Krvavá vojna: Hatfieldovci a McCoyovci [8O %]
Historický film
Utorok, 04 Február 2014 03:00

Recenzia mini-série s Kevinom Costnerom a Billom Paxtonom v rolách hláv dvoch na smrť znepriatelených rodinných klanov.

Má to prvky westernu, ale nie je to western. A nie je to ani seriál. Je to mini-séria. Preto zaradenie do filmovej kategórie „historický film“.

Pôvodne som sa KRVAVEJ VOJNY: HATFIELDOVCOV A MCCOYOVCOV bál. Vyhýbal som sa jej niekoľko mesiacov, pretože som si myslel, že bude výrazne politická/historická. Že to bude ten typ projektu, ktorí osloví len amerických žiakov, študujúcich históriu svojej krajiny. Nakoniec ma ale presvedčila účasť Kevina Costnera. A neľutujem. Je to dobré.

Začnime oficiálnosťami. Projekt má 290 minút, je z roku 2012 a z americkej produkcie. Režisérsky za ním stojí Kevin Reynolds, čo je prekvapivé. Reynolds bol totiž kedysi Costnerovým kamarátom. Spolu spáchali trhák ROBIN HOOD – KRÁĽ ZBOJNÍKOV. Nasledujúci VODNÝ SVET sa ale stal jedným z najdesivejších prepadákov desaťročia, pričom Costner údajne Reynoldsa z projektu neoficiálne vyhnal a film krvavo dokončil sám.

Napriek tomu prekvapivo (Reynolds réžia, Costner produkcia) spolupracovali ešte na RAPA NUI... ďalšom veľkom fiasku. Zdalo sa, že ich cesty sa už nikdy nemôžu pretnúť. A pozrite. Svet filmu je nevyspytateľný. Costner sa na tomto projekte zároveň podieľal na produkcii.

Kým som neuvidel mini-sériu, o Hatfieldovcoch a McCoyovcoch som nikdy nepočul. Ale pre Američanov vraj ide o kult. Asi ako u nás Jánošík. O žiadnu politiku nejde. Mýlil som sa. Boli to proste len dve na smrť znepriatelené rodiny, ktoré sa X rokov navzájom vyvražďovali. Krivdy, vraždy a šialenosti s každým rokom pribúdali. Zrazu už nikto presne nevedel povedať, ako sa to začalo a na koho strane je pravda. Ak som to ale správne pochopil, oficiálne sa zákon nakoniec relatívne postavil na stranu McCoya, ktorému Hatfieldovci popravili teoreticky mimo zákon troch synov. Zhruba od tej chvíle jednali v mene zákona McCoyovci a z Hatfieldovcov sa stali štvanci. Všetko nakoniec (ne?)oficiálne ukončila poprava retardovaného Hatfielda. Po nej vzájomné vyvražďovanie skončilo. Ale už to bolo v podstate jedno. Dlhoročný brutálny konflikt pripravil o život desiatky ľudí. Vrátane žien a detí.

Pochopiteľne, každá rodina si myslí, že má pravdu, ale tvorcovia sa nakoniec relatívne prikláňajú (spolu so mnou) na stranu McCoyovcov, ktorých vedie robustný Paxton. Herec, ktorý menšími rolami obohatil veľké filmy VOTRELCI alebo TITANIC (ale mal aj hlavné party – skvelý TWISTER), podáva pravdepodobne jeden zo svojich najlepších výkonov. Costner, ktorý fakt dobre jazdí na koňoch, je však rovnako zaujímavý a charizmatický. Za svoj výkon získal Zlatý glóbus Emmy v kategórii najlepší mužský herecký výkon v televíznom filme alebo mini-sérii.

Oba znepriatelené klany sú napísané presvedčivo. Každý je občas dobrý/občas zlý. Každý občas urobí svinstvo, ale aj niečo, vďaka čomu máme chuť prepáčiť mu všetko to peklo. Ako u Hatfieldovcov, tak u McCoyovcov sa nachádzajú aj vyložene primitívne kusy, ktoré si zaslúžia smrť. Bradaté fanatické hlavy rodín sú ale napísané a zahraté tak, že sa nám nikdy vyložene neznechutia.

Poriadna vyvražďovačka je to! Sám som bol zaskočený. Toľko mŕtvych nebolo snáď ani vo všetkých VRESKOTOCH dohromady. Napriek tomu, že hrozilo, že sa príbeh vinou toho stane stereotypnou prehliadkou zabití a úmrtí (aj to sa dá), tvorcovia vždy dokázali vystihnúť pravý čas na spomalenie a počas tohto spomalenia namiesto ďalšej vraždy ponúkli dialógy tnúce do živého. Nie je ich veľa. Predsa len, bola to doba prajúca skôr činom, než slovám (a právu). No keď už sa postavy začnú rozprávať, väčšinou je to dobré.

Najlepšími postavami sú starý Hatfield a starý McCoy, ale dej ponúka záplavu postáv. Každý si nájde „tú svoju“ (núdza nie je ani o lásku, no ale zdá sa, že doba nepriala ani tej). Mne sa asi najviac pozdával „Zlý“ Frank Phillips v podaní krívajúceho Andrewa Howarda (šerif z remakeu I SPIT ON YOUR GRAVE).

„Vraj vám hovoria Zlý Frank...“

„Nie v mojej prítomnosti. A nikdy nie dvakrát.“

Ak necháme bokom Costnera s Paxtonom, je projekt málo hviezdne obsadený. Vlastne skoro vôbec. Treba ale dodať, že až také nehviezdne to nie je. A je samozrejme blbosť kvality filmu hodnotiť počtom slávnych hercov. Tak či onak, skúsenejší filmoví fanúšikovia určite spoznajú Toma Berengera (ČATA, D–TOX) ako brutálneho psíčkara Jima Vancea, Powersa Boothea (TOMBSTONE, NÁHLA SMRŤ, LOVEC DÉMONOV) ako „Sudcu“ Hatfielda a Jenu Maloneovú (DONNIE DARKO, ÚTEK DO DIVOČINY, RUINY, SUCKER PUNCH), ktorej Nancy nenávidí Hatfieldovcov najviac z McCoyovcov, no pritom na to má paradoxne najmenej dôvodov.

Super, že projekt má kvalitné postavy a silný príbeh. Inak by sme sa sústredili na „ostatné“ veci. Napríklad na výpravu. A uvideli by sme, že sa v konečnom efekte žiadna nekoná. Nevravím. Len čo dôjde na prestrelky, je sa na čo pozerať (je ich však minimum a najväčšia bojová scéna trvá cca 7 minút). A lesy Severnej Ameriky má niečo do seba. No spravidla sa postavy pohybujú v stereotypnom prostredí zrubov, chatrčí a stroho zariadených miestností. O žiadne vizuálne orgie určite nejde. Najgigantickejšia akčná pasáž je o tom, že na lúke po sebe strieľajú dve skupinky chlapov, z nich každá obsahuje približne štrnásť osôb. Občas niekto hodí granát. Možno dva. Takže asi tak.