Traja mušketieri 2011 [4O %]
Historický film
Streda, 02 Október 2013 03:00

Recenzia svojrázne poňatých Troch mušketierov. Od režiséra série Resident Evil. S Millou Jovovichovou. Robiacou kotrmelce. V spomalených záberoch.

Obsahuje spoilery.

Výrazne zdôrazňujem, pripomínam a upozorňujem, že hoci túto recenziu dávam do kategórie „historický film“, je to v podstate urážka historického žánru.

Existuje asi milión filmových verzií slávneho historického dobrodružno-romantického románu Alexandra Dumasa „Traja mušketieri“. V roku 2011 si Brit Paul W.S. Anderson (MORTAL KOMBAT, HORIZONT UDALOSTI, ŽOLDNIER: LÉGIA SKAZY a séria RESIDENT EVIL, ktorú kryl ako režisér alebo aspoň ako producent a scenárista) z nejakého tajomného dôvodu povedal, že nakrúti milión prvú a požiada o 75 miliónov dolárov. Niekto mu z ešte záhadnejšieho dôvodu tieto peniaze dal a umožnil mu do hlavnej ženskej zápornej úlohy obsadiť od roku 2009 jeho manželku Jovovichovú, ktorá si zahrala zatiaľ vo všetkých dieloch RESIDENT EVILA, prípadne v NÁVRATE DO MODREJ LAGÚNY, čo je povedal by som vrchol jej hereckých schopností.

Asi by som mal na začiatok povedať, že mám rád nielen sériu RESIDENT EVIL (recenzia štvrtej a piatej časti), ale takmer celú tvorbu Andersona (okrem ŽOLDNIERA: LÉGIE SKAZYA). HORIZONT UDALOSTI dokonca pokladám za dôstojného nástupcu VOTRELCA a to už je niečo. PANDORUM, ktoré produkoval, sa mi páčilo snáď ešte viac, lebo na rozdiel od HORIZONTU UDALOSTI malo scenár. Netvrdím, že sa mi páčila celá séria RESIDENT EVIL, ale niektoré časti áno. A VOTRELEC VS. PREDÁTOR... no, nech si o mne kto chce myslí čo chce, ja mu dávam s prižmúrenými očami 80%. TRAJA MUŠKETIERI sa mi nepáčili a to som relatívny Andersonov fanúšik. Čo potom povedia jeho neprajníci, nedajbože fanúšikovia Alexandra Dumasa (ak takí vôbec ešte žijú)?!

Tento film mi v prvom rade pripadal strašne prehnaný. Keď sa objavila gigantická vzducholoď s plameňometom a rotačným guľometom, mal som pocit, že to Anderson nielenže už začína pomaly ale isto preháňať, ale že by možno mal preventívne začať brať lieky. Jeho výrazný vizuálny štýl (spomalené zábery atď.) sa do historického príbehu o láske, odvahe, cti a priateľstve jemne povedané vôbec nehodí. Najviac to bije do očí v prehnaných akčných scénach s Jovovichovou. Tú som doteraz plus mínus rešpektoval ako snaživú akčnú hrdinu (a v DOKONALOM ÚNIKU dokonca podala čosi ako herecký výkon). Ale to, čo predvádza v naškrobených gigantických kostýmoch, mi pripadalo trápne a dokonca (a toto som už nenapísal veľmi, veľmi, veľmi dlho, možno aj celé roky) som sa hanbil za to, čo to pozerám.

Jovovichová nie je na plátne veľmi často, je na ňom ale dosť na to, aby napáchala veľké škody. Skutočne netuším, či ak by jej rolu hrala iná herečka, bolo by to znesiteľnejšie/lepšie. Ale viem, že toto manželstvo začína podozrivo pripomínať manželstvo Rennyho Harlina a Geeny Davisovej? Pamätáte si, ako najskôr zničili akčný žáner, potom štúdio Carolco Pictures a nakoniec sami seba?

Čo mi prekážalo ďalej? Zloduchov je veľa, no hoci sú hraní relatívne dobrými hercami (Mads Mikkelsen, Christoph Waltz, Orlando Bloom), nie je to žiadny zázrak a u Blooma (a vlastne aj u Jovovichovej) vlastne ani na 100% nie je isté, či sú dobrí alebo zlí.

Nanič sú aj mušketieri. Loganovi Lermanovi (syn Christiana Balea v 3:10 VLAK DO YUMY, Percy Jackson v PERCYM JACKSONOVI: ZLODEJOVI BLESKU) ako D´Artagnanovi troška zachraňuje kožu, že je sympaticky drzý (dá sa byť samozrejme aj nesympaticky drzý). Ale i tak som sa čudoval, kde ho vyhrabali. Zvyšní mušketieri nestoja za nič, snáď len s výnimkou Lukea Evansa (SÚBOJ TITANOV, ROBIN HOOD, VOJNA BOHOV), ktorý aspoň vyzerá cool. Freddie Fox hrá kráľa ako afektovanú postavičku, ktorú viac, ako politické a vojnové hry, zaujíma móda. To mi pripadalo vtipné (dvojnásobne keď sa stretol s Bloomom, ktorý je na tom podobne). Už menej vtipné je, že kráľ sa občas „prehrá“ z komickej postavičky do nepochopeného citlivého mladíka, ktorý všetko myslí dobre. No neviem no.

