajúcich Jeruzalem. Tí sa z nejakého nie príliš jasného dôvodu rozhodnú Jednookého vziať medzi seba. Jednooký z nie príliš jasného dôvodu súhlasí a chlapec, ktorý je jeho hovorca, ide tiež.

Ešte by som dodal, že Jednooký má v priebehu filmu niekoľko vízií, ktoré, ak som to správne pochopil, ukazujú budúcnosť. V podstate to ale pre dej nie je príliš dôležité.

Nasleduje dlhá pasáž, v ktorej sa Jednooký, chlapec a Kresťania, plavia v malej lodi na mori. Táto časť nie je vôbec výpravná, pretože je skoro stále hmla. Kým v prvej kapitole ešte dych vyrážajúci vzhľad mohol byť dielom „len“ perfektnej výpravy, tu už je to jasné. Kameraman je namakaný super chlap. Zvláštne, že nezískal oscarovú nomináciu. Pri pozeraní filmov si skoro vôbec nevšímam prácu kameramanov. Väčšinou mi pripadá zameniteľná a je mi fuk, kto stál za kamerou. Po VZKRIESENÍ VALHALY si ale budem na Mortena Søborga dávať pozor.

(Poznámka na okraj. No tak som si po dopísaní recenzie zisťoval, aké filmy má Søborg vo filmografii a natrafil som na ČERNOBYĽSKÉ DENNÍKY. Nuž...)

Lodná pasáž je skutočne extrém. Skupina chlapov + chlapec na miniatúrnom priestore, dole more, hore hmla, vpravo hmla, vľavo hmla, pred nimi hmla, za nimi hmla. Hoci nie som katolík a v kostole som nebol X rokov, táto pasáž na mňa hlboko zapôsobila svojou „náboženskou silou“. Na konci sa hrdinovia dostanú zo slanej vody do sladkej. Je otázkou času, kedy narazia na pevninu. Presne toto chceli. Alebo nie?

Ďalšia pozoruhodná kapitola, ktorú som pozeral takmer s otvorenými ústami a hovoril som si „neskutočné, neskutočné“. Muži sa vylodia. Takto nejako si predstavujem, že vyzerala Amerika pred objavením bielym človekom. Len akoby nekonečná divočina. Neznečistené prostredie, lesy, lúky, rieky. Šum vetra, bzučanie múch, šuchot zvery. Čosi ako NOVÝ SVET, ale poňaté ako horor. Jednooký tuší prítomnosť čohosi zlého, hrozby. Samozrejme sú to Indiáni, ale ani na sekundu ich neuvidíme. Dokonca ani v scéne, v ktorej zaútočia na hrdinov a niekoľkých zabijú. Iba smrtiace šípy a všadeprítomné hory. Môžu byť hocikde. Rozhodne to ale nie je žiadna vyvražďovačka. Napriek tomu mŕtvoly pribúdajú.

Nasleduje hypnotická pasáž, ktorá pre mňa predstavuje ideálnu ukážku filmovo zhmotneného šialenstva. Pre hrdinov, hoci sú na pevnine evidentne krátko (ťažko povedať, či hodiny alebo dni, ale týždne to podľa mňa nie sú), predstavuje panenská, zdanlivo neobývaná krajina, dôvod na zbláznenie sa. V jednej chvíli to dokonca vyzerá tak, že hrdinov zabíja jeden z nich. Ale nakoniec sú to naozaj Indiáni.

Pasáž, v ktorej preživší hľadajú more, aby sa vrátili tam, odkiaľ prišli. Jednooký vidí budúcnosť. Tušíme, že to celé nedopadne dobre. Nakoniec zostane len on a chlapec. Príde k moru. Už len postaviť loď a vypadnúť.

Vtedy na radu prekvapivo prichádza asi desať ozbrojených Indiánov. Jednooký sa nechá dobrovoľne zabiť. Z nejakého dôvodu tuší, že ak to urobí, chlapca nechajú žiť. Ťažko povedať, prečo si to myslí. Dovtedy bol zobrazovaný ako nultá verzia Terminátora a desiati Indiáni by mu zrejme nemali robiť problémy. Navyše nie je zdanlivo žiadny dôvod domnievať sa, že by mu malo na akomsi chlapcovi (ktorý bol navyše na začiatku v podstate jeho nepriateľom, keď sa to tak vezme...) záležať viac, ako na vlastnom živote.

Indiáni z nejakého dôvodu ale naozaj rozmýšľajú presne tak. Jednookého zabijú a chlapca nechajú žiť. Neviem prečo, podľa mňa by bolo logickejšie, aby ho zabili úplne rovnako, ako dospelých. Chlapec, mimo obraz, postaví loď a vráti sa domov. Snáď som to správne pochopil. Tento film sa s detailným vysvetľovaním totiž príliš nezdržuje.

Nakrútil ho Dán Nicolas Winding Refn. Čo ma prekvapilo. Predtým som od neho videl DRIVE, ktorý sa mi bohvieako nepáčil. Nevedel som (resp. som zabudol), že nakrútil aj VZKRIESENIE VALHALY. Je to krajne osobitý režisér, ktorý nemá problém. S ničím. Alebo so všetkým. Ako sa to vezme.

Hoci koniec nebol úplne podľa mojich predstáv, som rád, že to režisér nevzdal, udržal počiatočnú atmosféru a neurobil z toho lesnú vyvražďovačku. Mikkelsen bol absolútne sústredený. Spočiatku som sa toho bál. Nemá postava, navyše enormne krvilačná. Ale hej, funguje to v podstate na jednotku s hviezdičkou. Je sympatický. Svojím spôsobom.

Fungujú aj postavy Kresťanov a chlapca a to napriek tomu, že majú minimálny priestor a o ich minulosti sa nič nedozvieme. I dejovo je film minimalistický, väčšinu vecí si musíte domyslieť.

VZKRIESENIE VALHALY je niečo, čo som asi ešte nikdy nevidel. Bohužiaľ to nie je dokonalý film, ktorému by som mohol dať 100%. Úprimne je to ale niečo naozaj „iné“, než sme bežne zvyknutí. Film ma svojou hypnotickou atmosférou takmer úplne dostal a bolo pre mňa poriadne provokatívne pozerať sa na „alternatívnu“ verziu niečoho, čo pôvodne bolo výpravným trikovým hollywoodskym historickým veľkofilmom.

P.S. – Sranda je, že v roku 2011 si Mads zahral Rocheforta v TROCH MUŠKETIEROCH. Jednookého.

Valhalla Rising, Dánsko | Veľká Británia 2009, cca 93 minút

Réžia: Nicolas Winding Refn. Scenár: Roy Jacobsen, Nicolas Winding Refn, Matthew Read. Hudba: Peter Kyed, Peter Peter. Kamera: Morten Søborg. Hrajú: Mads Mikkelsen, Maarten Stevenson, Ewan Stewart, Gary Lewis a ďalší