Piráti z Karibiku 4 - V neznámych vodách [4O %]
Fantasy
Streda, 22 Jún 2011 16:34

Recenzia na štvrtých PIRÁTOV KARIBIKU.

PIRÁTI KARIBIKU sú pre mňa séria so skvelými trikmi a vtipným humorom, o silných postavách nehovoriac. Prvým trom dielom dávam 100%. Ocenil som zábavnosť „jednotky“, nový smer dvojky a prepracovanosť (pes s kľúčmi) trojky. Páčili sa mi postavy, iskrenie medzi nimi, dialógy, hlášky, výprava, akcia, zvraty, hudba, opica a myšlienka (silnejúca najmä v trojke) „končí slobodná doba mýtov a začína nudná demokracia“.

Napriek tomu som ohlásenie štvrtého dielu vnímal nie ani tak skepticky, ako skôr ľahostajne. Jack Sparrow je super, detto Barbossa. Mal som ale pocit, že nie je čo dodať a aj keby sa scenára chopil niekto s fantáziou, neviem, na čo by to bolo dobré. Ale nechopil - v skutočnosti ho napísali dvorní (=vyčerpaní) scenáristi série a už aj producenti.

Ťažko povedať, či nudu do štvorky prepašovali oni alebo režisér Rob Marshall (ktorého CHICAGO a najmä GEJŠA ma bavili), osobne si ale myslím, že sa dohodli a bolo to 50 na 50.

Že je to naťahované a vzniklo to len preto, že prvé tri zarobili veľké peniaze, je fuk. 90% všetkých pokračovaní na svete vzniklo pre peniaze. Spomeňte si na aspoň jeden prepadák, ktorý sa dočkal dvojky. No vidíte.

Hoci ale v štvorke nešlo LEN o prachy, po útrpnom dopozeraní si nie som istý, o ČO išlo. Už i Depp, hviezda predchádzajúcich dielov, pôsobí nie že otrávene. Určite nie. Ale už sme to... objavil som Ameriku... už sme to skrátka 3x videli. Pripomínal mi neznámeho ukrajinského herca, ktorý rolu zobral po tom, čo Depp dva týždne po začatí nakrúcania nečakane umrel.

Dokonca aj pán Gibbs bol nudný, hoci stále mal nadváhu a bokombrady. Keď pri najbližšej príležitosti zahrmel ústredný hudobný motív, skôr som zmätene zošpúlil pery, než že by mi zaihrala melódia v srdiečku.

Verím, že sa to dalo nakrútiť stokrát horšie a ak by sme takú verziu videli, priali by sme si, aby to dopadlo aspoň tak priemerne, ako to nakoniec dopadlo. To je ale slabá útecha.

Nie som nahnevaný. Prečo by som bol? Nie som dokonca ani smutný a sklamaný. Len som sa nudil. Nudila ma akcia, nudili ma triky (asi ich bolo dosť, ale väčšinou boli v tme, takže som ich nevidel), nudili ma dialógy a nudili ma postavy. Nový ústredný zlosyn „Čierny fúz“ ma nebavil napriek tomu, že vitálny britský takmer sedemdesiatnik Ian McShane je charizmatický muž, čo predviedol aj v obzvlášť mizernom mysterióznom trileri PRÍPAD ČÍSLO 39 s Renée Zellwegerovou. Penélope Cruzová sa mi zdala zaujímavejšia v traileri, posádky lodí také matné, až som si prial, aby niekto fľašu s Čiernou perlou konečne rozbil/vyslobodil a prišiel „nemý námorník, namiesto ktorého rozpráva papagáj“.

Nie, nebolo to totálne zlé. Len som nechápal, prečo tvorcovia série pociťujú potrebu neustále do každej časti trepať „nezaujímavý zamilovaný párik mladých ľudí“ a otvorené konce. Pritom návrat do Tortugy nie je zlý nápad.

Niektoré hlášky ma pobavili („Chápem všetko, okrem tej parochne.“ alebo „Dúfam, že ste to videli všetci, lebo druhý raz to už opakovať nemienim.“). Pasáž s morskými pannami pôsobivá. Celkovo zadula solídna atmosféra. I tak ale priemer.

Vlastne... posledné minúty sú presne TAKÉ vzrušujúce, ako CELÉ prvé tri časti – a aké nie dve hodiny predtým. Škoda, lebo len čo Sparrow začal pána Gibbsa otravovať kecami o rituáloch, v ktorých musia nájsť niekoho, kto má kozu a niekoho, kto bude rukami robiť takéto srandovné pohyby (alebo dialóg medzi Barbossom a Sparrowom, v ktorom Barbossa spomína, ako prišiel o loď... a nohu), boli to presne TÍ PIRÁTI KARIBIKU, ktorí ma bavia. Škoda, že sa niekto zobudil tri minúty na konci.

„Išla ku dnu.“ – „Ako kapitán si mal ísť s ňou.“

P.S. Pri pozeraní „londýnskej pasáže“ som sa pobavil pri scéne „vnútri koča“, keď Sparrow „pobozká“ vznešenú dámu, pripomínajúcu Judi Denchovú. Herečka ju pripomínala až tak, že som si pomyslel, že tvorcovia z nejakého dôvodu na túto minútovú roličku skutočne oslovili „pravú“ Denchovú, tá ale odmietla, tak sa jej šikovne „pomstili“ tým, že na konkurze schválne našli jej „dvojča“. Aké bolo moje prekvapenie, keď som sa dozvedel, že dámu skutočne hrá Judi Denchová...?!

Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides, USA 2011, cca 136 minút

Réžia: Rob Marshall. Scenár: Ted Elliott, Terry Rossio (inšpirovaní novelou Tima Powersa). Hudba: Hans Zimmer. Kamera: Dariusz Wolski. Hrajú: Johnny Depp, Penélope Cruzová, Geoffrey Rush, Ian McShane, Judi Denchová, Kevin McNally, Keith Richards, Richard Griffiths a ďalší