Celý tento farebný cirkus trvá smrtiace dve hodiny, napriek tomu pôsobí prestrihaným dojmom. Neviem o tom, že by sa pretáčal a prestrihával, ale na mňa tak pôsobí. Myslel som, že návšteva Anglicka za účelom ulúpenia šperku bude trvať hodinu, no po desiatich minútach bolo všetko vybavené. To, že šperk už nie je v trezore, sme sa dozvedeli z rozhovoru dvoch postáv. Celá anglická akcia, predtým avizovaná ako samovražda, sa zrdcne na minútovú scénku so vzducholoďou, pričom neuvidíme ani len to, ako ju mušketieri ukradli. Podozrivo tiež vyzerá čudne nízky počet akčných scén, ktorých sa zúčastnia traja mušketieri. Takmer som mal problém spomenúť si, či sa niektorí z nich zúčastnili aspoň jednej akcie.

Po vizuálnej stránke sa jedná o občas veľkolepé dielo, mne ale celková „mohutnosť“ (výprava, kostýmy, rekvizity) prekážala. Najhorší je ale scenár. Byť hollywoodskym producentom, scenáristom už nikdy viac nedovolím niečo napísať. Pritom Alex Litvak napísal nie najhorších PREDÁTOROV. Ale posúďte sami:

D´Artagnan sa na streche šermuje s Madsom Mikkelsenom. Pád zo strechy rovná sa smrť. D´Artagnan prehráva a od pádu ho drží len Mikkelsenov kord. Doslova, lebo sa ho drží. Namiesto toho, aby Mikkelsen kord pustil (a tým aj nepriateľa), tak mu prekvapivo nič také nenapadne, súboj pokračuje ďalej a Mikkelsen umiera (pritom v minulosti nemal problém s etickými prehreškami v súbojoch).

Už samotná línia s ukradnutým šperkom, ktorý má vyvolať vojnu medzi Francúzskom a Anglickom, mi pripadal pritiahnutý za vlasy. Nech sa to scenáristi akokoľvek snažia logicky zdôvodniť.

Stretnú sa dve vzducholode. Na jednej sú mušketieri so šperkom, na druhej Mads. Mads potrebuje zničiť šperk aj mušketierov. Namiesto toho, aby vzducholoď proste zostrelil, čím by sa elegantne za osem sekúnd s prstom v nose zbavil oboch problémov, začne radšej s mušketiermi komplikovane vyjednávať.

Mušketierov bezdôvodne napadne kardinálova garda, cca 40 vojakov. Začne bitka, ktorej výsledkom sú desiatky ťažko zranených vojakov, mnohí sú evidentne zabití a nemalé sú aj škody na majetkoch. Následne sú mušketieri zavolaní na kráľovský dvor, kde je celá situácia kráľom humorne zľahčená ako neškodný konflikt. Ani mušketieri nemajú dilemu z toho, koľkých vojakov bezdôvodne zabili. Navyše vôbec nie je jasné, prečo ich vlastne napadli, keď mušketieri nič zlé nespáchali.

Prečo mušketieri na konci podržali kardinála? Aby na druhý deň vymyslel nový diabolský plán/atentát na kráľa?

Naivné scény typu „D´Artagnan v celom Paríži spozná všetkých troch mušketierov“ alebo „D´Artagnan porazí najlepšieho šermiara krajiny“ komentovať nebudem. To musel byť nejaký mimoriadne rafinovaný Andersonov plán.

Detto fakt, že traja mušketieri nie sú v skutočnosti štyria, ale v podstate piati. A to nerátam chvíľkového člena v podobe blondíny. Pomaly už aj Expendables sú menší tím.

Tesne predtým, ako Jovovichová umrie (či skôr „umrie“), pripomenie D´Artagnanovi, že mu zachránila život. Čo je pravda. D´Artagnan z toho prekvapivo nemá dilemu ani morálny konflikt a ani sekundu neprehovára ostatných, aby ju nezabili.

Hoci je koniec dokorán otvorený, TRAJA MUŠKETIERI boli vďakabohu fiasko, takže sa dvojky dúfam nikdy nedočkáme. Je to rovnako nevydarené, ako verzia s Charliem Sheenom, Kieferom Sutherlandom, Oliverom Plattom a Chrisom O´Donnellom z roku 1993. Hrozný MUŽ SO ŽELEZNOU MASKOU oproti nim vyzerá ako historický dokument. Ale musím uznať, že až taká príšernosť, ako WILD WILD WEST to nakoniec predsa len nebola (ale veľa nechýbalo). Celý film na mňa pôsobil dojmom, že si režisér RESIDENT EVILU a ŽOLDNIERA: LÉGIE SKAZY krátko po začiatku nakrúcania uvedomil „Preboha, JA nakrúcam Dumasa? JA??!?!?!“. A podľa toho to dopadlo.

The Three Musketeers, USA | Veľká Británia | Francúzsko | Nemecko 2011, cca 110 minút

Réžia: Paul W.S. Anderson. Scenár: Alex Litvak, Andrew Davies (voľne na motívy románov Alexandra Dumasa). Hudba: Paul Haslinger. Kamera: Clen MacPherson. Hrajú: Logan Lerman, Matthew MacFadyen, Ray Stevenson, Milla Jovovichová, Luke Evans, Mads Mikkelsen, Christoph Waltz, Orlando Bloom, Juno Templeová, Til Schweiger a ďalší