Harry Potter a Dary smrti - 2. [8O %]
Fantasy
Štvrtok, 11 August 2011 18:02

Recenzia na záverečný diel fantasy série HARRY POTTER s podtitulom DARY SMRTI 2.

Keď sa prvý HARRY POTTER (A KAMEŇ MUDRCOV/80%) chystal priletieť do nášho kina, išiel som v predstihu kupovať lístky. Bol studený začiatok roka 2002, vonku panovala zasnežená tma a vo vestibule sa tlačilo dvadsať detí s rodičmi.

Keď som prvú potterovku videl nedávno v televízii, udreli mi do očí zlé triky, ale čo sa atmosféry, hudby, výpravy, kostýmov či kamery týkalo, snímka na 80% stále bola.

Ani druhý diel, TAJOMNÚ KOMNATU (80%), som si nenechal utiecť v kine. Bolo to v podstate to isté. Atmosféra stále magická a monumentálna. Niektoré triky strašné. Úroveň ale podstatne zvyšoval božsky namyslený Kenneth Branagh.

Trojku, charizmaticky otrhaného VÄZŇA Z AZKABANU s veľkými sólami Davida Thewlisa a Garyho Oldmana, som si už nechal na DVD. Dravý film v Cuarónovej (MEXICKÁ JAZDA) réžii získal niečo, čo prvým dvom dielom americky suchý Chris Columbus nebol ochotný a zrejme ani schopný dať. Ku koncu bolo časových slučiek priveľa, ale 80% si to zaslúžilo.

Štvrtý diel, OHNIVÚ ČAŠU, dostal pod taktovku prekvapivo režisér výbornej gangsterky s Johnnym Deppom, Michaelom Madsenom a Al Pacinom KRYCIE MENO DONNIE BRASCO, Mike Newell. Film o turnaji čarodejníckych škôl sa mi páčil najviac z celej série. Brendan Gleeson bol ako nový profesor bohovský, snímka disponovala zatiaľ najmagickejšou atmosférou a navyše v nej začali umierať dôležité postavy. 100%.

Od piatej časti prešla séria definitívne do rúk televíznemu tvorcovi, Davidovi Yatesovi. Yates získal diskutabilne najslabšie scenáre. Päťka alias FÉNIXOV RÁD sa topila v citoch a zaujímavých zvratov ubudlo. Takisto nový prírastok do učiteľského zboru, „ružová profesorka“, nebol „nič moc“. Z určitej nostalgie (a za brutálne zavraždenie jednej z najsympatickejších postáv univerza) som snímke dal 80% s tým, že 60% sa mi zdalo na takú dobrú rozprávku primálo.

Bohužiaľ, v POLOVIČNOM PRINCOVI (60%) bola situácia horšia. EŠTE menej zvratov, ešte menej akcie. Ak by nedisponoval prekvapivo drsným koncom so skoncovaním s jednou z najdôležitejších postáv série, bolo by to za 40%.

40% som ale už musel dať prvým DAROM SMRTI, kde sa v podstate dve a pol hodiny nič nedialo. Film ma neoslovil a to patrím k divákom, ktorých detskí hrdinovia tejto série vždy pomerne bavili. Vyložene ustrihnutý záver (prvé a druhé DARY SMRTI sa nakrútili naraz, ale premiéru mali s cca polročným odstupom) ma na záver série rozhodne nenavnadil.

Nakoniec som si ho samozrejme pozrel – a je epický. Má ale zároveň veľa chýb.

Niektoré odmietam rešpektovať. Priveľa zbytočných postáv, objavujúcich sa len preto, lebo zohrali relatívne dôležitú úlohu v niektorej z predchádzajúcich častí (John Hurt bol ešte tým menším nezmyslom).

Svojrázne logické zvraty (Voldemort sa vie Harrymu dostať do hlavy, ale keď sa chlapec ukrýva dva metre od neho, nezistí to).

Nepochopiteľné a nedopovedané narábanie s postavami (čo teda vlastne s tým nešťastným Dracom? Kto sa stal novým riaditeľom školy?).

Mimo obrazu zomrie niekoľko dôležitých kladných postáv. Pokladám to za zverstvo. Bolo už v úvode predposlednej časti, keď mimo obraz zomrela dôležitá postava a bolo nám to sucho oznámené v jednej vete. Ale až v poslednej epizóde to tvorcovia dorazili do úchylnej dokonalosti.

