Solomon Kane [4O %]
Fantasy
Štvrtok, 24 Marec 2011 06:32

Recenzia na temnú a neveľmi dobrú fantasy SOLOMON KANE podľa kníh autora Barbara Conana.

Ak by spisovateľ R.E. Howard ešte žil, asi by bol v rozpakoch z toho, ako filmári narábajú s jeho pre fantasy fanúšikov kultovými postavami. Len čo na plátna kín kedysi drsne pricválal BARBAR CONAN... okamžite ho ako na potvoru nasledoval strašný CONAN NIČITEĽ. Nevraviac o dvakrát strašnejšej ČERVENEJ SONJI. Keď vezmem do úvahy posledne dva menované tituly (a šialene dobrovoľne si k nim pridáme otrasného KULLA DOBYVATEĽA, ktorý sa nakrúcal na Slovensku a dodnes ma to mrzí), musím uznať, že SOLOMON KANE (ktorý sa pre zmenu nakrúcal v Českej republike - preview) je vďakabohu predsa len kvalitou niekde inde.

Trocha.

Režisér Michael J. Bassett je podľa mňa jeden z najtalentovanejších (bohužiaľ to ešte nemal šancu „naplno“ potvrdiť, jeho MŔTVA HLIADKA a PUSTINA boli „len“ dobré) britských HOROROVÝCH režisérov. To je plus.

Mínus je, že SOLOMON KANE nie je horor. MÁ hororové chvíľky, no nejedná sa o horor, ale fantasy. Keďže sa nejedná o dobrý film, vychádza mi z toho, že Bassett by nemal experimentovať a radšej by mal do konca života nakrúcať horory.

Čo v tmavej fantasy robia patetické scénky s usmievavo neškodnou rodinkou zúfalého Petea Postlethwaitea? Neviem. Koho prekvapí, ako rodinka skončí (a čo to bude znamenať pre hrdinu)? Určite nikoho, kto videl veľa filmov. Netvrdím, že klišé by vo filmoch nemalo byť. Asi je ťažké po desiatkach rokoch prísť s filmom bez klišé. Ale aj s klišé sa dá pracovať dobre a zle a Bassett pracuje zle. Pritom už jeho predchádzajúce filmy neboli, čo sa scenára týka, žiadny zázrak. Vďaka hercom, atmosfére a krvavým scénam ale odsýpali. MŔTVEJ HLIADKE, ktorú mimochodom tiež nakrútil v Čechách, som dal 60% a drsnej PUSTINE dokonca 80% a ani to po rokoch príliš neľutujem. SOLOMON KANE je doteraz najslabším Bassettovým filmom.

Za prvé, hoci tentokrát používa známejších hercov (Purefoy, Postlethwaite, Vašut, Max von Sydow), sú mu skôr na oštaru. Najviac to bohužiaľ prekáža (keďže hrá hlavnú rolu, ktorá je na plátne 99% času) u Purefoya, ktorý ma skoro ešte v ničom nebavil (jedinou výnimkou bola výborne napísaná rola dobrého kráľa Edwarda v PRÍBEHU O RYTIEROVI... ktorý sa ZASA robil v Čechách... čo všetci majú s Čechmi?). Teraz sa mi ale páčil len v úvode, kedy mal bradu. Smejte sa, neviem to vysvetliť, ale s bradou je to stokrát lepší herec. Len čo sa oholil, hovoril som si „aha, aká štandardná filmová figúrka“. Asi si Bassett myslel, že oholený chlapík zaujme viac, ako „šľachovitý hajzel s hnusnou bradou“...

Z filmu sem-tam sálajú príjemné veci, ktoré by sa asi dali zhrnúť do vety „nadšenie pre vec“. Masky, pôsobivá výprava, brutálna akcia. Bohužiaľ je toho málo. Masky sú dobré, inokedy ako z „Xeny“. Akčných scén je pomerne málo a ešte menšia časť z nich je poriadne krvavá – nežil som v tejto „alternatívnej“ dobe, ale mám pocit, že bola podstatne krvavejšia. Nevravím, že z toho Bassett mal urobiť KANIBALOV, ale viac preseknutých krčných tepien by atmosfére len pridalo. Výprava bola pôsobivá, ale miestami bol les až príliš obyčajným českým lesom... a blata bolo priveľa.

Samotný scenár je na tom veľmi zle, vôbec ma nebavil, postavám som neveril ani ň a otravovalo ma sledovať ich „prerody“. Jedno klišé striedalo druhé a niekde okolo „ukrižovania“ som si nanešťastie uvedomil, že ma to prestáva baviť a budem rád, keď to budem mať za sebou. Finálna akcia to len potvrdila.

40% za snahu a dobrú (aj keď v mori klišé TAKMER utopenú) prvú polovičku.

Solomon Kane, Veľká Británia/Česká republika/Francúzsko 2009, cca 104 minút

Réžia a scenár: Michael J. Bassett (podľa diela Roberta E. Howarda). Kamera: Dan Laustsen. Hudba: Klaus Badelt. Strih: Andrew MacRitchie. Hrajú: James Purefoy, Max von Sydow, Pete Postlethwaite, Rachel Hurd-Woodová, Alice Krigeová, Mackenzie Crook, Marek Vašut, Jason Flemyng a ďalší