Snehulienka a lovec [4O %]
Fantasy
Štvrtok, 17 Január 2013 04:00

Recenzia rozprávky s Kristen Stewartovou, Charlize Theronovou a Chrisom Hemsworthom SNEHULIENKA A LOVEC (2012).

Na SNEHULIENKU A LOVCA som sa celkom tešil, pretože dobrých fantasy nikdy nie je dosť a táto mala byť navyše trocha iná. Malo sa totiž jednať o nový pohľad na starú rozprávku o zlej čarodejnici, ktorá sa stane manželkou kráľa, zabije ho, ovládne (so svojím šialeným bratom) jeho kráľovstvo, je posadnutá svojou krásou a má zázračné zrkadlo, ktoré jej hovorí, že je najkrajšou ženou na svete/v kráľovstve... až kým do krásy nedorastie jej nevlastná dcéra Snehulienka (teda kráľova biologická dcéra). Zrkadlo zrazu zahlási, že už je najkrajšou ženou ona. Kráľovná ju dá zabiť, ale rozkaz sa nepodarí splniť, dievčina utečie do strašidelného lesa, tam sa spriatelí s odvážnymi trpaslíkmi, s ktorých pomocou zabije kráľovnú, získa naspäť „svoje“/otcove kráľovstvo a bude žiť šťastne, až kým nezomrie prirodzenou smrťou. Plus je tu ešte otrávené jablko, ktoré zje a umrie, no následne ju oživí láska.

Niekto to môže vnímať ako spoilery, ale pripadá mi to podobne absurdné, ako označiť za spoiler „prezradenie“, že vlk zožerie babičku Červenej čiapočky.

Hoci na scenári pracoval aj John Lee Hancock (režisér filmu, za ktorý získala Sandra Bullocková Oscara, scenárista Eastwoodovho DOKONALÉHO SVETU), je to priemer. Film síce stál vraj až 170 miliónov dolárov a je relatívne hviezdne obsadený, ale, pravdupovediac, táto SNEHULIENKA ma bavila viac. Neotravovala ma nudnými akčnými scénami ani Kristen Stewartovou (tú som pritom v tomto článku z roku 2010 označil za jeden z najprirodzenejších talentov svojej generácie).

Nie, že by Stewartová bola ako herečka úplne bezmocná/neschopná. Ale napríklad ak by som bol vojak, rozhodne by ma jej emotívny monológ, po ktorom všetci sadnú na kone a idú dobrovoľne umrieť v krvavom boji, nepresvedčil. Radšej by som sa pritajil a keď by sa nikto nepozeral, frkol by som do najbližšieho lesa, nech sa šialenci zabijú medzi sebou, ak po tom tak veľmi túžia. Ja kvôli emočne labilnej tínedžerke teda rozhodne nie.

V čom je SNEHULIENKA A LOVEC iná oproti iným Snehulienkam? Predovšetkým postavou lovca z názvu filmu. Hrá ho Austrálčan Chris Hemsworth (STAR TREK, THOR, AVENGERS: POMSTITELIA, CHATA V HORÁCH) a hoci aj on ma nudil, či už so sekerou alebo bez nej, stále bol asi najvýraznejším plusom tejto neveľmi vydarenej snímky. Jeho rola v pôvodnej rozprávke samozrejme nebola, no tvorcovia si z nejakého dôvodu povedali, že by mohol byť zaujímavý nápad zmeniť to.

Ťažko povedať, o čo im presne išlo. Ak tak veľmi do snímky chceli Chrisa, v pohode mu mohli dať rolu princa (alebo kto to bol). No namiesto jednej kvalitnej mužskej postavy (ak nerátam trpaslíkov, ktorí ale nemajú taký gigantický priestor, ako možno čakáte) nám ponúkli dve slabé – nudného lovca a nudného princa. Hoci by sa mohlo zdať, že scenáristi okolo toho rozohrajú psychologickú hru milostného trojuholníka, v skutočnosti nič také nerozohrajú a vlastne je úplne fuk, ktorého si princezná vyberie.

Trpaslíkom dlho trvá, kým sa objavia na scéne a ani potom to nie je žiadny zázrak. Síce ich vedie Ian McShane (Černofúz zo štvrtých PIRÁTOV KARIBIKU) a hrajú ich Toby Jones (Darabontova HMLA), Nick Frost (PAUL), Ray Winstone (NA HRANE TEMNOTY) alebo dokonca 70-ročný Bob Hoskins (MORSKÉ VÍLY, HOOK). Ale nie sú takmer vôbec zaujímaví, vtipní ani nič iné, čo by z nich robilo zaujímavé postavy.

Nepomáha ani neveľmi zaujímavé univerzum. Objavuje sa akýsi zázračný jeleň, niečo ako škriatkovia/víly (vyliezajúci zo strák?!?!?!), občas sa niekto zmení na kŕdeľ čiernych vrán/havranov atď. Príliš to do seba nezapadá, nemá to vnútornú logiku.

Aby sme si nerozumeli zle. Na filme je (relatívne) vidieť, že stál dosť veľa peňazí. Niektoré zábery na hrad alebo strašidelný les sú fajn. Naprieč celým príbehom sa nesie v rámci možností pôsobivá pochmúrna/ponurá jesenná atmosféra. Herci nedokážu strhnúť, ale nemôžem povedať, že by som niektorým z nich bol znechutený. Celkovo ma ale film skoro vôbec nezaujal, mnohé zábery (panoramatické zábery na skupinku postavičiek putujúcu po horskom masíve) boli skopírované z PÁNA PRSTEŇOV (dokedy ešte!) a počítačové triky mi pripadali bez života. Príbeh samotný ma nebavil – scény, ktoré sa držia rozprávky ma nudili lebo som ich dobre poznal a „nové“ scény, ktoré v rozprávke neboli, ma nenadchli.

Snow White and the Huntsman, USA, cca 127 minút

Réžia: Rupert Sanders. Scenár: Evan Daugherty, John Lee Hancock, Hossein Amini. Hudba: James Newton Howard. Kamera: Greig Fraser. Hrajú: Kristen Stewartová, Charlize Theronová, Chris Hemsworth, Ian McShane, Bob Hoskins, Toby Jones, Ray Winstone, Nick Frost a ďalší