Nepáčilo sa mi, že postáv a udalostí bolo pre zmenu tak veľa, že hoci som videl všetky časti a niektoré viackrát a čítal prvé dva romány J.K. Rowlingovej, vyložene som NEVEDEL, čo sa deje. Nebudem písať konkrétne príklady, lebo Rowlingovej fanúšikovia by mi ich určite vysvetlili. Každopádne nepokladám za normálne, aby film „naplno“ pochopili len diváci, ktorí čítali knižku. Rozhodne som sa cítil byť podrazený za nepoužitie postáv z minula. Kam sa podeli kentauri? Prečo v sérii vôbec boli? Čakal som, že v závere zasiahnu do boja, ale ako pozerám na hodinky, tak pozerám na hodinky... nikde ani kopyto. Alebo tá smršť čarodejníckych škôl z iných krajín sveta v OHNIVEJ ČAŠI: kam sa podela?

To, že Hagrid dostal dve minúty, ani komentovať nebudem; je to len dôkaz toho, ako bola séria prehustená postavami, ktoré v jednej časti zohrávajú dôležitú rolu a v druhej majú cameo. Koľkí z vás si pri pozeraní posledných troch potteroviek spomenuli, že v prvých dvoch sa mihol JOHN CLEESE?

Na strane druhej, občas ma „spomínanie na staré časy“ milo prekvapilo. Napr. v scéne, keď sa hrdinovia vracajú do podzemných priestorov, kde v dvojke likvidovali (a on ich) „baziliška“. Návrat na staré miesta, zdecimované časom, mrazivo zaliate tichom, lebo boje dávno skončili, ma dokonca rozosmútilo. Detto nešikovnosť postáv, keď majú istým predmetom na konci zabiť istú vec a predmet im neustále vypadáva z rúk.

Ralph Fiennes, už to musím povedať nahlas, lebo od roku 2005, keď sa prvý raz v sérii oficiálne objavil (v OHNIVEJ ČAŠI), to v sebe dusím – Ralph Fiennes je ako Voldemort smiešny!

Našťastie, ako som spomenul - je to epické. Pod tým pojmom si nepredstavujem ani tak gigantické akčné scény (nejaké tu sú, ale hoci dobývanie školy zo začiatku vyzerá ako dobýjanie Gondoru v PÁNOVI PRSTEŇOV: NÁVRATE KRÁĽA, nakoniec sa zvrtne v solídnu ukričanú šarvátku, nehovoriac o nevyužití „kamenných strážcov“, ktorých príchod je odštartovaný zábavnou hláškou Maggie Smithovej „Toto som si vždy chcela vyskúšať.“), ale skôr to, ako sa postavy správajú, čo rozprávajú (a akým tónom a ako sa pri ňom tvária) a akým spôsobom odchádzajú z deja.

Pri mnohých scénach som na tele cítil mráz (a rozhodne to nebolo len skutočné odhalenie „Snapeovej pravdy“, ktoré som ostatne vďaka Anete Čižmárikovej nejaký rok dozadu už aj tak poznal... ale i tak ma zasiahlo) a na slzy prišlo hneď niekoľkokrát, vrátane záveru na stanici, ktorý mi, na rozdiel od úmrtí dôležitých postáv mimo kamery, pripadal férový.

Prvý diel mal premiéru v roku 2001. Posledný 2011. Nie vždy to bolo dokonalé, ale i tak si myslím, že je na mieste aspoň jedno ďakujem.

Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2, USA | Veľká Británia 2011, cca 130 minút

Réžia: David Yates. Scenár: Steve Kloves (podľa románu J.K. Rowlingovej). Hudba: Alexandre Desplat. Kamera: Eduardo Serra. Hrajú: Daniel Radcliffe, Emma Watsonová, Rupert Grint, Helena Bonham Carterová, Bonnie Wrightová, Maggie Smithová, Robbie Coltrane, Alan Rickman, Kelly Macdonaldová, Tom Felton, Emma Thompsonová, Ralph Fiennes, Michael Gambon, Gary Oldman, Jason Isaacs, John Hurt, Ciarán Hinds, David Thewlis, Clémence Poésyová, Jim Broadbent, Julie Waltersová, Warwick Davis a ďalší