Harry Potter a Fénixov rád [8O %]
Fantasy
Piatok, 22 Júl 2011 06:56

Recenzia na fantasy HARRY POTTER A FÉNIXOV RÁD.

V minulom ročníku Vy-Viete-Kto (Ralph Fiennes) Harrymu Potterovi (Daniel Radcliffe) zavraždil spolužiaka Cedrica (dnes vďaka „twillight ságe“ populárny Robert Pattinson). Nikto však Harrymu neveril, keďže k vražde došlo bez svedkov. Dokonca sa objavili názory, že Cedrica možno zabil on sám.

Harrymu však zároveň aj mnohí veria: nielen riaditeľ školy Dumbledore (žoviálny Michael Gambon na tému „Asi ste si mysleli, že sa vami nechám zajať bez... ako sa tomu hovorí... odporu.“), kamaráti Ron a Hermiona (Rupert Grint a Emma Watsonová), dvaja mocní čarodejníci (David Thewlis, Brendan Gleeson) a posledný žijúci člen Harryho rodiny, strýko Sírius Black (Gary Oldman so cťou uhrá aj klišé „Nie je dôležité to, čo máte spoločné, ale to, v čom sa od seba líšite.“).

Problémy nastanú okamžite po nástupe do ďalšieho ročníka: Veď-Vy-Viete-Kto sa prestáva ukrývať, jeho útoky sú čoraz viditeľnejšie, získava na svoju stranu čoraz silnejších spojencov, z Azkabanu uniká Síriusova šialená sesternica (Helena Bonham Carterová z FRANKENSTEINA), Snape (Alan Rickman) je čoraz kontroverznejší a do učiteľského zboru nastupuje brutálna ružová učiteľka (Imelda Stauntonová), ktorá nemieni nikoho nič učiť.

Ak neviete, na aké zviera sa vie premeniť Sírius Black, kto je Tichošľap alebo či je Snape dobrý alebo zlý, potom zrejme patríte k divákom, ktorí nečítali Rowlingovej knižky resp. nevideli predchádzajúce filmy (ja som prečítal prvé dve knihy, ale filmy som videl všetky a každý viackrát).

V takom prípade pre vás nemá zmysel tento film pozerať. Štúdio Warner Bros. preplieta vzťahy postáv, ktorých je strašne veľa, takže ak ste ASPOŇ RAZ nevideli každú potterovku, neviem si predstaviť, aký pocit z HARRYHO POTTERA A FÉNIXOVHO RÁDU budete mať (zrejme taký, aký by ste mali, ak by ste si pozreli TERMINÁTORA 3: VZBURU STROJOV a pritom nevideli prvých dvoch).

SMRŠŤ postáv má za následok pocit prehustenia. Na jednej strane chápem, že je fér (voči fanúšikom) dať do deja aspoň do troch scénok postavu, ktorá bola dôležitá v tretej časti, ale teraz už nie je. No bije to do očí, pretože je to skôr únavné cameo, než do deja zmysluplne zakomponovaná rola. Je fenomenálne, že sa v jednej scéne stretnú Gleeson, Oldman a Thewlis (chýba už len Kenneth Branagh) a začnú šibať prútikmi. Prebehli mi po tele zimomriavky. Sú to však maličké priestory, ktoré trhajú sústredenú divákovu pozornosť.

Podobné cameo dostali tiež Maggie Smithová a Robbie Coltrane - v minulých častiach takmer hlavné DOSPELÉ mužské/ženské postavy. Teraz čudne odsunuté na vedľajšiu koľaj... vrcholom je dvojminútové použitie veštkyne Emmy Thompsonovej.

Miestami ma niektoré postavy až zmiatli – je škriatok v Síriusovom rodičovskom dome ten z dvojky, len brutálne rýchlo zostarnutý (možno škriatkovia u Rowlingovej brutálne rýchlo starnú...) alebo jeho otec/dedko? Alebo skrátka len ďalší zo škriatkov, akých v čarodejníckom svete zrejme žijú stovky?

Už to viem, ale na prvý raz som nevedel – a takýchto otáznikov je vo filme veľa. Kam zmizol Hagrid? V jednej scéne povie, že ho asi vyhodia. V ďalšej scéne sa už neobjaví. Kam zmizol? Čo sa s ním stalo? Naozaj ho vyhodili alebo len išiel do lesa pre drevo? Neviem...

Problém som mal aj so scenárom. Je napísaný tak dobre, že mi neprekážala takmer úplná absencia akčných scén, ale občas zakopne o logiku. Prečo išla nová učiteľka do lesa sama? Prečo inkriminovanú stenu nevybúrala hneď na začiatku, keď vďaka školníkovi vedela, kde PRIBLIŽNE je?

A rozhodne sa mi nepáčila slabo/nevhodne/mdlo obsadená herečka do úlohy novej profesorky – Imelda Staunton nie je ÚPLNE zlá, ale po tom, čo v predchádzajúcich dieloch predviedli Branagh, Thewlis, Oldman a Gleeson, je to posun k prvej časti, ktorá disponuje doteraz najslabším profesorom série. Alebo ani vy si už nepamätáte na toho matného chlapíka?

HARRY POTTER A FÉNIXOV RÁD sa mi páčil. Nie je taký dobrý, ako OHNIVÁ ČAŠA (100%), ale ani taký „otrocký“, ako KAMEŇ MUDRCOV (80%) a TAJOMNÁ KOMNATA (80%). Skôr by som ho postavil po bok VÄZŇA Z AZKABANU (80%), čo je kvalitná fantasy, ale mohla byť lepšia. Za zatiaľ najslabšie potterovky hodnotím (po FÉNIXOVOM RÁDE nasledujúce kusy) POLOVIČNÝ PRINC (60%) a DARY SMRTI 1 (40%). Záverečný diel som v čase písania tejto recenzie nevidel.

Harry Potter and the Order of the Phoenix, USA/Veľká Británia 2007, cca 138 minút

Réžia: David Yates. Scenár: Michael Goldenberg (podľa románu J.K. Rowlingovej). Kamera: Slawomir Idziak. Hudba: Nicholas Hooper. Hrajú: Daniel Radcliffe, Rupert Grint, Emma Watsonová, Jason Isaacs, Tom Felton, Maggie Smithová, Helena Bonham Carterová, Robbie Coltrane, Ralph Fiennes, Michael Gambon, Brendan Gleeson, Gary Oldman, Alan Rickman, Fiona Shawová, David Thewlis, Emma Thompsonová, Julie Waltersová, Warwick Davis, Evanna Lynchová, Katie Leungová, Bonnie Wrightová a ďalší