Warlock 2: Armageddon [4O %]
Fantasy
Streda, 25 Júl 2012 04:00

Recenzia hororovej fantasy s Julianom Sandsom WARLOCK 2: ARMAGEDDON (1993).

Diabolský čarodejník Warlock (Julian Sands) ožil a zasa chce zničiť (alebo aspoň ovládnuť) celý svet. Zabrániť mu v tom môže prastará tajomná sekta záhadných dôchodcov (...), ktorým na pomoc priskočí zamilovaný panenský párik. Warlock však túži po armageddone. A keď Warlock po niečom túži, urobí pre to čokoľvek...

Prvého WARLOCKA (1989) som videl koncom roka 2011 (tu je recenzia naň) a dosť som vtedy ľutoval, že je to skôr odľahčená fantasy s hororovými prvkami, než tvrdý, seriózny a vážny horor s fantasy prvkami bez štipky humoru (ktorý som neviem prečo čakal). Osobne totiž nemám rád humor v hororoch. Mám rád vážne horory. WARLOCK bol však takým výrazným mixom komédie, hororu a fantasy, že som ho nakoniec dal do kategórie „fantasy“ a nie horor. Určitá spokojnosť určite prítomná bola (charizmatický Sands, jeho charizmatický prenasledovateľ, gore, zopár originálnych nápadov v scenári Davida N. Twohyho). No celkovo predsa len prevládalo sklamanie a musel som dať len 40%.

Dôkazom toho, že neklamem, keď tvrdím, že sa mi snímka relatívne páčila (napriek jej mnohým mínusom), je fakt, že dvojku som si celkom rád pozrel už o niekoľko týždňov neskôr, začiatkom roka 2012. Potešiteľné je, že je (o čosi) kratšia a menej vtipná. Síce obsahuje humor, ale je taký drastický (oskalpovanie prostitútky), až je otázne, či je to ešte humor. Ubudlo fantasy prvkov a pribudla vážna atmosféra. Násilia a hnusných efektov je v dvojke ešte viac, ako v prvej časti a „zrod Warlocka“ je vyložene nechutný a odporný (čo je asi pochvala...) a pripomenul mi vrcholné hnusy z Cronenbergovej MUCHY, Carpenterovej VECI alebo aspoň z niektorého HELLRAISERA.

Zaujímavosťou je, že druhého WARLOCKA nakrútil Brit Anthony Hickox, režisérsky kráľ hororových krvavých neambicióznych béčok VOSKOVÉ MÚZEUM 1 - 2 a tretieho HELLRAISERA (ktorého nakrútil rok pred druhým WARLOCKOM). Neskôr sa definitívne prepadol na hororové dno (scenárom k trojke KUKURIČNÝCH DETÍ a réžiou sado-maso trileru JILL RIPS s Dolphom Lundgrenom). Potešiteľné je, že kým séria HELLRAISER už v druhej časti klesla od rešpekt budiaceho áčka k snaživému béčku, druhý WARLOCK mal zrejme rozumnejších producentov a tí režisérovi nedovolili nakrútiť vyloženú blbosť.

Ak by film obsahoval zaujímavejších hrdinov (partia dôchodcov a zamilovaný párik sú o ničom, takže zasa je zďaleka najlepší titulný zlosyn, čo by sa asi stávať nemalo...), možno by som dokonca dal 60%. Tým by som sebavedomejšiu dvojku postavil nad „jednotku“, ktorá ma kvôli humoru zasa až tak nebavila. Na dvojke sa mi od začiatku páčilo podstatné „zvážnenie“ atmosféry, ale zasa si to pokazila mnohými novými problémami. Sands je stále super, ale načo je to dobré, ak máte blbý scenár? Kebyže scenáristi dvojky aspoň skopírujú tých pár vecí zo scenára prvej časti (ak bodnete do odtlačku, ktorý v piesku zanechal bosý Warlock, zraníte mu chodidlo). Ale nie.

Trojmiliónovej snímke akiste príliš nepomohlo ani priveľké sústredenie sa na trikovú stránku. Film (hoci má „look“ 80-tych rokov 20. storočia) vznikol už v roku 1993, teda v revolučných počítačových dobách, keď sa robili trikové fenomenálne veci ako TERMINÁTOR 2: DEŇ ZÚČTOVANIA alebo JURSKÝ PARK. Je teda plný trikového predvádzania sa (snáď desiatky rôznych predmetov, ktoré lietajú vďaka mladému hrdinovi oproti kamere). Nič z toho ale nie je príliš kvalitné.

Napriek tomu, že dvojke dávam „rovnakých“ 40%, ako prvej časti, hodnotím ju o čosi kladnejšie. Kráča v stopách „klasických“ pokračovaní hororov 80-tych rokov, ako napr. DETSKÁ HRA. Už vieme, o čo ide, takže síce nie sme prekvapení, ale zato tvorcovia idú na väčšiu istotu a ponúkajú viac krvi a atmosféry a menej humoru.

P.S. Trojka prišla o šesť rokov neskôr, išla rovno na video a Warlocka v nej už nehral Sands, ale Bruce Payne. Štvorka dodnes/zatiaľ nevznikla. Čo je v podstate možno aj škoda, zasa až taká katastrofálna táto séria rozhodne nie je.

Warlock: The Armageddon, USA, cca 98 minút

Réžia: Anthony Hickox. Scenár: Kevin Rock, Sam Bernard. Hudba: Mark McKenzie. Kamera: Gerry Lively. Hrajú: Julian Sands, Paula Marshallová, Joanna Paculaová, R.G. Armstrong, Bruce Glover, Zach Galligan a ďalší