Cesta na tajomný ostrov 2 [6O %]
Fantasy
Piatok, 15 Február 2013 04:00

Recenzia fantazijného dobrodružstva s The Rockom CESTA NA TAJOMNÝ OSTROV 2 (2012).

Na úvod samozrejme k názvu. Film do našich kín išiel pod názvom CESTA NA TAJOMNÝ OSTROV 2 (v Čechách „Cesta na tajuplný ostrov 2“). Pritom ale žiadna „Cesta na tajomný ostrov 1“ neexistuje! Snímka v skutočnosti voľne nadväzuje na CESTU DO STREDU ZEME z roku 2008 s Brendanom Fraserom v hlavnej úlohe, ktorá vychádzala z teórie, že Jules Verne nepísal fantasy/sci-fi, ale len opisoval skutočne existujú veci.

„Dvojka“ má s „jednotkou“ spoločného len rovnakého herca v mladistvej úlohe (Josha Hutchersona) a i teraz je naznačené, že verneovky sú napísané na základe skutočných udalostí (ibaže sa k nim pre zmenu pridali už aj ďalšie knihy, napr. „Ostrov pokladov“ od Stevensona). No k predchádzajúcim udalostiam sa nikto (až na novinové výstrižky) nevyjadruje, dej sa neodohráva v strede Zeme, Fraser vo filme nie je ani sekundu (je len okrajovo spomenutý v jednej vete... ktorú som správne pochopil tak, že medzi udalosťami prvej a druhej časti zomrel?!?!?) a aby bolo dištancovanie sa od „jednotky“ dostatočne obrovské, mladíkovu matku hrá úplne iná herečka (Kristin Davisová alias Charlotte zo „Sexu v meste“).

Dvojka je ešte väčšia blbosť, ako „jednotka“. Univerzum ostrova je úplne nepremyslené a vytvára skoro viac otázok, ako PROMETHEUS. Keď na ňom platí teória, že veľké zvieratá sú maličké (slon) a maličké obrovské (včely, vtáci), prečo sa to netýka úplne všetkých živočíchov? Napríklad svetlušky majú bežnú veľkosť, nie sú gigantické. Prečo sa táto teória čiastočne týka nielen ostrova, ale i mora okolo neho (miniatúrny žralok verzus obrovský elektrický úhor)? Veď more nie je súčasťou ostrova. Ako hrdinovia ovládali včely, na ktorých následne „jazdili“? Ako Michael Caine dostal loď na strom, navyše tak ďaleko do vnútrozemia? Podobných vecí je film plný. A to vôbec neriešim absolútne kašľanie na zákony fyziky, zemskej gravitácie atď. (ako sa držali strmhlavo letiacich včiel? Kopija/harpúna hodená pod vodnou hladinou.).

Samozrejme si môžete ťukať do čela, že riešim takéto veci v takomto filme - a asi budete mať pravdu. Ale veď ja ich vlastne ani neriešim. Len ma zaujalo, ako sa na ne tvorcovia zvysoka (a zrejme s chuťou) vykašľali. Mám pocit, že si z toho ešte dokonca robili srandu. Takže ani mi v podstate neprekáža absurdný/šialený scenár, ale skôr to, že keď už sa teda taký rozhodol byť, nedotiahol to do dokonalosti a neponúkol viac bizarných humorných scén, ako je „pesnička pri ohni“ alebo „hra prsných svalov“. Keď už je to film, v ktorom hrdinovia používajú včely ako dopravné prostriedky, mali to tvorcovia (v čele s režisérom MAČIEK A PSOV 2) dotiahnuť do dokonalosti v štýle VEĽKÝCH PROBLÉMOV Barryho Sonnenfelda, TAKMER HRDINOV s Matthewom Perrym alebo GEORGEA, KRÁĽA DŽUNGLE a nie zostať v polovici cesty.

Napriek tomu im z toho stále vyšiel kus dobrej zábavy, ktorá si drží divákovu pozornosť vydareným kastingom. Okrem Cainea, ktorý dokázal fajn zahrať ne-fajn postavu, je to hlavne bývalý wrestler The Rock alias Dwayne Johnson (*1972). Je autoritou a budí rešpekt, ale vie si zo seba v správny moment urobiť srandu a muž, ktorého hrá, nie je žiadny zabijak ani búchač, ale obyčajný chlapík, ktorý chce mať obyčajný život a problémy sa snaží vyriešiť slušnosťou, nie svalmi. Hoci ich má pravdaže gigantické a jeho vzhľad je neprehliadnuteľne imponujúci. Vanessa Anne Hudgensová (SUCKER PUNCH) dobre vyzerá, človek si ju rád predstaví v porne. Plus sa mi páčilo angažovanie šupáka v sandáloch a hnusnej havajskej košeli Luiza Guzmána (CARLITOVA CESTA); škoda, že vo filme nebol viac rozobratý „tajne homosexuálny“ vzťah mezdi ním a The Rockom (Guzmán na The Rocka pozerá obdivne ako dieťa na svoj športový idol a The Rock je tým seriózne dojatý).

Troška ma zarazilo, ako rýchlo film ubieha. Pritom totiž nemá veľa akčných scén. V podstate si spomínam len na útek pre obrou jaštericou a let na včelách. Vo filme je viac akčných momentov, ale nie „klasických“/dlhých akčných scén. Postavy na seba vďaka tomu majú viac času a hoci sú ich vzťahy klišé, tvorcovia sa rozkošne naivne tvária, že to oni vymysleli komplikované vzťahy medzi deťmi a ich náhradnými otcami a že to oni s tým prichádzajú ako prví tvorcovia v dejinách kinematografie.

Na svižnosti príbehu sa podieľala skratkovitosť scenára, ktorý síce ponúka očakávané veci (Guzmán napriek varovaniu ide na „zlatú horu“, čím všetkých ohrozí), ale je tomu venovaných spolu asi šesť minút (a navyše to urobí z lásky, nie pre peniaze).

Zaujímavé je, že kým v prvej časti hral hlavnú mužskú dospelú rolu Fraser a zároveň ho produkoval, v druhom ju hrá The Rock a tiež film produkoval. Som zvedavý na trojku.

Journey 2: The Mysterious Island, USA, cca 92 minút

Réžia: Brad Peyton. Scenár: Mark a Brian Gunnovci. Hudba: Andrew Lockington. Kamera: David Tattersall. Hrajú: Josh Hutcherson, Dwayne „The Rock“ Johnson, Michael Caine, Vanessa Anne Hudgensová, Luis Guzmán, Kristin Davisová a ďalší