PREVIEW Tim, Johnny a Alicka
Fantasy
Streda, 19 August 2009 13:59

Trailer na grotesknú fantasy Tima Burtona a Johnnyho Deppa.

Tim Burton je režisér s výrazným audiovizuálnym cítením (BATMAN 1 - 2, BEETLEJUICE, MARS ÚTOČÍ!), ktorý s Johnnym Deppom spolupracoval toľkokrát (NOŽNICOVORUKÝ EDWARD, ED WOOD, OSPALÁ DIERA), že ak nakrúti film, v ktorom nehrá (PLANÉTA OPÍC), je to čudné. Veď Tim si Johnnyho pritiahne aj medzi bábky (MŔTVA NEVESTA TIMA BURTONA) a nedávno sa z neho pokúsil urobiť muzikálovú hviezdu (CHARLIE A TOVÁREŇ NA ČOKOLÁDU, SWEENEY TODD: ČERTOVSKÝ HOLIČ Z FLEET STREET). V roku 2010 sa znova stretnú v spoločnom filme.

No tentoraz Johnny nestvárni hlavnú rolu. Síce iba preto, že Lewis Carroll svoju slávnu „Alicu v ríši divov“ napísal o dievčatku, ktoré sa králičou norou dostane do zázračného sveta, ale keď Johnny usúdil, že ešte nedozrel správny čas hrať dievčatká, titulnú rolu prenechal 19-ročnej Austrálčanke Mii Wasikowskej (KROKODÍL: NÁVRAT DO KRVAVEJ LAGÚNY). Tú si Burton vybral nie napriek jej relatívne vysokému veku (Alicu si všetci predstavujeme ako nezbedné desaťročné dievčatko), ale PRÁVE kvôli nemu. Schválne chcel staršiu herečku a kvôli tomu odmietol nejednu kúzelnú detskú tváričku pod desať. Dej, ak to nie je mystifikácia, sa má totiž odohrávať niekoľko rokov po známych udalostiach, takže relatívne ide o pokračovanie (ktoré Carroll nikdy nenapísal).

Fantasticky namaskovaný a oblečený Johnny sa objaví v úlohe šialeného Klobučníka. Ťažko povedať, či bude len „jedným z mnohých“ alebo bude hrdinku v rozprávkovej ríši sprevádzať ako hlavná mužská postava. Predsa len, ak snímka naozaj nebude adaptáciou knižky, ale fiktívnym pokračovaním, bude mať scenáristka Linda Woolvertonová (LEVÍ KRÁĽ) podstate voľnejšie ruky a zrejme si zaexperimentuje. A ťažko sa verí, že Depp by sa objavil na tri minúty... hoci uňho (a Burtona) nikdy neviete.

Trailer ma prvé sekundy uchvátil vizuálnou stránkou. Postupne ma ale rozladil tým, ako obrázky vyzerajú pestrofarebne, ale zároveň tak akosi... dajako... čudne. Plastikovo? Umelo? Ako hračky z nášho hračkárstva. Osobne si myslím, že kombinácia hraného filmu s „bežnou“ animáciou, počítačovými trikmi a čoraz módnejšími 3D trikmi nie je práve najšťastnejšia, no ako poznám Tima, určite sa mýlim. Každopádne som cítil príchuť FAUNOVHO LABYRINTU.

V ALICE IN WONDERLAND nebudú samozrejme chýbať ani jeho ďalší dvorní herci, vrátane partnerky Heleny Bonham Carterovej a hororového kráľa Christophera Leea. Ak ste čítali knižku alebo videli jedno z mnohých filmových spracovaní, určite viete, že titulnou hrdinkou je Alica a všetci ostatní sú len na striedačku sa objavujúce postavičky. Tie v Timovej verzii stvárnia takí herci, ako sú Alan Rickman, Stephen Fry, Michael Sheen, Anne Hathawayová a Crispin Glover.

Snímka je zaujímavá aj tým, že vzniká pre štúdio Disney, pre ktoré kedysi nebol začínajúci Burton (dávno pred BATMANOM) dosť dobrý (dalo by sa to zhrnúť asi tak, že sa odmietal podieľať na „stopercentne neškodných“ kreslených postavičkách) a tak odišiel robiť „svoje veci“. Teraz, keď je hviezda, je zrejme sekera na oboch stranách zakopaná a zasa - prečo by Tim s Disneym nespolupracoval, ak dostane parádny rozpočet a voľné ruky? Film zrejme nebude príliš krvavý ani úchylný, ale bude kráčať skôr zlatou prostrednou cestou kompromisu, akým bol už CHARLIE A TOVÁREŇ NA ČOKOLÁDU, v ktorom tiež odzneli slová o kanibalizme, pritom ale nepoškodili deťom, z ktorých sa nestali sérioví vrahovia (zatiaľ).