Budú Krotitelia duchov 3?
Fantasy
Piatok, 27 Júl 2012 04:00

Tak sa konečne vrátia. Alebo nie?

V rokoch 1984 a 1989 nakrútil v Hollywoode slovenský rodák Ivan Reitman komerčné trháky KROTITELIA DUCHOV 1 a 2. Už od premiéry dvojky sa hovorilo o trojke. Veľakrát mala blízko k realizácii. Narazila však na jeden veľký problém: hviezda oboch snímok, komik Bill Murray, svoj návrat podmieňoval tým, že jeho hrdina Peter Venkman hneď na začiatku zomrie a vo zvyšku filmu bude vystupovať už len ako duch.

Producentom to z nejakého záhadného dôvodu neprišlo vtipné a radšej vznik trojky odložili na neurčito, než že by ju nakrútili s duchom v hlavnej úlohe. Nasledujúce „podobné“ filmy (typu EVOLÚCIE, „náhodou“ tiež s Reitmanom a Danom Aykroydom) ich asi len utvrdli v tom, že urobili dobre, keď trojku stopli, keďže tieto projekty nezaznamenali výraznejší pozitívny ohlas.

V nasledujúcich rokoch sa však snáď každých šesť mesiacov k trojke niekto vyjadril. Spravidla Reitman, ale tiež Aykroyd či Harold Ramis. To sú po Murrayovi zvyšní dvaja krotitelia duchov Ray Stantz a Egon Spengler („štvrtým z troch“ bol sympaťák Ernie Hudson ako Winston Zeddmore, no zdravé jadro tvorili Murray, Aykroyd a Ramis) a zároveň scenáristi oboch snímok.

Miestami bola situácia skutočne zúfalá. Niektorí už naozaj ako keby nevedia, čo so sebou od radosti, že im niekto priložil mikrofón k ústam. V jednej chvíli napr. mala byť trojka animovaná...

Váhanie producentov ohľadom trojky je pritom na druhej strane ťažko vysvetliteľné, pretože oba filmy generácia divákov narodených začiatkom 80-tych rokov pokladá za legendárnu klasiku s revolučnými trikmi, perfektnou hororovou atmosférou a kultovými nápadmi (sanitka, pesnička Raya Parkera Jr., chladnička, sliz, „krabičky“, Socha slobody, Vigo).

Najčastejšie skloňovanou zápletkou bola tá o starnúcich krotiteľoch, ktorí potrebujú mladých nástupcov. To teoreticky platí dodnes, no hoci sa občas zdá, že sa trojka už-už začne nakrúcať, nakoniec všetci od prvej klapky v poslednej chvíli zasa na pár mesiacov upustia.

Otázkou je, či sú na ňu diváci zvedaví. Murray dosiahol čo kedysi tak veľmi chcel: diváci ho prestali pokladať za komika a stal sa skôr predstaviteľom čudne (ne)vtipných (v dobrom) postáv v svojráznych tragikomédiách Wesa Andersona. Ku komerčnej hviezde má strašne ďaleko. Ramis dnes už tiež ani omylom nie je hviezda. Hrá už len symbolické šteky (hrdinov dobrácky otec v NABÚCHANEJ) a z hereckej stoličky sa presunul na režisérsku (ANALYZUJ, ANALYZUJ ZNOVA, ROK JEDNA).

Reitman má takisto najlepšie roky za sebou. Režisérska hviezda komédií s Arnoldom Schwarzeneggerom DVOJIČKY a POLICAJT ZO ŠKÔLKY sa prepadla do vôd priemeru (DAVE) a ešte hlbšie (JUNIOR, DEŇ OTCOV). Ivanovým najvydarenejším filmom od roku 1998 (!) bola pohodová ale inak veľmi nenáročná exotika s Harrisonom Fordom 6 DNÍ, 7 NOCÍ (naopak, jeho synovi Jasonovi sa darí - JUNO, LIETAM V TOM).

A ostatní? Aykroyd definitívne stlstol a prijíma už len podporné roličky (šéf hasičov zo sandlerovky KEĎ SI CHUCK BRAL LARRYHO), na Ernieho Hudsona všetci zabudli (naposledy mal v hre „trhák“ BEVERLY HILLS CHIHUAHUA 2... a aj ten len daboval), Sigourney Weaverová v podstate odišla na dôchodok a pred kameru sa vracia už len zriedka (OSADA, AVATAR, PAUL) a Rick Moranis... preboha, pamätá si vôbec niekto Ricka Moranisa?

Zápletka o novej mladej generácii preto má logiku. Angažovaním pôvodnej partie by tvorcovia urobili dobre fanúšikom prvých dvoch častí a výskytom ich nástupcov by si zároveň získali nové mladé publikum a otvorili si cestu k prípadnej štvorke. Ak by nová generácia bola poskladaná z mladých nádejných súčasných hollywoodskych komikov typu Jonaha Hilla, komerčný úspech by, snáď, mohol byť zaručený. Z iskrenia medzi starou partiou a ich nástupcami by sa ako bonus dalo vyťažiť veľa humorných a originálnych situácií.

Avšak, podobne ako prvé dve časti, ani tretia by zrejme kvôli trikovej náročnosti nemala práve najmenší rozpočet. Prvý diel kedysi stál takmer 40 miliónov dolárov a to bolo na začiatok 80-tych rokov príšerne veľa (druhému sa prekvapivo podarilo udržať si podobný rozpočet, ale stále to bolo dosť). Plus je otázkou, nakoľko by sa jednalo o dobrú investíciu. Mnohí sme na prvých dieloch vyrastali, no ťažko povedať, či by sme na trojku s nadšením utekali do kina alebo by nás nechala chladných... Je teda otázne, kto by do projektu s takýmto rozporuplným pozadím momentálne napumpoval aspoň 100 miliónov. Predsa len, od premiéry prvej časti ubehli už takmer dve desaťročia...

Tak či onak, najnovšie sa k trojke vyjadril sám Murray. Stále si trvá na tom, aby jeho postava zomrela, no ak by mu aj producenti toto prianie splnili, podotkol, že oveľa radšej by hral golf. Až neskôr situáciu spresnil – v trojke najnovšie nechce byť proste preto, že sa mu nepáčil scenár. Ale ak by ho tvorcovia vylepšili, možno by sa predsa len vrátil. Momentálne je situácia taká, že scenár dostal na starosti autor TROPICKEJ BÚRKY a... uvidí sa..